رییس اداره دانشجویان بین‌الملل دانشگاه قم:
رییس اداره امور دانشجویان بین‌المللی دانشگاه قم گفت: این دانشگاه در حوزه پذیرش دانشجوی بین‌المللی با توجه به تعداد پذیرش‌های صورت گرفته در سال ۱۳۹۹ در رتبه نخست دانشگاه‌های دولتی قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۸۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰ 26 July 2021

به گزارش تابناک قم، سید عباس هاشمی زاده روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد: در همین رابطه سعی شده مدت زمان مراحل ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی کوتاه‌تر و بیش از ۹۰ درصد این ثبت‌نام‌ها به صورت مجازی و غیر حضوری شود.

وی ادامه داد: درحوزه جذب دانشجویان بین‌المللی و اهدافی که در این دوسال ترسیم شده‌است، در مهرماه سال ۹۹ حدود ۹۰۰ دانشجوی بین‌المللی و در بهمن ماه ۹۹ حدود ۸۵۰ دانشجو بین‌المللی از کشورهای مختلف نظیر عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس جذب دانشگاه قم شده‌اند.

وی افزود: در بهمن ماه سال ۹۹ سعی بر این بود که رشته‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی گسترده‌تر شود و علاوه بر دانشکده حقوق، دانشکده‌ علوم انسانی و دانشکده الهیات که بیشترین داوطلب را دارند در رشته های فنی مهندسی مثل کامپیوتر، مهندسی عمران، برق، مکانیک و سایر رشته‌ها نیز پذیرش دانشجو انجام شود.

رییس اداره امور دانشجویان بین‌المللی دانشگاه قم اضافه کرد: با توجه به ارتباطات با کشور عراق، برنامه‌ریزی‌هایی برای ترم آینده صورت گرفته است تا سیر صعودی موجود در پذیرش دانشجویان به طور مستمر افزایش یابد.

هاشمی زاده ادامه داد: در همین راستا یکی از اهداف اصلی در سالجاری، افزایش رشته‌های تحصیلی دانشجویان بین‌المللی نسبت به ترم‌های قبل است.

وی بیان کرد: در زمینه رشته‌های فنی و مهندسی در ترم جاری حدود ۱۰۰ دانشجوی بین‌المللی پذیرفته شد که این آمار با توجه به سخت‌گیری‌هایی که در پذیرش دانشجویان متقاضی رشته‌های فنی و مهندسی وجود دارد و کمتر بودن داوطلبان این رشته‌ها نسبت به رشته‌های علوم انسانی و الهیات، آمار قابل قبول و چشمگیری است.

هاشمی زاده اضافه کرد: طی دو سال اخیر جهشی حدود ۶ برابری در جذب دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه قم محقق شده یعنی از سال ۹۸ که تعداد دانشجویان بین‌المللی ۵۰۰ تن بوده به ۲ هزار و ۴۰۰ دانشجو رسیده‌است.

رییس اداره امور دانشجویان بین‌المللی دانشگاه قم گفت: جلسه‌های متعددی با دانشکده‌ها، گروه‌ها و حوزه ستاد آموزش به جهت کوتاه‌تر کردن مدت ثبت نام و از بین بردن موانع موجود در مراحل ثبت نام برگزار شد تا درصد بالایی از ثبت نام دانشجویان بین‌المللی به صورت مجازی و غیر حضوری انجام شود که تا حد زیادی این امکان فراهم آمده‌است، همچنین تمهیدات لازم ایجاد شده تا ترم های آینده این روند بهبود پیدا کند و درصد بالاتری از مراحل ثبت نام به صورت مجازی انجام شود.

هاشمی زاده ادامه داد: علاوه بر پذیرش دانشجویان بین‌المللی توسط اداره امور دانشجویان بین‌المللی دانشگاه قم، تمام مشکل‌های احتمالی در فرایند آموزشی در خصوص انتخاب واحدها، پذیرش نهایی و سایر موارد که امکان وقوع دارد با همکاری دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی در اسرع وقت پیگیری می‌شود.

وی افزود: در بحث مراحل ثبت نام، تحویل مدارک و واریز شهریه همه به صورت مجازی انجام می‌شود که این امر حدود ۹۰ درصد مراحل ثبت نام را در بر می‌گیرد و روال آن به این صورت است که پس از درخواست دانشجو در سایت و بارگذاری مدارک، اطلاعات ارسالی بررسی می‌شود، سپس با اعلام ظرفیت دانشکده‌ها پذیرش به صورت غیر حضوری انجام می‌شود.

هاشمی‌زاده گفت: دانشگاه قم با وجود رقبای جدی در حوزه پذیرش دانشجوی بین‌المللی با توجه به تعداد پذیرش های صورت گرفته در سال ۱۳۹۹ در رتبه نخست دانشگاه های دولتی قرار گرفته‌است.

وی در پایان تصریح کرد: پس از حضوری شدن دانشگاه‌ها نیز ثبت نام تا جایی که امکان داشته باشد به صورت مجازی و غیر حضوری ادامه می‌یابد و سعی بر این است که تجربیات به دست آمده در زمینه ثبت نام مجازی مورد استفاده قرار گیرد و ثبت نام مجازی همچنان ادامه پیدا کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار