در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند نایب‌رئیس شورای شهر: مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین در تهران برگزار می‌شود/ یک وعده واکسنی دیگر: تا آخر بهمن، پایان کرونا در کشور اعلام می‌شود / طالبان آرامگاه احمدشاه مسعود در پنجشیر را تخریب کرد و ... را می‌خوانید.
کد خبر: ۹۹۲۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵ 07 September 2021

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.


روسیه دیگر به ما واکسن نمی‌دهد؟



در روزهای گذشته از استان‌های مختلف خبر رسیده که دوز دوم واکسن اسپوتینک برای تزریق موجود نیست و حتی صحبت از واکسن جایگزین برای آن در میان است. حالا معاون وزیر بهداشت تایید کرده که خبری از واکسن روسی نیست و باید استرازنکا به جای آن تزریق شود. در نامه علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت آمده: با توجه به عدم تامین دوز دوم واکسن اسپوتنیک‌وی و نامشخص بودن زمان تامین آن در آینده نزدیک، به منظور پیشگیری از تاخیر بیشتر واکسیناسیون و اعتراضات دریافت‌کنندگان نوبت اول و بر اساس مصوبه کمیته فنی کشوری واکسیناسیون کرونا، لازم است به افرادی که نوبت اول واکسن اسپوتنیک‌وی را دریافت کرده‌اند، یک نوبت واکسن استرازنکا به جای نوبت دوم واکسن اسپوتنیک‌وی تجویز شود. برای نخستین بار است که تزریق ترکیبی واکسن‌های کرونا در ایران رسما تایید می‌شود. به نظر می‌رسد، ایران نخستین کشور جهان است که تزریق ترکیبی واکسن‌های اسپوتنیک‌وی و استرازنکا را تائید می‌کند.

 

یک وعده واکسنی دیگر: تا آخر بهمن، پایان کرونا در کشور اعلام می‌شود
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص زمان واکسیناسیون عمومی به میزان گفت: به امید خدا دهه فجر پایان کرونا در کشور خواهد بود. وی با بیان اینکه تا اواخر بهمن واکسیناسیون عمومی انجام خواهد شد، افزود: تا دهه فجر هم تزریق دو دز واکسن کرونا و هم تزریق دوز یادآور انجام خواهد شد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین اظهار امیدواری کرد که زودتر از دهه فجر واکسیناسیون سراسری در کشور پایان یابد. عین‌اللهی که در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) حضور پیدا کرده بود، در خصوص زمان صدور مجوز اضطراری برای مصرف واکسن نوترکیب ضد کرونا نورا، بیان کرد: مجوز اضطراری برای مصرف عمومی واکسن نورا با پایان رسیدن فاز ۲ مطالعات بالینی صادر خواهد شد.

طالبان آرامگاه احمدشاه مسعود در پنجشیر را تخریب کرد
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه امروز(سه شنبه) به نقل از منابع خود گزارش داد: طالبان آرامگاه احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان را که در پنجشیر قرار دارد، تخریب کرد. طالبان پیش از این اعلام نموده بود که کنترل آرامگاه احمد شاه مسعود «شیر پنجشیر» و پدر رهبر فعلی مقاومت این شهر را که در نزدیکی مرکز این شهر در شمال کابل قرار دارد، به دست گرفته است. عناصر مسلح طالبان کلیپ هایی را در فضای مجازی منتشر کرده و مدعی شده اند که وارد آرامگاه احمد شاه مسعود شده اند. تصاویر منتشره همچنین شکستن این آرامگاه به دست عناصر طالبان را نشان می دهد. این آرامگاه محلی مقدس برای هواداران احمد شاه مسعود محسوب می شود.

روسیه به ما دیگر واکسن نمی‌دهد؟/طالبان آرامگاه احمدشاه مسعود در پنجشیر را تخریب کرد/ مولوی عبدالحمید ضمن حمایت از طالبان: احمد مسعود نمی تواند مقاومت کند، مطمئنم/نماینده مجلس: اینکه رهبری گفتند کسی از مجلس به دولت نرود، فرمایش مطلقی نبود

اصغر فرهادی: تحمل این همه خبر بد را ندارم
اصغر فرهادی با اشاره به این که از فرصت ایجاد شده به دلیل توقف تولید فیلم «قهرمان» به سبب همه گیری ویروس کرونا در ایران برای انجام تغییراتی بر روی فیلمنامه استفاده کرده، درباره آمار بالای مرگ و میر در ایران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا گفت: «مردم این موضوع را فراموش نمی کنند و این شرایط بسیار ناراحت کننده ای است و هر روز شما فقط خبر بد می شنوید و امیدی به تغییر این وضعیت نیست.» فرهادی که قرار است فیلم بعدی اش را خارج از ایران بسازد، در پاسخ به سوالی درباره این که فیلم هایش بدون محدودیت ها چگونه می شدند نیز گفت: خیلی چیزها فرق می کرد. نمی توانم دقیقا بگویم اگر کاملا آزاد بودم فیلم هایم چه شکلی می شد، اما می دانم که متفاوت می شدند چرا که ذهنم آزادتر بود. زمانی که برای سالها روی یک جاده ناهموار قدم می زنید، قدم زدن شما نیز شبیه ای جاده ناهموار می شود و وقتی وارد یک جاده صاف می شوید مدتی زمان می برد تا بار دیگر به شکل معمول قدم بزنید؛ بنابراین نمی توانم به شما بگویم چطور روی یک جاده صاف و هموار قدم میزنم اما می دانم که آسان تر خواهد بود.»

مولوی عبدالحمید ضمن حمایت از طالبان: احمد مسعود نمی تواند مقاومت کند، مطمئنم
مولوی عبدالحمید درباره مقاومت احمد مسعود در منطقه پنجشیر گفت: فرزند احمدشاه مسعود هم نمی‌تواند مقاومت کند. من مطمئن هستم که نه او و نه هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند در مقابل اینها مقاومت کند. ایشان یک فرد جوان است و پدرش هم جزو کسانی بود که در زمان تجاوز شوروی سابق به افغانستان جهاد کرد و با آنها جنگید. بهترین راه این است که بیایند و بنشینند با مذاکره و گفت‌وگو مساله را حل کنند. من کلا با جنگ مخالفم و معتقدم گفت‌وگو کاربردی‌تر است و در دولت فراگیر که شامل همه اقوام افغان بشود، اینها بنشینند و صحبت کنند.

نایب‌رئیس شورای شهر: مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین در تهران برگزار می‌شود
نایب‌رئیس شورای شهر تهران از برگزاری مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین در پایتخت خبر داد و گفت: این مراسم طبق سنوات گذشته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. سروری خاطرنشان کرد: اعزام نیروهای خدماتی شهرداری تهران نیز برای اربعین هنوز مشخص نیست و به‌ زودی در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد. وی درباره برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین و جاماندگان نیز گفت: طی روزهای گذشته جلسه‌ای را در این زمینه داشتیم و منتظر تعیین تکلیف اعزام زائران برای مراسم اربعین در کربلا هستیم و پس از این موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد؛ اما امسال نیز مراسم جاماندگان اربعین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایتخت انجام می‌شود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس: جمهوری اسلامی با طالبان در تماس است
سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی: جمهوری اسلامی ایران هم از منظر دیپلماتیک و هم دفاعی آمادگی لازم را برای مواجه با تحولات و اتفاقات دارد تلاش شده منافع مردم افغانستان و منافع مردم ایران تا حد زیادی در این تحولات لحاظ شود. زمانی که مشخص شد، آمریکایی‌ها در افغانستان دچار ضعف شده و در اداره امور دچار مشکل هستند گروه طالبان از مدت‌ها قبل روند کار خود را برای تصرف مناطق مختلف آغاز کرده بودند. موسوی ادامه داد: اما این بار جمهوری اسلامی ایران به این حوزه اشراف کامل دارد و به صورت فعال با گروهی که اکنون در این کشور غلبه پیدا کرده در تماس است و تلاش دارد منافع ملت ایران و مردم افغانستان تامین شود.

اینکه رهبری گفتند کسی از مجلس به دولت نرود، فرمایش مطلقی نبود
معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» درباره حضور برخی نمایندگان در دولت باوجود توصیه رهبری گفت: حضرت آقا چهار توصیه به مجلس شورای اسلامی داشتند که هم در نقطه آغازین کار و هم در سالگرد به نمایندگان مجلس متذکر شدند، مشخصا هم نگاه ایشان این بود که حرکت انقلابی و خردمندانه، تلاش بی‌وقفه و در کنار آن کارآمدی و مردمی بودن باشد. او افزود: در کنار اینها در فرمایشاتی که داشتند فرمودند به نوعی صندلی نمایندگی مردم تبدیل به سکوی پرش به نقاط دیگر نباشد. من معتقدم هیچ شأنی بالاتر از نوکری مردم در حوزه مجلس شورای اسلامی نیست. در واقع نمایندگی شأنی ورای این موضوعات است، ما فرمایش امام را داریم که می‌گفتند مجلس در رأس امور است و یا به تعبیر ایشان مجلس عصاره فضائل ملت ایران است. سعیدی تصریح کرد: اگر به بنده چنین پیشنهادی می شد مطلقا قبول نمی‌کردم ولیکن ایشان موضوع را به عنوان یک موضوع مطلق مطرح نکردند که کسی از مجلس به دولت نرود یعنی اگر شما وزرای کابینه آقای رئیسی را مقایسه کنید فکر می‌کنم وزن این دو نفری که از مجلس رفته‌اند شاید وزن قابل قبول‌تر باشد. او اظهار کرد: بنابراین منظور بنده این نیست که خدای ناکرده مجلس در برابر فرمایش مقام معظم رهبری ایستاده باشد، من معتقدم که فرمایش مقام معظم رهبری فرمایش مطلقی نبود اما در مجموع اگر به شخص بنده چنین پیشنهادی می شد، یقینا قبول نمی‌کردم.

زیبایی مصوبه مجلس به این است که فضا را برای بیان آزادانه نقطه نظرات فراهم کرده
غلامرضا منتظری، نایب رییس کمیسیون فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» درباره آخرین وضعیت طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» در مجلس گفت: این طرح پیش نویس است، قانون نیست. بنده هم نسبت به این طرح نقد دارم اما پیش نویس باید بررسی شود تا اشکالاتش برطرف شود. بنابراین تاکنون در این زمینه چیزی به نام قانون تصویب نشده است اما برررسی پیش نویس و طرح توسط کمیسیون ویژه باید شروع شود. نماینده مردم گرگان در مجلس بیان کرد: در واقع این طرح به فرد اجازه می دهد به آن اطلاعات تخصصی و مورد نیاز خودش دست پیدا کند. بنابراین پیشنهاد می کنم اگر درباره نکات اصلی این طرح، دوستان مخالف نظری دارند بگویند طبیعی است که زیبایی این مصوبه مجلس به این موضوع است که زمینه را فراهم کرده تا افراد، آزادانه نقطه نظراتشان را برای اصلاح، تکمیل و رفع نواقص مطرح کنند. ما به همه دیدگاه های مخالف، موافق احترام می گذاریم و همه باید کمک کنیم که یک قانون کامل و باکیفیت شکل بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :