کد خبر: ۹۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵ 02 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از پانا، جعفر صادق اسکندری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در نخستین میز کشوری سنگ های تزئینی استان آذربایجان غربی که در محل پارک جنگلی ارومیه برگزار شد، گفت: از مجموع 452 معدن دارای پروانه بهره برداری در استان 212 معدن مربوط به سنگهای تزئینی است و ذخایر سنگهای تزئینی 50 میلیون تن می باشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 240 فقره پروانه اكتشاف در استان برای انجام فعالیت های معدنی معتبر صادر شده كه از این تعداد 110 مورد مربوط به سنگ های تزیینی است.

اسکندری با بیان اینکه آذربایجان غربی با داشتن 80 نوع سنگ تزئینی یکی از مناطق کم نظیر و وسیع کشور می باشد، تصریح کرد: سینیت های سبز پیرانشهر و مهاباد، گابروهای مشکی قره باغ و گرانیت ها، تراورتن ها و مرمرهای استان که در رنگ های مختلف وجود دارد از جمله سنگ های تزئینی آذربایجان غربی به شمار می روند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: برخورداری استان از چنین مزیتها و ظرفیتهای بی نظیر معدنی ما را ملزم می کند که برنامه ریزی های منسجم و دقیقی در جهت توسعه معادن و استفاده بهینه و مطلوب از این منابع خدادادی به ویژه صادرات این محصولات انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مهمترین هدف ما حضور سنگ ها و فرآورده های معدنی استان در بازارهای داخلی و خارجی است، افزود: با تشکیل اتحادیه صادراتی سنگ و فراورده های معدنی می توان در کنار تولید در بخش بازاریابی و بهبود فروش این مواد گام های موثر برداشت.

وی تلاش برای ارتقا سهم ارزش افزوده بخش معدن در تولید ناخالص داخلی استان، ایجاد و توسعه واحدهای فراوری سنگ با بکارگیری تکنولوژِی های مدرن، بازسازی و بهینه سازی ماشین آلات معدنی و استقرار آنها در سر معادن، ایجاد شرکتهای خدماتی صادرات و تشکیل کنسرسیوم های معدنی را از دیگر برنامه های این سازمان در سال آینده برای ایجاد رشد و شکوفایی در بخش معدن استان برشمرد.

وی راه اندازی میز سنگ های تزیینی در آذربایجان غربی را گامی موثر در شناساندن ظرفیت استان برشمرد و اظهار کرد: بررسی مسائل مربوط به خرید مواد اولیه، بررسی مشکلات مرتبط با اعطای تسهیلات، توجه به فرآیند صادرات و بررسی مشکلات بیمه ای از جمله محورهای مورد بحث در این میز کشوری هستند.

اسکندری با اشاره به اقدامات سازمان در زمینه شفاف سازی و تسهیل فرآیندهای انجام کار در حوزه معدن افزود: از ابتدای سال 94 طرح کاداست معدنی به طور کامل در استان اجرایی و عملیاتی خواهد شد که با اجرای این طرح در استان بسیاری از مسائل و مشکلات مرتبط با فرآیند صدور مجوزها رفع می گردد.

مکری رئیس گروه معدن سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این جلسه گفت: تشکیل اتحادیه صادراتی سنگ فرصت مناسبی برای شناساندن جایگاه سنگ ایران در جهان و توسعه صادرات محصولات تولیدی است.

وی افزود: موضوع ممنوعیت واردات سنگ که می تواند در جهت حمایت صنعت داخلی مهم باشد از طریق سازمان توسعه تجارت قابل پیگیری است.

گفتنی است در این جلسه فعالان اقتصادی بخش معدن مسائل و مشکلات پیش روی تولید و صادرات سنگ های تزئینی را در استان بیان کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار