حمیدرضا رضایت با بیان اینکه خرید اینترنتی در شرایط کنونی بیش از پیش انجام میشود، افزود: این خریدها بخش قابل توجهی از حجم ترافیک پستی استان را تشکیل میدهد و مردم با شیوع کرونا عمده خریدهای خود را از طریق درگاههای خرید و فروش اینترنتی انجام میدهند.
به گفته وی، سرویسهای جدید و متنوعی توسط شرکت پست استان در ایام شیوع کرونا برای کاهش تردد غیرضرور مردم از جمله ارسال ابلاغیهها و اخطاریهها، صدور شناسنامه و سرویس ارسال بار دانشجویان از طریق پست تعریف شد تا از مراجعه آنها به سازمانها و ارگان ها برای دریافت خدمات جلوگیری شود.
معاون فنی اداره کل پست اصفهان با بیان اینکه بخش زیادی از مرسولات استان توسط بخش خصوصی توزیع و قبول میشود، گفت: فرایند قبول و توزیع مرسولات با استفاده از پیمانکاران بخش خصوصی از جمله دفاتر پیشخوان، نمایندگیهای قبول و توزیع شهری و روستایی و همچنین دفاتر "آی سی تی" روستایی صورت میگیرد.
وی با اشاره به ترافیک مرسولات وارده و صادره استان گفت: روزانه حدود ۳۰ هزار مرسوله وارد و ۲۰ هزار مرسوله از استان خارج می شود.
رضایت اضافه کرد: در زمان حاضر حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از بخش قبول مرسولات توسط دفاتر بخش خصوصی انجام میشود.
وی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از فرایند رهسپاری شرکت پست توسط بخش خصوصی صورت میگیرد و در شرایط کنونی هزینههای این بخش افزایش یافته اما تعرفه خدمات پستی از سال ۹۸ تاکنون افزایشی پیدا نکرده است.
رضایت اظهار داشت: افزایش هزینهها چالش جدیست که شرکت پست استان با آن مواجه است.
معاون فنی اداره کل پست اصفهان افزود: ارسال برخی مرسولات از طریق سرویس هوایی صورت میگیرد و با توجه به اینکه از این سرویس برای ارسال برخی مرسولههای خارجی هم استفاده و هزینه آن توسط شرکتهای هواپیمایی به دلار محاسبه میشود، ما با چالش جدی مواجهیم.
وی با اشاره به اینکه افزایش هزینه پستی در زمینه لجستیک و حمل و نقل با ضریب بیشتری افزایش یافته است، اضافه کرد: تکلیفی دیگری که بعنوان یک دستگاه حاکمیتی و دولتی به پست واگذار شده، ارائه خدمت در دورافتادهترین نقاط کشور است اما اپراتورهای خصوصی که بصورت موازی با پست همکاری میکنند تکلیفی در ارائه خدمات در روستاها و نقاط دورافتاده ندارند.