رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تلاش برای افزایش درآمد کشاورزان تنها راه مقابله با معضل مهاجرت روستاییان به شهرهاست که در این زمینه باید فکری اساسی انجام شود.
کد خبر: ۹۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵ 14 September 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عدیل سروی صبح امروز در بازدید از باغات پسته در رضی مشگین‌شهر اظهار کرد: امروز با علوم و فنون جدید کشاورزی هم می‌توانیم برای کشاورزان شغل پایدار ایجاد کرده و هم بهره‌روری آنها را در عرصه تولید افزایش دهیم تا خطر ریسک‌پذیری در این حوزه به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه تقویت این جبهه می‌تواند مانع از مهاجرت روستاییان و کشاورزان به شهر شده و نگاه تولید محور را در آنها تقویت کند، گفت: هر چند کشت و برداشت محصولات کشاورزی همراه را ریسک بالا است اما با ابزار و امکانات جدید می‌توانیم به پایداری شغل و درآمد و کاهش ریسک‌پذیری کمک کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: بنده بارها از نزدیک کشت و توسعه درختان پسته را در مناطق مختلف استان که می‌تواند بهره‌وری بالا را به همراه داشته باشد بازدید کردم و امیدوارم در حال حاضر که 30 هکتار از اراضی منطقه رضی مشگین‌شهر به زیر کشت این محصول رفته است، زمینه و بستری برای تولید کیفی‌تر محصول و عرصه آن به بازار باشد.

سروی با اشاره به اقلیم و شرایط آب و هوایی منطقه رضی مشگین‌شهر در توسعه کشت پسته با سازگاری‌های بسیار زیاد بیان کرد: در کنار سودآوری و بالا رفتن درآمد کشاورزان و باغداران این امر می‌تواند زمینه صادرات و تامین پسته مورد نیاز منطقه را فراهم آورد، چراکه این محصول از ارزش غذایی و عناصر ارزشمندی برخوردار است که سعی بر توسعه کشت این محصول و عمل‌آوری بیشتر آن است که قطعا نتایج خوبی را نیز به همراه خواهد داشت.

این مسئول سیاست اخیر وزارت جهاد کشاورزی را به ویژه معاونت باغداری را با توسعه گونه‌های متنوع باغی در مناطق مستعد با شرایط آب و هوایی مختلف اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه گونه پسته نیاز به منابع آب کمتر داشته و در برابر تنش‌های خشکسالی نیز مقاوم است کشت این محصول در این منطقه توصیه شده و جزو برنامه‌های اولویت‌دار سازمان جهاد کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: در کنار پسته تولید و عمل‌آوری زعفران نیز با توجه به شرایط مشابهی که در منطقه برای توسعه آن وجود دارد مدنظر است به طوری که سال گذشته 15 هکتار اراضی استان به نقاط و شهرستان‌های مختلف این استان به کشت محصولات استراتژیک با ارزآوری بیشتر اختصاص یافته است.

سروی تصریح کرد: ما تمام انرژی خود را معطوف به توسعه باغات مدرن و کشت محصولات جدید با الگوهای مناسب کردیم که به نوبه خود می‌تواند هم در مقابله با بحران خشکسالی و هم کم‌آبی دغدغه کشاورزان را در تولید محصول برطرف کرده و به ایجاد اشتغال مولد کمک کند.

وی اظهار امیدواری کرد با توسعه گونه‌های جدید کشت پسته، زعفران، بادام زمینی، عناب و دیگر گونه‌های سازگار با آب و هوای استان اردبیل بتوانیم در این باب حرکت‌های منسجمی را انجام دهیم.

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، در این بازدید که معاونان سازمان جهاد کشاورزی در حوزه بهبود تولیدات گیاهی، مدیریت باغبانی، مدیر جهاد کشاورزی مشگین‌شهر و مرکز خدمات کشاورزی رضی سروی را همراهی می‌کردند وی از باغات پسته و اراضی که تک درختی کشت پسته انجام شده است بازدید کرد و در جریان روند توسعه کشت پسته در رضی و مناطق اطراف قرار گرفت.

قبل از بازدید نیز در فضایی صمیمی‌ رئیس سازمان جهاد کشاورزی با کارشناسان و مسئولان مراکز خدمات کشاورزی رضی هم صحبت شد تا در جریان نظرات و پیشنهادهای ارائه شده قرار گیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کارشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
هرتراکتور چل نفر را بیکار میکند.
مکانیزاسیون اجتناب ناپذیر است.
شیوه های مزرعه داری ما سنتی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار