پرستو وحیدی از هنرمندان حوزه نقاشی آبرنگ استان ایلام است که اثرش به نخستین فستیوال بین‌المللی آبرنگ در کشور روسیه راه یافته است.
کد خبر: ۹۷۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰ 30 June 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ نقش هنر و بیان کردن احساسات افراد در قالب نقاشی، مجسمه،‌ فرش،‌ گلیم، صنایع دستی، آثار خطی، نوشتاری و... نقشی بسیار تاثیرگذار و مهم در جامعه دارد؛ معمولا فرهنگ و تمدنی ماندگار و جاودانه می‌شود که دارای افراد هنرمند،‌ بااستعداد،‌ فعال و خلاق باشد و آثار فرهنگی نفیسی از خود به جا گذارد. 

هنرمندان به عنوان گروه‌های مرجع جامعه نقش ارزنده‌ای در حل مسائل اجتماعی می‌توانند داشته باشند و برای این تأثیر گذاری علاوه بر حضور هنرمندانه خود، گفت‌وگوهایشان با همدیگر و با متصدیان آسیب‌های اجتماعی می‌تواند در جامعه سازنده و موثر واقع شود.

پرستو وحیدی از هنرمندان حوزه نقاشی آبرنگ استان ایلام است که در نخستین فستیوال بین‌المللی کشور روسیه پذیرفته شد؛ این فستیوال ویژه هنرمندان بالای ۱۸ سال از سراسر جهان و در رشته آبرنگ بوده که در بین آثار ارسالی، اثر هنری این هنرمند خوش ذوق از هنرمندان برجسته نقاشی آبرنگ برای رقابت در این رویداد هنری پذیرفته شد.

حال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بایستی به حقوق معنوی هنرمندان توجه جدی شود چون در معرفی و شناساندن هنر و هنرمندان این مرز و بوم به جهانیان متاسفانه ضعیف عمل شده و لازمه این بسط رشد فرهنگ و لزوم توجه به سایر بخش‌های فرهنگی و هنری است که باید آن را رشد داد.

آثار راه یافته به این فستیوال توسط ۱۰ داور جهانی مورد بررسی قرار گرفته است و از میان آنها اثر منتخب و ممتاز برگزیده شده است؛ این فستیوال قرار است شهریورماه برگزار شود و به شرکت کنندگان گواهینامه رسمی اعطا خواهد شد.

پرستو وحیدی از هنرمندان‌حوزه نقاشی آبرنگ استان است که تاکنون موفق به‌کسب عنوان‌های مختلف در جشنواره‌هایی از جمله جشنواره ملی علوی، جشنواره مدافعان سلامت و جشنواره باغ معنوی شده است.

لزوم حمایت از هنرمندان

پرستو وحیدی هنرمند راه یافته به فستیوال بین‌المللی آبرنگ در کشور روسیه بیان داشت: اثر برگزیده‌ام با تکنیک آبرنگ اجرا شده بود و هیچ تکنیک دیگری با این کار ترکیب نشده بود اثر مورد نظر نیز از یک عکاس در سایز ۵۶ در ۳۸ به جشنواره توسط چندین داور مورد بررسی قرار گرفت و به عنوان اثر منتخب و ممتاز برگزیده شد.

وی اظهار کرد: ما هنرمندان توانا قلم زرینی داریم که می‌تواند در این وادی نقش آفرینی کند و نام شهر و کشورمان را در فستیوال‌های مختلف پررنگ‌تر کنند.

این هنرمند راه یافته به فستیوال تصریح کرد: بعضی فستیوال‌ها به خاطر بار مالی که دارند هنرمند را از ورود به فستیوال‌های بعدی دور می‌کند اینجا بایستی نهادی مثل ارشاد از هنرمند حمایت کند و آن  هزینه را پرداخت کند.

وی یادآور شد: مشکل اکثر هنرمندان این است اثرشان انتخاب می‌شود ولی از طرف انجمن بین‌المللی نیاز است آن هنرمند هزینه‌های میلیونی زیادی پرداخت کند که اینجا به دلیل بضاعت مالی هنرمند عقب می‌کشد.

مشکلات هنرمندان 

زهرا -ی یکی از هنرمندان به نام ایلام نیز عنوان کرد: بنده چندین بار در فستیوال‌های مختلف که از سوی کشورهای مختلف منتشر شد شرکت کرده‌ام اما واقعیت باید هزینه زیادی بابت ورود آن به جشنواره هزینه شود و همین امر باعث عقب کشیدن من از فستیوال‌ها شد.

وی تاکید کرد: هدف این است هنر استان ایلام و هنرمندانش برای سایر کشورها نیز شناخته شوند ما هنرمندانی داریم که اثرات خارق العاده‌ای دارند اما به دلیل عدم تمکن مالی مجبورند سکوت کند و هنر خاموش خود را پنهان کنند.

این فستیوال‌ها که با هدف ارتقا ایده، تنوع و خلاقیت در هنر آبرنگ است چند سال یک بار فراخوان بین‌المللیش مطرح و منتشر می‌شود و هنرمندانی از سراسر کشور آثارشان را برای شرکت در این فستیوال‌ها ارایه می‌دهند حال باید گفت هستند کسانی که در استان ایلام آثار و ایده‌های جذابی دارند اما برای ورود نهایی به فستیوال‌ها نیاز به هزینه‌های هنگفتی دارند و به دلیل عدم وضعیت مالی قادر به ثبت ایده‌های خود نیستند.

حال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بایستی به حقوق معنوی هنرمندان توجه جدی شود چون در معرفی و شناساندن هنر و هنرمندان این مرز و بوم به جهانیان متاسفانه ضعیف عمل شده و لازمه این بسط رشد فرهنگ و توجه به هنرمندان و سایر بخش‌های فرهنگی و هنری است./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار