رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقد است: هیئت‌های تجاری و اقتصادی خارجی که وارد کشور می‌شوند بیشتر با خصولتی‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، تا با بخش خصوصی کشور.
کد خبر: ۹۷۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰ 20 September 2015
کیوان کاشفی در  نشست رایزن بازرگانی ایران در پاکستان با اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی کرمانشاه، با اشاره به باز شدن فضای اقتصادی کشور و ورود هیئت‌های مختلف اقتصادی و بازرگانی از سراسر دنیا به ایران، افزود: فراق چند ساله بین اقتصاد ایران و دنیا باعث شده شرکت‌های ما نتوانند به خوبی با شرکت‌های خارجی ارتباط برقرار کنند و با آنها تفاوت داشته باشیم.

وی معتقد است: این شرایط باعث شده وقتی هیئت‌های خارجی مانند هیات اتریشی اخیر که حدود 180 نفر بودند، وارد کشور می‌شوند نتوانتیم به خوبی از پتانسیل آنها استفاده کنیم و امکان تعامل آنها را با همتایان مناسب در داخل کشور برقرار کنیم.

کاشفی گفت: این در حالیست که دو طرف علاقه به همکاری دارند، اما ما هنوز در ابتدای کاریم و آموزش های لازم را ندیده‌ایم.

رئیس اتاق کرمانشاه با انتقاد از اینکه هیئت های حارجی هم که وارد می شوند به درستی به بخش خصوصی وصل نمی شوند، عنوان کرد: عمده هیئت‌هایی که می‌آیند با خصولتی ها ارتباط برقرار می کنند، زیرا بخش عمده شرکت‌های بزرگ کشور ما خصولتی هستند و نه خصوصی.

به گفته کاشفی این شرایط باعث می شود بدنه خصولتی کشور فربه تر شود و بخش خصوصی که هم اکنون هم کوچک است، کوچکتر شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون در کل ایران 25 هزار کارت بازرگانی داریم، ادامه داد: این عدد در ترکیه 1.7 میلیون و در آلمان هفت میلیون است که نشان می‌دهد بخش حصوصی ما در مقایسه با آنها چقدر کوچک است.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران یادآور شد: همه این شرایط نشان می‌دهد چقدر مشکلات ما ریشه‌ای و کار سخت است، اما باید شروع کرد و آموزش بخش خصوصی را در اولویت قرارداد.

وی خاطرنشان کرد: البته دید وزارت خارجه نسبت به مسائل اقتصادی بهتر شده و از جنبه صرفا سیاسی فاصله گرفته که باید از این پتانسیل هم استفاده کرد.

کاشفی همچنین بر لزوم تعامل با پاکستان تاکید و تصریح کرد: این کشور سالهاست عضو سازمان تجارت جهانی است و می‌تواند معبری برای ورود به بازارهای هند نیز باشد.

وی از رایزن بازرگانی ایران در پاکستان خواست زمان نمایشگاه های اصلی و مهم پاکستان را اعلام کند تا شرکت های ایرانی بتوانند وارد این نمایشگاها ها شوند.

رئیس اتاق کرمانشاه عنوان کرد: تعامل اقتصادی ما با پاکستان اکنون تنها در حد واردات برخی کالاها است و خیلی در حوزه سرمایه گذاری های مشترک وارد نشده ایم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار