رییس اداره برق فریدن گفت: اکنون ۱۱ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۷۰کیلووات، در این شهرستان به شبکه متصل و در حال تولید برق است.
کد خبر: ۹۷۷۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۸ 09 July 2021

مصطفی بهرامیان افزود: ۳۵ نیروگاه پنج کیلوواتی با مجموع توان ۱۷۵ کیلووات نیز تا یک ماه آینده و بر اساس توافق صورت گرفته با بسیج سازندگی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

طرح «جهاد روشنایی»، با همکاری سپاه و از طریق پرداخت تسهیلات با هدف نصب نیروگاه خورشیدی و ایجاد درآمد ثابت برای خانواده های کمتر برخوردار اجرا می شود.

بهرامیان به افزایش نرخ خرید برق از سوی وزارت نیرو در سال جاری اشاره و بیان کرد: بر این اساس، به ازای هر کیلووات، هزار و ۴۵۶ تومان به تولید کننده تعلق میگیرد، به عبارتی هر نیروگاه پنج کیلوواتی بطور متوسط برای سال اول ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمدزایی دارد که در سال های بعد افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه اقلیم فریدن برای احداث نیروگاه های خورشیدی مناسب است، افزود: ارتفاع بالا از سطح دریا، خنکی هوا، در کنار شدت تابش خوب که باعث افزایش راندمان پنل ها می شود زمینه بسیار مساعدی را برای سرمایه گذاری در بخش احداث نیروگاه های خورشیدی فراهم کرده است.

رییس اداره برق فریدن با بیان اینکه تعداد درخواست ها برای احداث نیروگاه های خانگی با ظرفیت های نزدیک به ۵۰ کیلووات فراوان است، افزود: نزدیک به ۲۰ نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی با ظرفیت یکصد کیلووات، ۲ نیروگاه ۵۰ کیلوواتی و یک نیروگاه  یکصد کیلوواتی نیز در مرحله عقد قرارداد با پیمانکار است.

بهرامیان در یاره هزینه نصب و راه اندازی این نیروگاه ها افزود: خرید هر کیلووات برق خورشیدی توسط شرکت توزیع هزار و ۴۶۵ تومان، هزینه هر کیلووات ۱۵ میلیون تومان و هزینه نصب هر کیلووات نیز ۱۵میلیون تومان است، به عبارتی هزینه نصب یک نیروگاه پنج کیلو وات نزدیک به ۷۵ میلیون تومان برآورد می شود.

رییس اداره برق فریدن  افزود: در طرح جدید بسیج سازندگی برای خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی، هزینه نصب یک نیروگاه پنج کیلوواتی بدلیل تعداد بالا حدود ۱۰ میلیون تومان کاهش پیدا می کند و به ۶۵ میلیون تومان می رسد که ۵۰ میلیون تومان آن تسهیلات کم بهره است و اقساط آن از محل هزینه تولید نیروگاه پرداخت می شود، همچنین در کمتر از سه سال وام تسویه و بعد از آن درآمد پایدار برای متقاضی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: متقاضیان نصب نیروگاه خورشیدی برای ثبت نام به سامانه "مهرسان" و در صورت داشتن سوال و ابهام به دفتر مدیریت مصرف برق فریدن مراجعه کنند تا راهنمایی شوند.

بهرامیان به مقررات و مراحل خرید برق تضمینی ۲۰ ساله انرژی خورشیدی از مشترکان اشاره کرد و افزود: داشتن انشعاب برق در محل مورد تقاضا برای نصب سامانه خورشیدی و مراجعه به شرکت توزیع برق برای عقد قرارداد ۲۰ ساله(با همراه داشتن کارت ملی، سند مالکیت، قبض برق انشعاب مورد نظر به نام متقاضی) ضروریست.

وی با بیان اینکه حداکثر ظرفیت سامانه خورشیدی قابل احداث محدود به ظرفیت انشعاب برق مشترک و تا سقف یکصد کیلووات است، افزود: امکان صدور مجوز احداث نیروگاه و عقد قرارداد ۲۰ ساله برای تمام مشترکان انواع تعرفه‌های خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی فراهم است.

بهرامیان افزود: هزینه‌ احداث نیروگاه و خریداری تجهیزات و اجرای آن برعهده متقاضی است و با نظارت شرکت توزیع برق انجام می شود.

به گفته وی، نیروگاه خورشیدی توسط شرکت توزیع برق به شبکه متصل و انرژی تولید شده با کنتور مجزا به شبکه برق سراسری تزریق و اندازه گیری می‌شود که از کنتور انرژی مصرفی مشترک مجزاست.

بهرامیان اضافه کرد: مشتری همچنان تمام انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از شبکه سراسری برق و از طریق کنتور برقی که از قبل داشت، مصرف می کند، بنابراین تغییری در مبلغ فیش برق دریافتی به وجود نخواهد آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :