مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد:
مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی در نمایشگاه عکس محیط زیست با بیان اینکه استان علیرغم ظرفیت‌هایی که دارد با چالش‌هایی هم در حوزه محیط زیست مواجه است، ادامه داد آلودگی گرد و غبار به صورت محسوس در استان در حال افزایش است که این موضوع تهدید جدی برای خراسان جنوبی است چرا که بالاترین نرخ فرود گرد و غبار کشور متعلق به خراسان جنوبی است.
کد خبر: ۹۸۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳ 11 August 2021

حسن اکبری با بیان اینکه ه ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور را در خراسان جنوبی داریم، ادامه داد تعداد گونه‌های پرندگان استان از ۲۲۰ گونه فراتر رفته که این موضوع رقم بالایی است.
وی با بیان اینکه وضعیت تنوع زیستی خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی نسبت به دهه ۳۰ تا ۴۰ خیلی بدتر شده است، اضافه کرد: در ۵۰ سال اخیر برخی گونه‌ها جانوری و گیاهی را از دست دادیم به عنوان مثال یک زمانی گورخر از گونه‌های جانوری موجود در استان بود که این گونه به صورت کامل از بین رفت.
اکبری با اشاره به اینکه برخی گونه‌ها از جمله پلنگ در استان خیلی محدود شده است، افزود: به دلیل اینکه از ابتدای سال گذشته تاکنون تنها سه فقره یوزپلنگ نر در شهرستان طبس رصد شده، امید چندانی به نجات این جانور هم نداریم چرا که خانواده‌ای از این حیوان تاکنون در استان رصد نشده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باید در کل استان به سطحی از آموزش‌های زیست محیطی برسیم که مردم خودشان مسئله محیط زیست را جدی بگیرند ، ادامه داد ما مسوولان هم به عنوان تصمیم‌سازان باید این موضوع را در سیاست‌های توسعه‌ای را ببنیم که تنوع زیستی ما بیشتر از این آسیب نبیند.

وی با تاکید بر اینکه ما بیشترین تعداد و وسعت زیستگاه هوبره کشور را خراسان جنوبی داریم، اضافه کرد: متاسفانه بالاترین نرخ قاچاق این پرنده در معرض انقراض را هم در استان داریم.
اکبری در خصوص علت تلفات ۶۰ راس کل و بز در منطقه پیرحاجات شهرستان طبس افزود: براساس آزمایشات انجام شده علت این تلفات طاعون نشخوارکنندگان کوچک نبوده اما آزمایشاتی از چشمه‌های حیات وحش منطقه هم گرفتم که احتمال مسمومیت این حیات وحش را نیز مورد بررسی قرار دهیم. وی با اشاره به کمبود محیط‌بان در خراسان جنوبی هم گفت: چارت سازمانی ما ۴۰۰ نفر است در حالی که ۹۰ نفر نیروی انسانی داریم و با حدود یک چهام ظرفیت کار می‌کنیم، اما سالی ۱۰ محیط‌بان در استان جذب می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار