معاون اقتصادی استانداری تهران با بیان اینکه ماینرها و خشک‌سالی نکات انحرانی است، گفت: میزان سرمایه گذاری در حوزه تولید برق استان تهران طی ۱۰ سال اخیر مطلقاً سازگاری با رشد تقاضای مصرف ندارد.
کد خبر: ۹۶۷۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲ 29 May 2021

 

حشمت اله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران در باره قطعی برق اخیر استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در زمستان هم شاهد قطعی برق بودیم که برای جلوگیری از خسارت به واحدهای تولیدی، اداره برق را مکلف کردیم طی جلسه‌ای با شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی با هماهنگی آنها ساعات قطعی که ممکن است در آن ناحیه داشته باشند مشخص کنند و بدون هماهنگی واحدهای تولیدی این اتفاق نیفتد.

وی گفت: در سال‌های اخیر سرمایه گذاری‌های زیادی در زمینه تولید برق در استان تهران انجام نشده است و هم‌خوانی با رشد تقاضا ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران افزود: سالانه حدود ۱۰ درصد رشد صنعت را در تهران داشته‌ایم که این خود نوعی تقاضای قابل توجه برای مصرف برق است علاوه بر واحد‌های تولید، هر ساله حدود ۲۰۰ هزار نفر بر جمعیت استان تهران اضافه می‌شود که این خود در کنار واحدهای تولیدی مصرف برق را بالا می‌برد.

عسگری در ادامه بیان کرد: سیاست‌های سرمایه گذاری در بخش تولید انرژی، سیاست‌های جذابی برای سرمایه گذار نیستند، میزان سرمایه گذاری در حوزه تولید برق در ۱۰ سال اخیر مطلقاً سازگاری با رشد تقاضای مصرف ندارد.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر حتی ۱۰۰ مگاوات افزایش تولید برق در استان تهران نداشته‌ایم، تصریح کرد: در ۸ سال اخیر سرمایه گذاری واقعی به قیمت ثابت در بخش برق نزدیک به ۱۶ درصد منفی بوده، یعنی حتی ۱۶ درصد از اصل سرمایه هم به دلیل استهلاک از بین رفته و جایگزینی انجام نگرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره به اینکه ماینرها و خشک سالی به نظرم نکات انحرانی است، گفت: دلیل اصلی مشکل برق، کمبود تولید در سال‌های اخیر است ولی برخی‌ها برای توجیه و رد گم‌کنی دلیل را وجود مایبنرها یا خشک سالی معرفی می‌کنند.

عسگری با بیان اینکه فقط ۸ درصد از برق کشور در نیروگاه‌های غیر حرارتی تولید می‌شود، افزود: کلاً ۸ درصد از برق توسط نیروگاه‌های غیر حرارتی یعنی نیروگاه های آبی، بادی و دیگر نیروگاه‌های غیر حرارتی و ۸۲ درصد برق از طریق نیروگاه‌های حرارتی که سوخت آن گاز یا سوخت‌های ترکیبی است، تولید می‌شود؛ لذا اینکه می‌گویند به علت خشک‌سالی برق قطع شده و تولید نمی‌شود درست نیست چون اکثر برق ما توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود.

وی در انتها خاطر نشان کرد: بر اساس کل ماشین آلات و دستگاهای ماینری که وارد کشور شده است، ۱ و ۲ دهم از کل مصرف برق مربوط به دستگاه‌های ماینر است. لذا این غلط است که فقط مشکل برق را خشک‌سالی و ماینرها اعلام کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار