دریاچه خشکیده پریشان در شهرستان کازرون فارس به عنوان زیباترین دریاچه آب شیرین کشور اکنون به کانونی برای تولید ریزگرد تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۰۴۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷ 30 April 2022

تابناک فارس به نقل از مهر: علی‌رغم اینکه در چندمدت اخیر هشدارهایی از سوی پایگاه پژوهش و اطلاع رسانی تالاب بین المللی پریشان در خصوص خطرات و تهدیدهای خشکی تالاب داده شده بود، وزش باد نسبتاً تندی ریزگرد و خاک بستر تالاب پریشان در هوا معلق کرد که آلودگی هوا و کاهش دید را به همراه داشتند.

 

طبق گفته فعالین محیط زیست بلند شدن خاک از بستر تالاب نتیجه چرای بی رویه دام، تردد وسیله نقلیه، از بین رفتن پوشش گیاهی، کوبیده و پودر شدن خاک شده است که با وزش بادهای موسمی طی فصول مختلف سال خاک از بستر دریاچه بلند و همراه با جهت وزش باد به حرکت در می‌آید، چند ساعت وزش باد باعث هجوم گرد و خاک به روستاها و شهرهای اطراف خواهد شد.

تالاب پریشان کانون ریزگرد شد/ دریاچه خشک گرد و خاک تولید می کند

ریزگردها در پریشان

بلند شدن این ریزگردها باعث آلوده شدن و از بین رفتن محصولات کشاورزی، بیمار شدن مردم منطقه و افزایش مصرف آب برای از بین بردن این گرد و غبار در صنعت کشاورزی و مصرف خانگی خواهد شد. با توجه به خشکی دریاچه بختگان و پریشان فاجعه بزرگی سلامت استان فارس را تهدید می‌کند.

طبق گفته استاندار فارس در کارگروه حفظ و نگهداری تالاب‌های استان که در دی ماه سال گذشته برگزار شد در سفر رئیس جمهور به فارس اعتبار ویژه ای برای حفظ و احیا تالاب‌های بختگان و پریشان در بودجه سال ١۴٠١ لحاظ شده است تا بتوان نسبت به اجرای طرح‌های احیایی در این مناطق اقدام کرد.

تالاب پریشان کانون ریزگرد شد/ دریاچه خشک گرد و خاک تولید می کند

 

خشکی تالاب باعث شده که نشانه‌های تبدیل شدن دریاچه به کانون ریزگرد هویدا شود و اکنون فضای تالاب وارد مرحله جدیدی از بحران‌های زیست محیطی شده است.

ریزگردهای برخاسته از بستر تالاب شهرستان کازرون و شهرهای همجوار آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا ضرورت نجات پریشان بیش از گذشته احساس شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار