یغما، جایگزین زوال در هیئت والیبال می شود!
تابناک: چند سال اخیر مدیریت فدراسیون والیبال کشور از آن دسته مدیریت ها بوده که همه جا به عنوان الگو از آن نام می برده اند. تکیه بر استعدادیابی، داشتن افق جهانی برای این ورزش، جلوگیری از ورود فساد به بدنه مدیریتی، نگاه فرابودجه ای و به کارگیری ظرفیت و سایر سرمایه های ملی از دلایل عمده این مسئله بوده است.
کد خبر: ۹۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰ 14 September 2015
به گزارش تابناک اصفهان، چند سال اخیر مدیریت فدراسیون والیبال کشور از آن دسته مدیریت ها بوده که همه جا به عنوان الگو از آن نام می برده اند. تکیه بر استعدادیابی، داشتن افق جهانی برای این ورزش، جلوگیری از ورود فساد به بدنه مدیریتی، نگاه فرابودجه ای و به کارگیری ظرفیت و سایر سرمایه های ملی از دلایل عمده این مسئله بوده است.

البته نکته قابل توجه این است که می توان گفت این عملکرد در اصفهان نه تنها در حد فدراسیون نبوده بلکه در برخی معیارها در تضاد نیز بوده است.

تیمور باجول، میراث دار، مدیران استانی در ورزش در تاریخ 92.09.27 به عنوان رئیس هیئت والیبال انتخاب شد. پس از آغاز دوره مدیریتی وی، عملکرد هیئت به گونه ای بوده که اگر باجول با آن همه انتظار هم نبود، فرد دیگری به راحتی می توانست هیئت را با این شرایط اداره کند.

شاید کاندید شدن باجول برای ریاست هیئت والیبال به عنوان یک مدیر استانی که سرش خیلی هم خلوت نیست بی ارتباط با عملکرد مناسب بلندقامتان ایران در سال های گذشته نباشد. البته این موضوع نه تنها بدعت نیست، بلکه به عنوان یک سنت باید از آن نام برد چرا که در گذشته نیز مدیرکلان و مسئولین استان هوس می کردند بر صندلی ریاست هیئت والیبال اصفهان بنیشند، به طور مثال برای تصدیق بهتر این موضوع می توان به هوشنگ عشایری، مدیرکل راه و ترابری استان اصفهان اشاره کرد.

ناگفته نماند که حضور غیر ورزشی ها در والیبال همیشه هم بد نبوده چرا که در زمان عشایری اتفاقات خوب و مثبتی در والیبال اصفهان رخ داد، به طور مثال بازگشت به لیگ برتر، برگزاری مستمر مسابقات آتیه سازان، ارتباطات شفاف و متقابل با رسانه ها و اتفاقاتی از این قبیل از جمله خدمات وی به والیبال اصفهان بوده است.

با توجه به این مسائل شاید بهتر باشد، به بررسی چند اتفاق در زمان مدیریت باجول بپردازیم.

**انصراف باریج اسانس از حضور در لیگ برتر**

صحبت های باجول در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم درباره باریج اسانس شاید ار جدی ترین اظهار نظر های وی در طول مدیریتش باشد. وی در این گفت وگو تأکید کرده بود که " اجازه انحلال باریج اسانس را نمی دهد"، رئیس هیئت والیبال اصفهان هم چنین در ادامه گفته بود: بدون شک هیئت والیبال استان تا جایی که بتواند از این تیم حمایت کرده تا منحل نشود و حتی از اسپانسرهای اصفهانی می‌خواهیم تا با حمایت خود به ادامه فعالیت باریج اسانس کمک کنند، همچنین امیدواریم مسئولان این تیم کاشانی فکری برای باریج اسانس کنند.

سخنان وی شاید صحبت هایی مدیرگونه و قاطعی بود اما چندان بازخوردی نداشت و درست چند هفته بعد، کناره گیری یک ساله باریج اسانس از لیگ برتر والیبال کشور قطعی شد. با توجه به مشکلات مالی و شرایط موجود، باریج اسانس امسال نیز قصد حضور در لیگ برتر را ندارد و این موضوع یعنی امسال هم اصفهان نماینده ای در سطح والیبال کشور ندارد.

**همه کنار نشتند و پز ذوب آهن را دادند!**

در همان روزهایی که صحبت از انحلال باریج اسانس بود، وقتی سراغ مدیران والیبال استان می رفتیم، می گفتند نگران نباشید! حالا اگر باریج اسانس با وجود ظرفیت داخلی استان و ظرفیت خارج استان نتوانست به لیگ برتر برود، ما در فصل بعدی یک تیم تمام استانی به اسم ذوب آهن را به لیگ برتر می فرستیم.

این صحبت ها بار ها از باجول و دبیر هیئت شنیده شد اما متأسفانه باز هم در حد حرف باقی ماند.

ذوب آهن با وجود مشکلات شدید مالی نتواست به لیگ برتر صعود کند و این موضوع، اصفهان را یک سال دیگر از حضور در لیگ برتر والیبال، با وجود ملی پوشانی همچون امیر غفور و معنوی نژاد محروم کرد.

شاید صحبت های امیر عطابخش، سرپرست تیم والیبال ذوب آهن درباره حمایت هیئت والیبال از ذوب آهن شنیدنی باشد؛ عطابخش با انتقاد از هیئت والیبال به خاطر عدم حمایت از ذوب اهن گفت: شخصیت تیمور باجول دوست داشتنی است ولی این سوال مطرح است که چرا وی به والیبال اصفهان کمک نمی کند.

وی ادامه داد: داورزنی در مجمع انتخاباتی والیبال اصفهان شرکت کرد و مطرح کرد که چون اصفهان قطب والیبال کشور است علی رقم مشکلاتم برای انتخابات به این استان آمده ام و امیدوارم این حضورم باعث پیشرفت والیبال اصفهان شوید. پس از انتخاب تیمور باجول به عنوان رئیس هیئت والیبال داورزنی تأکید کرد که هرکاری که برای والیبال انجام می دهید، ویترین آن یک تیم از شهر اصفهان در لیگ برتر است و حتما این را پیگیری کنید. باجول در کنفرانس خبری خود گفته بود که اصفهان یک تیم در لیگ برتر سال 93 خواهد داشت ولی این اتفاق نیفتاد.

سرپرست تیم والیبال ذوب آهن تأکید داشت: حتی یک بار با والیبالیست ها به سراغ باجول برای پیگیری تیمداری در لیگ برتر رفتیم که وی عنوان کرد، من در هیئت والیبال کارهای دیگری دارم. محسن صادق زاده در ریاست هیئت بسکتبال، هیچ گاه نگذاشته است که اصفهان در لیگ برتر بسکتبال بدون تیم باشد و این نقطه قوت است.من معتقدم اگر ویترین اصفهان درست باشد انبار خوبی در والیبال پیدا خواهیم کرد و می توانیم با یک تیم مطرح در لیگ برتر جوانان اصفهانی را به سمت والیبال منعطف کنیم.

** وقتی سال دیگر ذوب آهنی هم وجود ندارد که پزش را بدهید!**

عطابخش، پیش از این به یکی از رسانه ها گفته بود: ذوبآهن امسال به هیچ وجه در والیبال مردان تیمداری نخواهد کرد.

و این شاید پایان والیبال در ورزش اصفهان با مدیریت فعلی باشد، چرا که کم کم انتقادات با وجود به زمین خوردن دو باشگاه بزرگ والیبال اصفهان که به نوعی ویترین والیبال اصفهان بودند، به سمت حاشیه امن مدیریت فعلی هیئت برود و از وی درباره روند فعالیت ها جواب بخواهد.

البته شاید تفاوت این مسئله با دوره های قبل این باشد که این بار اداره کل ورزش و جوانان هم که حامی مدیرانی است که خرجی برای اداره کل به وجود نمی آورند و کارهای روزمره هیئت را انجام می دهند، نمی تواند از عملکرد باجول دفاع کند.

**حرف کوتاه ولی درد به اندازه کوه...!**

شاید در حکایت والیبال و اصفهان، "حرف کوتاه ولی به اندازه کوه باشد" چرا که حالا یعنی زمانی که سیاست های فدراسیون والیبال چند سالی است تغییر کرده و روسای فدراسیون توجه بیشتری نسبت به استان ها دارند، انتظار از استانی مثل اصفهان و مدیران غیر ورزشی که به امید توانایی مدیریت و بهره گیری از سایر ظرفیت های دولتی به آن ها اعتماد شده و مسند والیبال یک استان ها به آن ها سپرده شده خیلی بیشتر است چرا که به گفته داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال کشور استان اصفهان به اندازه یک تیم در لیگ برتر بازیکن خوب دارد. جدای از بازیکنان حاضر در تیمهای دیگر؛ به عنوان مثال کاوه آهنگران نیز هنوز می‌تواند در زمین بازی کند و چون تیمی در اصفهان نبود کارش به مفسری و پشت میکروفون نشستن رسیده است!

امیرحسین تاجمیرریاحی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :