کوچ هزاران خانوار عشایر از ایل قشقایی به شهرستان گرمسیری خنج در جنوب استان فارس آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۰۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱ 31 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: این عشایر ایل قشفایی از سرحدات شمال فارس و استان های چهار محال و بختیاری و اصفهان به شهرستان گرمسیری خنج و دیگر مناطق گرمسیری جنوب فارس کوچ و سیاه چادرهای خود را در مناطق گرمسیری برپا می کنند.

مسوول اداره امور عشایر شهرستان خنج اعلام کرد: این شهرستان با افزون بر ۸۰۰ هزار هکتار مرتع همه ساله در چنین ایامی پذیرای بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ خانوار از طوایف و تیره‌های ایکدر، بور بور، بکر ، بهمن بیگلو ، کلاه سیاه خان، احمدی سارویی، محمد زمانلو، قادرلو، کرش رحیمی، عرب سارویی، میچک قزلو ، سهراب خانلو، طیبی مهترخانه ایل قشقایی است که با ۴۰۰ هزار راس دام به این شهرستان کوچ می کنند و فصول پاییز و زمستان را در خنج می‌گذرانند و تا فصل بهار در این شهرستان بسر می‌برند

حسن عراض پور یکشنبه در مصاحبه با ایرنا افزود: عشایرنقش بزرگی در تولید گوشت قرمز وفراورده های لبنی ودامی وصنایع دستی دارند لیکن خشکسالی های چند سال اخیر تاب وتوان عشایر را گرفته و مشکلات زیادی دارند. فقر مراتع، گرانی علوفه، سختی تامین ارزاق و آب و مسایل بهداشت و درمان و به فروش نرسیدن دام مهم ترین مشکلات عشایر است.

او گفت: بخشی از آب مورد نیاز عشایر از طریق برکه‌ها(آب انبار) و قسمت دیگری به وسیله تانکرهای سیار اداره امور عشایر تامین می‌شود.

مرکز شهرستان خنج حدود ۲۶۵ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.

برچسب ها: کوچ ، عشایر ، خنج
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار