نماینده مجلس شورای اسلامی و سازمان خصوصی سازی به بررسی موضوع واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی پرداختند.
کد خبر: ۹۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳ 13 September 2015
 به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، "احمد توکلی" نماینده مجلس شورای اسلامی و پورحسینی رئیس سازمان خصوصی سازی در گفتگوی ویژه خبری 21 شهریور به بررسی موضوع واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی پرداختند.  
 
در ابتدای این برنامه احمد توکلی با بیان اینکه دولت باید دخالت خود را در اقتصاد کمتر گفت: دولت باید از این که شرکت های دولتی را بزرگ کند و رانت بدهد خودداری کند.
 
وی درباره واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی با بیان اینکه در این واگذاری منافع ملت تامین نشده است اظهار داشت: زمانی که قصد فروش مجتمع المهدی را کردند قیمت آن 1750 میلیارد تومان در خرداد ماه 93 اعلام شد که در آن زمان مورد اعتراض نیروهای انقلابی قرار گرفت و پس از آن نیز چون این مجتمع فروش نرفت در اسفند ماه 93 در مرحله دوم قیمت این مجتمع را 880 میلیارد تومان گذاشتند که در این مرحله نیز مورد اعتراض واقع شد و در مرحله سوم و در یک ارزیابی جدید در مرداد 93 قیمت این مجتمع 1733 میلیارد تومان گذاشته شد که در ارزیابی سوم نیز اعضای هیئت ارزیابی را سازمان خصوصی سازی تعیین کرد.
 
در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی نیز درباره اظهارات توکلی گفت: در تیر ماه سال 93 زمانی که آلومینیوم المهدی به فروش گذاشته شد قیمت پایه 1750 میلیارد تومان بود اما این قیمت متقاضی نداشت و به فروش نرفت.
 
وی ادامه داد: براین اساس مزایده دوم با حدود 770 میلیارد تومان آگهی خورد منتهی در این مرحله ما یک شرکت به نام مجتمع آلومینیوم المهدی داشتیم و نیز طرح داشتیم که این طرح الان کارخانه ای به نام هرمزان است که عملکرد آن توسعه مجتمع آلومینیوم المهدی است.   
 
رئیس سازمان خصوصی سازی یادآور شد: در مجتمع آلومینیوم المهدی ایمیدرو 77 درصد سهام داشت و 23 درصد نیز سهام غیردولتی بود اما در طرح هرمزگان از آنجا که این کارخانه یک بنگاه بود صددرصد آن متعلق به ایمیدرو بود.   
 
پوری حسینی ادامه داد: هرمزان با مشارکت طرف خارجی یعنی فاینانس تاسیس شده بود و ایمیدرو 870 میلیارد تومان براین اساس به طرف خارجی بدهکار بود.
 
وی اضافه کرد: به جهت اینکه در تحریم بودیم ایمدرو نمی توانست پول طرف خارجی را بدهد و سه سال هم موضوع متوقف مانده بود و ایمیدرو با دعوا با طرف خارجی برخورده بود که در این میان سازمان خصوصی سازی وارد شد و قیمت گذاری کرد.
 
وی تصریح کرد: پس از قیمت گذاری نوبت اول آقایان ایمیدرو به امید اینکه اگر هرمزان به فروش برسد از محل فروشش پول خواهند گرفت و بدهی خارجی خود را پرداخت خواهند کرد با ما همراهی کردند منتهی بعد از مزایده اول تصویری که از اجرای قانون شد این بود که پول فروش هرمزان به ایمیدرو داده نمی شود و لذا بدهی ایمیدرو در مقابل طرف خارجی هم چنان باقی می ماند لذا از ما خواستند که 870 میلیارد تومان بدهی ایمیدرو را به کنسرسیوم بانک های اروپایی، خریدار به نیابت از طرف ایمیدرو به طرف خارجی بپردازد.   
 
پوری حسینی تصریح کرد: براساس 870 میلیارد تومان کاهش در قیمت پایه نبود بلکه در اسفند ماه 93 که مزایده برگزار کردیم 100 میلیارد تومان شرکت واگذاری نسبت به تیرماه افزایش قیمت پایه را داشتیم منتهی چون 870 میلیارد تومان خریدار را متعهد کردیم که بدهی ایمیدرو را به کنسرسیوم بپردازد این سو تفاهم به وجود آمد.   
 
وی ادامه داد: براساس توافق انجام شده ما هفت سال ماهی دو هزار تومان به نیابت از ایمیدرو به خریدار باید به کنسرسیوم بپردازیم و این توافقی بود که در آن زمان ایمیدرو به طرف خارجی داشت منتهی در قراردادی که با خرید بستیم احتیاط کردیم.
 
وی تصریح کرد: در قرارداد در نظر داشتیم که به اندازه بدهی باید پول به خریدار داده شود.
 
توکلی با اشاره به این در مزایده دوم 346 میلیارد را خالص جزو دارایی های شرکت المهدی اعلام شد گفت: در الحاقیه ای که نوشته شده بود دو شرط عجیب و غریب مطرح شده بود.   
 
وی با اشاره به اینکه خریدار می پذیرد که در ازای پذیرش تمام اقساط قرارداد اصلی یک سال تنفس بدون سود داشته باشد عنوان کرد: برای 1100 میلیارد تومان یک سال تنفس داده شده است.
 
نماینده مجلس با اشاره به ماده 19 اصل 44 قانون اساسی گفت: اگر تمام شرایط آماده باشد می توان اقدام به واگذاری کرد.   
 
پوری حسینی با اشاره به زمین های المهدی و هرمزان گفت: مزایده پیرامون این دو زمین در طی دو مرحله برگزار شد که در مرحله دوم معامله به اتمام رسید.
 
وی با اشاره به اینکه در کارشناسی دوم حق الامتیاز برق مجتمع المهدی 410 مگاوات مطرح شد ادامه داد: کارشناس براین اساس حق الامتیاز را برآورد می کند.
 
رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه کل معامله 940 میلیارد است بیان کرد: 130 میلیارد از سوی خریدار داده شده و 800میلیارد باقی مانده بود.
 
وی با اشاره به اینکه خریدار می تواند از نیروهای ارزشی نظام باشد افزود: مجتمع المهدی و هرمزان با 2500 الی 3 هزار میلیارد دارایی بدون بدهی 20 سال است که در اختیار دولت قرار دارد.
 
رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان این که مجتمع هرمزان سه چهار سال است که در اختیار دولت قرار داشت افزود: نتیجه داشتن دارایی به این عظمت 450 میلیارد تومان ضرر است.
 
پوری حسینی افزود: اگر به دنبال کاهش تصدی دولت هستید باید اذعان کنم که 450 میلیارد تومان ضرر از جیب ملت در می آید.
 
وی با اشاره به اینکه سازمان خصوصی سازی فقط اختیار اصلاح ساختار نیروی انسانی را دارد گفت: در سال 50 میلیارد تومان به سازمان خصوصی سازی پول داده می شود تا نیروهایی که داوطلبانه بازخرید می شوند و یا بازنشستگی زودتر از موعد برایشان انجام می شود را رد کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار