انشاالله کولانی در گفتگو با تابناک:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت:جنگل ها باارزش ترین منابع ملی هستند و باید در صیانت از آنها تلاش کرد.
کد خبر: ۹۲۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵ 16 December 2020

انشاالله کولانی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت:جنگل ها و مراتع آبخیزداری استان ۱۷۴۰هزار هکتار است که از این مقدار ۵۲۷هزار هکتار آن را جنگل ها تشکیل می دهد و ۱۲۰۰هزار هکتار دیگر را مراتع تشکیل می دهند و ارزش سالانه ی تولید علوفه یک ساله برای ۶۹هزار خانوار عشایر در سطح استان ۳۰۰میلیارد تومان و حدود ۲۷۰هزار تن است.

وی افزود:در بحث جنگل از این ۵۲۷هزار هکتار،هرهکتار جنگل ما در سطح استان منبع تولید اکسیژن ۱۰نفر است و مابین ۲۰۰تا۵۰۰مترمکعب آب را نفوذ می دهد و ۲۵۰۰کیلوگرم رسوب گرد وخاک را انجام می دهند.

این مسئول بیان کرد:در سطح استان ۱۷پاسگاه حفاظتی داریم که به صورت شبانه روزی جهت حفظ و حراست از این اراضی اقدام به فعالیت می کنند و در تابستان سال جاری ۱۴۵اکیپ آتش سوزی داشتیم و با استفاده از نیروهای مردمی،بهره برداران وسایر افراد طبیعت دوست اقداماتی جهت حفاظت از جنگل ها انجام شده و ۹گام در سال جهش تولید تالیف کرده ایم.

کولانی یکی از اقدامات موثر سال جاری را ۶۰۰هزارهکتار تخصیص مالکیت در سامانه شمیم و صدور حدود ۴۳۰هزارهکتار سندتک برگی برای منابع طبیعی دانست و گفت:زمانی که این مالکیت محرزشود خود به خود دست عوامل مخرب کوتاه می شود،امسال در سطح استان و در۱۴شهرستان اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری اعم از مکانیکی،بیومکانیکی و بیولوژیکی را انجام می دهیم که ثمره آن جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت نفوذ آب های سطحی است و همه ی این اقدامات دست به دست هم می دهند تا با همکاری سایر دستگاه ها و مردم از لحاظ فقره۵۳درصد و از لحاظ سطح۳۳درصد حریق را نسبت به سال گذشته کاهش دهیم.

کولانی خاطرنشان کرد:از کل۲۷۰۰هزارهکتار اراضی استان یک میلیون آن را اراضی کشاورزی و مابقی را اراضی ملی و جنگلی تشکیل می دهدو به دنبال آن هستیم که مطالبات آبخیزداری را در سطح استان در صورت تخصیص اعتبارات به مرور زمان برنامه بندی کنیم و کار آبخیز داری حوزه ی شهری بیشتر شهرستان ها من جمله شهرستان صحنه پایان یافته است.

این مسئول گفت:در مناطقی که کار آبخیزداری انجام شده ضمن جلوگیری از نفوذ آب وفرسایش و خسارت های ابینه و تاسیسات از فرسایش سالیانه حدود۸هزارتن در هکتار خاک جلوگیری به عمل می آید اما در سایر مناطق که این اقدامات صورت نگرفته حدود ۱۲سانتی متر جابجای خاک داشته ایم.

کولانی به دو حوزه آبخیزداری آهوران و سیاه خور اشاره کرد و گفت: امسال حدود۲۰۰۰هکتار جنگل کاری اقتصادی،۶۰۰هزارهکتار کارهای کاداستر،قریب به ۷۰۰هزار هکتار کشت زراعت چوب،حدود ۳۵۰هکتار برنامه گیاهان دارویی و ۵۷۲۸ هکتار بحث ذخیره گاه های جنگلی و صیانت از آنها را داریم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار