دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس گفت: دستگاه قضایی با قوت و جدیت موضوع عمدی بودن و شناسایی عاملان آتش‌سوزی جنگل‌ها در نقاط مختلف استان را بررسی خواهد کرد و عاملان و مسببان را به اشد مجازات خواهد رساند.
کد خبر: ۹۸۳۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳ 04 August 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: سید مصطفی بحرینی چهارشنبه در حاشیه آیین معارفه رئیس دادگستری لارستان اظهار داشت: بررسی ها برای احتمال عمدی بودن آتش سوزی تنگه هایقر در شهرستان فیروزآباد که منجر به فوت دوستداران محیط زیست در این منطقه عشایری شد نیز در دستور جدی دستگاه قضایی استان قرار گرفته است.

وی بیان کرد: اینکه آتش سوزی عمدی بوده یا سهوی هنوز برای دستگاه قضایی اثبات نشده و در حال بررسی هستیم اما در صورت مشخص شدن برای عمدی بودن آتش سوزی برخورد سخت و قاطع در انتظار عاملان و متعرضان به منابع طبیعی و محیط زیست خواهد بود.

بحرینی گفت: مساله محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی به ویژه آتش سوزی ها همواره جزو اولویت های دستگاه قضایی و دادستان های همه شهرستان ها در استان فارس بوده و تاکنون نیز برخوردهایی قاطع و سنگین با عاملان آتش سوزی ها و تخریب گران به عرصه های زیست محیطی انجام شده است.

در پی آتش سوزی ۴۸ ساعت گذشته در تنگه هایقر منطقه چهارقاش شهرستان فیروزآباد سه نفر از اعضای یک خانواده عشایری که ایثارگرانه به جنگ با زبانه های آتش رفته بودند جان باختند و یک تن دیگر نیز به شدت مصدوم شده که حال وی نیز وخیم گزارش شده است.

ناصر، حامد و رضا بهزادی اعضای یک خانواده ساکن در روستای چهارقاش در بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد که با دیدن شعله‌های آتش به یاری آمده بودند جان خود را در راه دفاع از میراث طبیعی آیندگان ایران هدیه کردند.

تنگه هایقر در روستای رودبال واقع در فاصله ۳۵ کیلومتری فیروزآباد فارس قرار دارد. ارتفاع این تنگه ۴۵۰ متر است و حدود هشت تا ۱۴ کیلومتر طول دارد و در عمق آن نیز رودخانه قره آقاج از میان آن عبور می کند.

در این منطقه گونه های گیاهی همچون بنه، بادام کوهی ( الوک ) کُل خُنگ، گیاه تربین که در رنگ رزی به کار می رود ، درخت ارژن، کهکم، آویشن، ریواس، انار،گیلاس وحشی، کتیرا، گل گاوزبان و گل بنفشه و کندو های عسل طبیعی و گیاه ّتلو نیز وجود دارد.

همچنین، خرس ، پلنگ ،کفتار ، روباه ، کَل ، بُزکوهی ، میش ،قوچ و پازن ، هم در این منطقه وجود داشته که بسیاری از این گونه ها از جمله خرس نسل آن از بین رفته اما پلنگ در این کوه ها دیده شده است.

شهرستان فیروزآباد در ۹۲ کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع است.

برچسب ها: آتش سوزی ، جنگل ، دادگستری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار