استاندار خوزستان با اشاره به اینکه بهره‌وری از مصرف آب در زمینه‌های مختلف به عنوان یک اولویت در اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه قرار گیرد گفت: به‌همین منظور سند ساماندهی آورد، انتقال و برداشت آب در استان خوزستان تهیه و تدوین می‌شود.
کد خبر: ۹۷۸۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۶ 15 July 2021

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه بهره‌وری از مصرف آب در زمینه‌های مختلف به عنوان یک اولویت در اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه قرار گیرد گفت: به‌همین منظور سند ساماندهی آورد، انتقال و برداشت آب در استان خوزستان تهیه و تدوین می‌شود.

قاسم سلیمانی دشتکی در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان اظهار داشت: ساماندهی مصرف آب و بهره‌وری آن یکی از اولویت‌های مهم در این ستاد محسوب می‌شود.

وی ادامه‌داد: محور این ساماندهی در زمینه مصرف شرب، کشاورزی، حقابه محیط زیست، تالاب‌ها، مجتمع‌های پرورش ماهی، صنعت و فضای سبز است.

استاندار خوزستان با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی شرکت آب و فاضلاب خوزستان در زمینه پروژه‌های در دست اقدام برای احداث تصفیه خانه‌های پساب در شهرهای مختلف خوزستان گفت: بهره‌وری از پساب می‌تواند تا حدود بسیار زیادی از هدر رفت منابع آبی استان جلوگیری کند.

شهرک ها و صنایع جدید به تاسیسات تصفیه پساب فاضلاب مجهز می‌شوند

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه یکی از راهبردهای اقتصاد مقاومتی ساماندهی منابع آبی همچنین ایجاد گرایش صنایع به سمت استفاده از پساب‌ فاضلاب برای تامین نیاز آبی است گفت: تاجایی که ممکن است، مجوز آب مورد نیاز صنایع باید مشروط به استفاده از پساب فاضلاب صادر شود.

وی بیان داشت: علاوه بر این باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای تامین آب فضای سبز شهرها از پساب تصفیه شده فاضلاب ایجاد و بکارگیری شود.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از حقابه محیط زیست نیز می‌تواند از محل پساب فاضلاب تصفیه شده تامین شود گفت: با برنامه‌ریزی که صورت گرفته، نوع مصارف آبی در زمینه‌های مختلف مشخص شده است؛ لذا باید برای ایجاد زیرساخت لازم در خصوص نوع مصارف، تلاش‌های جدی صورت گیرد.

سلیمانی دشتکی یادآورشد: از جمله این برنامه‌ریزی‌ها، چگونگی بهره‌مندی حداکثری از آب شیرین کن‌های صنعتی در کنار دریا و بازچرخوانی زهاب واحدهای نیشکری در استان است.

وی همچنین برداشت غیرمجاز آب در بالا دست را به عنوان یکی از چالش‌های مدیریت منابع آبی استان خوزستان عنوان‌کرد و گفت: در این زمینه نیز، برنامه‌ریزی‌ دقیقی برای کاهش تبعات ناشی از این چالش توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در حال انجام است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در تمامی حوضه‌های آبی خوزستان دچار تنش آبی هستند و همین موضوع کشت تابستانه در خوزستان را با محدودیت‌های زیادی همراه کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار