رئیس هیات قایقرانی استان قم از ارائه واحد درسی این رشته ورزشی المپیکی برای نخستین بار در یکی از مراکز آموزش عالی قم خبر داد.
کد خبر: ۹۹۲۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵ 09 September 2021

به گزارش تابناک قم، بیش از دو سال است که یک رشته ورزشی جدید به نام قایقرانی به رشته‌ها و هیات‌های ورزشی فعال در استان قم افزوده شده است، هیاتی که استارت شروع کار خود را با حضور یک چهره تحصیل کرده در ورزش قم به نام مجید ولی زد و اکنون مراحل پیشرفت را طی می‌کند.

در واقع قایقرانی یک ورزش و سرگرمی به شمار می‌رود که با انواع متفاوتی از قایق در رشته‌های قایقرانی آب‌های آرام، کانو پولو، راندن قایق اژدها، راندن قایق بادبانی، قایقرانی اسلالوم در آب‌های خروشان و روئینگ قابل انجام است و نکته قابل توجه راجع به قایقرانی این است که هیچ رقابتی در این رشته برای مردان و زنان به شکل مختلط برگزار نمی‌شود.

فواصل رسمی تأیید شده از سوی فدراسیون جهانی قایقرانی در این رشته شامل ۲۰۰ متر، 500 متر، هزار متر و پنج هزار متر است و رویدادهای فعلی آن در المپیک در ۱۲ ماده، در رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان جهان در ۲۷ ماده و در مسابقات قهرمانی جهان جوانان در ۱۷ ماده به انجام می‌رسد.

در قم بسیاری از افراد و فعالان عرصه ورزش معتقد بودند که قم ظرفیتی برای فعالیت رشته قایقرانی ندارد اما همانند شروع هر اتفاق جدیدی، یک فرد علاقمند و پیگیر همچون مجید ولی تحصیل کرده رشته تربیت‌بدنی و دارای مدارج عالی در این رشته لازم است که استارت کار را زده و سختی‌های شروع کار را مدیریت کند.

این اتفاق در قم رخ داده و با هماهنگی‌های به عمل آمده با مدیران فضاهای موجود همچون دریاچه جوان در شهر و دریاچه موجود در شهر دستجرد و چند فضای دیگر، اقدامات اولیه آموزش این رشته انجام پذیرفته و اکنون تلاش برای رشد و توسعه قایقرانی وارد فاز جدیدی شده است.

مجید ولی که حدود دو سال قبل نخستین‌بار به عنوان سرپرست هیات جدید قایقرانی استارت فعالیت این رشته را در قم زد و نیمه دوم سال 1398 با برگزاری مجمع انتخابات، رسما رئیس این هیات ورزشی شد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: برای نخستین‌بار در قم، واحد درسی رشته قایقرانی به شکل واحد عملی در دانشگاه فنی حرفه‌ای واحد پسران قم تدریس می‌شود.

وی که مسوولیت تدریس این رشته را در دانشگاه فنی حرفه‌ای استان قم بر عهده دارد، در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه درسی ارائه شده برای دوره کاردانی رشته تربیت‌بدنی در نیم‌ سال 1401 – 1400 این دانشگاه، این درس در 64 ساعت توسط به دانشجویان ارائه خواهد شد.

رئیس هیات قایقرانی استان قم با بیان اینکه هدف کلی این درس پرورش مهارت‌های اساسی در رشته قایقرانی است، افزود: این واحد درسی به دانشجویان دوره کاردانی این دانشگاه در بخش پسران ارائه و در آن تاریخچه، اصطلاحات، تجهیزات مورد نیاز شامل قایق، پارو، جلیقه و ...، اجرای تکنیک‌های پایه در خشکی و داخل آب، نحوه صحیح سوار شدن، نشستن و خارج شدن از قایق، نحوه صحیح پارو کشی، تمرینات لازم به منظور فعالیت در این رشته و نحوه نگهداری تجهیزات آن آموزش داده می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار