معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس ادامه داد: در مقاطع برداشت گندم، تعداد زیادی از دلالان در فارس تحت عنوان کارخانه صنعتی اقدام به خرید گندم تولیدی کشاورزان می‌کردند که با توجه به اینکه گندم یک کالای استراتژیک است و کیفیت گندم فارس نیز بالاست، گندم خریداری شده با گندم سایر استان‌های کشور برای افزایش کیفیت نان آن استان‌ها ترکیب می‌شد.
کد خبر: ۹۵۸۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳ 24 April 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: کارشناسان معتقد هستند که اقدام اخیر دولت در زمینه افزایش قیمت خرید محصول گندم از کشاورزان حامل پیام مثبت برای حمایت از تولید این محصول بوده است.
به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، در سال زراعی کنونی (از ابتدای مهرماه ۱۳۹۹ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰)، سطح برداشت گندم آبی و دیم در این استان ۳۸۹ هزار هکتار با تولید یک میلیون و ۳۰۶ هزار تن گندم است.
حسین پژمان در این باره گفته است: از مقادیر مذکور ۲۶۹ هزار هکتار با تولید یک میلیون و ۲۱۰ هزار تن به کشت آبی و ۱۲۰ هزار هکتار با تولید ۹۶ هزار تن به کشت دیم گندم در استان فارس اختصاص دارد.
این مقام مسئول اظهار داشت: به دلیل بروز خشکسالی و کاهش شدید بارش های سال گذشته حداقل ۱۵ درصد کاهش تولید نسبت به سال گذشته خواهیم داشت و میزان گندم تحویلی در قالب خرید تضمینی حدود ۸۵۰ هزار تن برآورد می شود.

گام‌های دولت برای مانع‌زدایی از تولید گندم در فارس


علاوه بر افزایش قیمت خرید گندم به عنوان اقدامی عمومی برای کشاورزان سراسر کشور، دولت در استان فارس طی سال زراعی جاری گام‌های بلندی را برای حمایت و پشتیبانی از تولید این محصول انجام داده و با شناسایی موضوع خشکسالی و کم آبی به عنوان خطر تهدید کننده تولید، نسبت به تامین آب مورد نیاز کشاورزان از ذخایر آبی موجود اقدام کرده است.
این اقدام‌ها در حالی صورت گرفت که میزان بارش‌های بهاری در استان فارس نسبت به پارسال کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است اما به گفته کارشناسان و مسئولان امر، رهاسازی مقادیر آب از سد درودزن سبب شد که نهال امید در مزارع گندم استان فارس نخشکد.
رهاسازی ۳۳۶ میلیون متر مکعب آب از سد درود زن جهت آبیاری مزارع شهرستان های زرقان، خرامه و مرودشت که نقش مهمی در تولید گندم استان فارس دارند، در این راستا بود.
بنا بر اعلام مسئولان جهاد کشاورزی استان فارس، تامین و توزیع ۵۰ هزار تن بذر گندم اصلاح شده، تامین و توزیع ۲۱۰ هزار تن کود شیمیایی به ویژه کود اوره و برقراری کشاورز کارت و پرداخت حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید نهاده ها به منظور تسهیل تولید نیز در این استان صورت گرفته است.
تامین و پرداخت ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید ۳۵۰۰ دستگاه تراکتور، کمباین و دنباله بندها و تامین تسهیلات سرمایه در گردش برای تامین نقدینگی کشاورزان و فراهم کردن انواع سموم آفت کش به جهت مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز نیز نقش مهمی در تحقق اهداف برنامه ملی تولید گندم در استان فارس داشته است.

رهاسازی آب، گامی برای مانع‌زدایی از تولید


معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس بر این باور است که در شرایط سخت تحریمی امروز و با توجه به کاهش درآمد ارزی دولت، برای واردات کالا مبلغ قابل توجهی ارز از کشور خارج می‌شود که اگر سیاستی غیر از سیاست حمایت از تولید داخل را با هدف کاهش اتکا به واردات در پیش بگیریم، نمی‌توانیم ارز مورد نیاز کشور را تامین کنیم.
ظفر افشون افزود: در چنین شرایطی، دولت با تمام وجود به حمایت از تولیدات داخل به ویژه تولیداتی که جنبه استراتژیک و ضروری دارد از جمله گندم نگاه ویژه دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس اضافه کرد: بنابراین با توجه به جغرافیای کشور و استان فارس، تمام تاکید ما بر تامین کالای استراتژیک گندم در داخل کشور است و در استان فارس هم با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد و کیفیت بالای گندم تولیدی آن، برنامه‌ریزی‌های جامعی برای حمایت از کشاورزان و افزایش تولید در دستور کار قرار گرفته است.
افشون افزود: یکی از معضلات و موانع پیش روی کشاورزان به ویژه در برخی شهرستان‌ها بحث خشکسالی بود که کوشیدیم با رهاسازی آب سد این کاستی را تا حد قابل توجهی جبران کنیم.

کیفیت بالای گندم فارس


معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس همچنین با اشاره به مصوبه اخیر دولت و شورای عالی اقتصاد مبنی بر افزایش و اصلاح قیمت خرید گندم از کشاورزان گفت: این افزایش قیمت یک کار کارشناسی دقیق و هوشمندانه از جانب دولت بود.
افشون افزود: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از هر کیلوگرم چهار هزار تومان به پنج هزار تومان، علاوه بر ایجاد انگیزه و رضایت در کشاورزان، دست دلالان را کوتاه کرد.
وی ادامه داد: در مقاطع برداشت گندم، تعداد زیادی از دلالان در فارس تحت عنوان کارخانه صنعتی اقدام به خرید گندم تولیدی کشاورزان می‌کردند که با توجه به اینکه گندم یک کالای استراتژیک است و کیفیت گندم فارس نیز بالاست، گندم خریداری شده با گندم سایر استان‌های کشور برای افزایش کیفیت نان آن استان‌ها ترکیب می‌شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس افزود: ترجیح ما بر این بود که به جای دلالان، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، گندم را از کشاورزان خریداری کند و برای استفاده در طول سال انبار شود.
وی اضافه کرد: دلالان از قیمت هر کیلو چهار هزار تومان گندم به عنوان نقطه ضعف برای ترغیب کشاورزان به فروش گندم به آنها استفاده می‌کردند که افزایش قیمت گندم به پنج هزار تومان مانع این سوء استفاده دلالان خواهد شد.

پاسخ مناسب دولت به واقعیت‌های بازار


مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی تولید روستایی فارس نیز معتقد است: تجدید نظر در قیمت خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان، موجب دلگرمی برای تولید کنندگان است و از مصادیق حمایت از تولید و عمل به شعار سال محسوب می‌شود.
بهنام عسکری در این باره به ایرنا گفت: با توجه به نظم نوین بازارها حاصل از تغییر قیمت نهاده ها، هزینه های نیروی انسانی و خدمات ماشینی، افزایش بهای خرید گندم پیام تعادل در بازارها را دارد.
وی تاکید کرد: در شرایط جدید بازارها و به خصوص بازار محصولات غذایی، افزایش قیمت خرید گندم، حتی با عنوان پاداش، پاسخی مثبت و عملگرایانه به واقعیات بازار و البته قابل تقدیر است.

استقبال کشاورزان از افزایش قیمت خرید گندم


نماینده اداره کل غله استان فارس در شهرستان لارستان نیز گفت: مصوبه اخیر دولت و شورای عالی اقتصاد مبنی بر افزایش و اصلاح قیمت خرید گندم از چهار هزار تومان به پنج هزار تومان در شرایط کنونی و سال زراعی جاری، امید کشاورزان را بالا برد و به همان میزان نیز دست دلالان را کوتاه کرد.
عبدالهادی سمیعی لاری اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی با تیزبینی و رویکرد کمک و تعامل مثبت با کشاورزان اقدام به افزایش قیمت خرید گندم از کشاورز در سال زراعی جاری کرد.
وی با بیان اینکه برداشت و فروش محصولات زراعی از هفته جاری در سطح جنوب فارس و لارستان آغاز شده است، گفت: خبرهای رسیده حاکی است که استقبال کشاورزان از افزایش قیمت این محصول و همچنین فروش آن به مراکزدولتی بسیار خوب و مثبت بوده است.

گامی برای جبران خسارت خشکسالی


سمیعی لاری همچنین گفت: البته این افزایش قیمت همچنین تا حدودی می تواند خسارات ناشی از خشکسالی و کم بارشی محسوس امسال در مناطق جنوبی فارس را نیز جبران کند و کشاورزان از این بابت نیز خوشحال هستند.

تقویت امید در کشاورزان


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش نیز در این باره گفت: اصلاح و افزایش قیمت خرید گندم بدون شک موجب خوشحالی و ایجاد امید بیشتر در بین کشاورزان خواهد بود.
حسن مرادی اضافه کرد: امسال به دلیل کاهش میزان بارندگی و از بین رفتن ۱۰۰درصدی کشت دیم تا حدودی کشاورزان نگران بودند اما این افزایش قیمت هزار تومانی می تواند مرهمی بر زخم آنان شود و به نوعی جبران کاهش میزان برداشت این محصول باشد.

اواخر فروردین ماه امسال اعلام شد: در راستای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و پشتیبانی از تولید، با موافقت رییس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد با توجه به کمبود شدید بارندگی و حمایت از کشاورزان گندمکار مبلغ یک هزار تومان علاوه بر قیمت تضمینی گندم (چهارهزار تومان) به عنوان جایزه تحویل تقدیم گندمکاران شود.
بدین ترتیب، دولت برای حمایت از تولید و کمک به خودکفایی در این محصول اساسی ، قیمت تضمینی هرکیلوگرم گندم را از چهار هزار تومان به پنج هزار تومان افزایش داد تا کشاورزان در شروع عملیات برداشت گندم، روحیه امیدوارانه به آینده داشته باشند.
سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار