سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی بیضا با تاکید بر تحقق شعار سال "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" گفت: یک جوان خوشفکر و مخترع بیضایی موفق به طراحی و ساخت دستگاه مکانیزه آبپاش کشت نشایی در گلخانه شده است.
کد خبر: ۱۰۵۷۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳ 20 July 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: صدیقه مویدی گفت: صدورگواهی ثبت اختراع این دستگاه با همکاری شرکت دانش بنیان در حال انجام است و برای اولین بار در کشور این دستگاه مکانیزه آبیاری گلخانه در سه گلخانه کشت نشاء شهرستان بیضا نصب شده و در حال بهره برداری است.

این مقام مسئول به اهمیت دستگاه موصوف در کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری در کشاورزی اشاره کرد و گفت: یک نمونه سقفی داخلی از این دستگاه با بوم و تجهیزات ریلی و کابل برق در سقف گلخانه نصب می‌شود، اما این آبپاش مکانیزه زمینی بوده و قادر است با باتری و شارژ هفت روزه و یا با کابل برق کار کند.

به گفته او، بوم متحرک این آبپاش از جنس آلومینیوم و با وزن ۱۸ کیلوگرم است که به راحتی بین ردیف‌ها و سالن‌های گلخانه جابجا می‌شود؛ قیمت تمام شده برای ساخت و راه اندازی این دستگاه نسبت به نمونه سقفی یک ششم است.

مویدی گفت: کنترل سرعت حرکت و پاشش بوم آبیاری، دبی یکسان آبیاری، سبز شدن کامل و یکنواخت بذور، عدم نیاز به ریل گذاری سقفی و کاهش هزینه راه اندازی و عدم نیاز به تغییر در سیستم آبیاری موجود از مزایای این دستگاه دانش بنیان است.

او، کاهش مصرف آب و نهاده‌های کشاورزی، قابلیت تنظیم ارتفاع و میزان پاشش، یکنواختی نشا‌های تولیدی، قابلیت انجام سه عملیات آبیاری، تغذیه و سمپاشی، کنترل دستی و خودکار و کاهش هزینه‌های کارگری را از دیگر قابلیت‌ها و محاسن این روبات دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار