مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات با اشاره به رونمایی از اطلس باستان شناسی اورامانات کرمانشاه، گفت: تاکنون ۲۱۱ اثر باستانی در منطقه اورامانات کرمانشاه شناسی شده است.
کد خبر: ۹۶۵۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹ 19 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،.پویا طالب نیا، امروز(29 اردیبهشت)در مراسم رونمایی از اطلس باستان شناسی اورامانات کرمانشاه به عنوان اولین اطلس باستان شناسی استان، اظهارکرد: از سال 1330 تا حدود سه سال پیش یازده فصل کاوش توسط باستان شناس مطرح داخلی و خارجی در منطقه اورامانات استان کرمانشاه انجام گرفته است.

وی تصریح کرد: محدوده این کاوش‌ها در شهرستانهای پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی بوده که گزارش های آنها به صورت مجزا در طول سالیان گذشته داده شده است.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات تاکید کرد: علیرغم کاوش هایی که طی این سالها صورت گرفته، اما باتوجه به عدم آگاهی از وضعیت آثار باستانی این منطقه و به منظور جلوگیری از تخریب روزافزون آثار باستانی آن و نیز تکمیل و تدوین پرونده ثبت جهانی این منطقه کار تهیه اطلس باستان شناسی آن را در دستور کار قرار دادیم.

وی اعلام کرد: کار تهیه اطلس باستان شناسی منطقه اورامانات کرمانشاه در محدود 130 روستای این منطقه صورت گرفت که حدود 211 اثر باستانی شناسایی شده در آن وجود دارد.

طالب نیا افزود: این آثار تاریخی از دوره پارینه سنگی، نوسنگی، مس سنگی، مفرغ، آهن، تاریخی و اسلامی هستند که البته بیشترین تعداد مربوط به دوره تاریخی با 114 اثر است.

به گفته این مسئول، 37 درصد آثار باستانی شناسایی شده در شهرستان ثلاث باباجانی، 36 درصد در پاوه، 15 درصد در جوانرود و 12 درصد در روانسر است.

مدیرپایگاه تاریخی فرهنگی اورامانات تاکید کرد: تمام این اطلاعات در نرم افزار GIS ذخیره سازی کرده و به شکل یک نقشه پایه به عنوان اولین اطلس باستان شناسی استان تهیه شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار