بسیاری بر این باورند آسفالت خیابان ها و معابر یزد در شان مردم این شهر نیست.
کد خبر: ۱۰۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷ 06 March 2015
به گزارش تابناک یزد، روزنامه صبح یزد در تازه ترین شماره خود، وضعیت آسفالت معابر یزد را مورد بررسی قرار داده و با عنوان "یزد؛ رکوردار خیابان‌های ناهموار، کوچه‌های وصله‌دار” نوشته است: بسیاری بر این باورند آسفالت خیابان ها و معابر یزد در شان مردم این شهر نیست.
ماجرا از يك نهضت شروع شد، نهضتي كه قرار بود معابر شهر را دگرگون كرده و شرايط را براي تردد بهتر رانندگان بر روي آسفالتي صاف و مرمت شده، فراهم كند، نهضت آسفالت!
رانندگی نه در فرعی‌های یزد که در خیابان‌های اصلی شهر نیز که دست اندازها و ناهمواری های متعددی دارد بسیار دشوار است. کمتر مرکز استانی در کشور را می توان یافت که این چنین خیابان‌های ناهموار و وصله پینه‌ای داشته باشد. از همین رو است که حتی مدیران شهری یزد نیز بر این باورند آسفالت خیابان ها و معابر یزد در شان مردم این شهر نیست.
نگاهی به وضعیت شهر نشان می‌دهد روکش آسفالت بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌های شهر یزد سال‌هاست مرمت نشده و یافتن خیابانی صاف و هموار در شهر یزد بسیار دشوار است.
اعضاي شوراي شهر يزد‌ اوايل امسال با تشكيل كميته توزيع عاد‌لانه بود‌جه آسفالت د‌ر شهر يزد‌ موافقت كرد‌ند‌ تا به اين ترتيب بودجه‌اي كه براي اجراي نهضت آسفالت معابر شهر در نظر گرفته شده است، به طور عادلانه در شهر تقسيم شود.
اين كميته با هد‌ف توزيع عاد‌لانه و مد‌يريت بهتر بود‌جه د‌ر نظر گرفته شد‌ه براي انجام آسفالت، مرمت و روكش آسفالت معابر د‌ر شهر از سوي شهرد‌اري‌هاي مناطق سه‌گانه و ناحيه تاريخي تشكيل شد.
همچنين اعضاي شوراي شهر مقرر كرد‌ند‌ كه كميته تعيين اولويت د‌ر تمام ‌مناطق سه‌گانه و ناحيه تاريخي شهرد‌اري با عضويت نمايند‌گان شورا، شهرد‌اران هر منطقه و كارشناس مربوطه تشكيل و از اين به بعد‌ هرگونه اقد‌امي د‌ر اين زمينه با نظر آن كميته پس از تصويب، انجام شود‌.
اقدمات اوليه براي اصلاح آسفالت، به معابر اصلي و بلوارهاي شهر كه انصافا سال‌هاي زيادي از آسفالت شدن آنها مي‌گذشت و هنوز مرمت نشده بودند، آغاز شد.
اما الان كه روزهاي پاياني سال را پشت سر مي‌گذاريم، بازهم شهروندان زيادي هستند كه از وضعيت آسفالت كوچه‌ها و معابر شهرشان ناراضي هستند.

«الهام صادقيان» يكي از ساكنان خيابان ملاصدرا در منطقه صفاييه با اشاره به شرايط نامطلوب آسفالت اين خيابان و خيابان‌هاي فرعي آن مي‌گويد: شهرداري براي آسفالت تنها به فكر نمايش عملكرد خودش است از اين رو تنها بلوارها و خيابان‌هاي اصلي شهر را مرمت مي‌كند.

 به گفته وي شهرونداني كه در اين شهر زندگي مي‌كنند و عوارض پرداخت مي‌كنند بايد در رفاه و آسايش در معابر شهر تردد كنند اما متاسفانه توجه شهرداري به خيابان‌ها و كوچه‌هاي فرعي بسيار كم است.
وي با تاكيد بر اين‌كه برخي از معابر اين منطقه از شهر، در اوايل انقلاب آسفالت شده و ديگر مرمت نشده است، از شهرداري منطقه و شهرداري مركز مي‌خواهد كه از وضعيت داخل محله‌ها نيز بازديد داشته باشند.
يكي از ساكنان بلوار 17 شهريور هم همين گلايه را نسبت به مديريت شهري يزد دارد و مي‌گويد: مدت‌ها است كه براي مرمت آسفالت خيابان فرعي محل زندگي اش، با همكاري همسايگان درخواست‌هاي متعددي به شهرداري اعلام كرده، اما مورد بي توجهي قرار گرفته است.
محمد ساداتي تاكيد مي‌كند: تردد رانندگان و بعضا خودروهاي سنگين در برخي از معابر از جمله بلوار 17 شهريور زياد است اين رو لازم است كه در تخصيص بودجه آسفالت، توجه ويژه‌اي به اين معابر صورت گيرد.
وي با اشاره به گلايه ساكنان اين بلوار از اقدامات ترافيكي كه در بدنه بلوار ايجاد شده است، از شهرداري مي‌خواهد، با مرمت آسفالت به دليل توقف‌هاي زياد در طول مسير بلوار، خسارت وارد شده به خودروها را كمتر كنند.
وي يكي از بخش‌هاي هزينه كرد عوارض خودرو را بهبود وضعيت آسفالت معابر شهر عنوان و بيان مي‌كند: متاسفانه به نظر مي‌آيد كه شهرداري اصلا توجه زيادي به تخصيص بودجه مناسب براي آسفالت معابر ندارد.
يكي از ساكنان خيابان مسكن هم با اشاره به ساخت بلوار خاتم در داخل اين محله، از خاكي بودن و مناسب نبودن سطح آسفالت برخي از نقاط اين بلوار گلايه مي‌كند.
وضعیت نابسامان آسفالت شهر یزد
رضا هوشمند با ابراز نارضايتي از بهره برداري از طرح نيمه تمام بلوار خاتم، از خاكي بودن راستگردهاي اين بلوار منتهي به ميدان قرآن مي‌گويد.
به گفته وي خاكي بودن راستگردها موجب شده است كه مردم اغلب در مسير خلاف رانندگي كنندو ساكنان بارها و بارها شاهد وقوع تصادف در محل ميدان قرآن بود‌ه‌اند.

 خیابان‌ها در اولویت است
معاون فني و عمراني شهرداري يزد مي‌گويد: بودجه اختصاصي براي آسفالت و مرمت معابر شهر در بودجه امسال 23 ميليارد تومان مصوب شده بود كه تا به امروز نزديك به 30 ميليارد تومان در اين بخش هزينه شده است.
محمدرسول طهماسبي مي‌افزايد: با اين اعتبار با ميانگين هزينه كرد 20 هزار تومان براي هر مترمربع، تقريبا يك ميليون و 500 هزار متر مربع از معابر شهر زيرسازي و آسفالت و يا مرمت شده است.
وي بيشترين حجم عمليات آسفالت معابر در منطقه 3 شهرداري يزد را در منطقه صفاييه و در منطقه 2 در منطقه حسن آباد اعلام مي‌كند.
اين مسئول مي‌گويد: شهرداري اهتمام خود را به آسفالت و مرمت معابر كوچه پس كوچه‌هاي شهر نيز گذاشته است اما اين مرمت در حالي صورت گرفته است كه مجوزي براي حفاري در معابر مورد نظر صادر نشده باشد.
وي مرمت آسفالت معابر و بلوارهاي اصلي شهر را در اولويت عنوان مي‌كند و مي‌گويد: با توجه به اين‌كه اين معابر استفاده بيشتري در بين شهروندان دارد، بهبود شرايط آسفالت آنها نيز در اولويت قرار گرفته است.
اظهارات طهماسبي در حالی است که بسیاری از خیابان‌های اصلی شهر نیز پر از دست انداز و ناهمواری بوده و روکش آن سال‌هاست عوض نشده است.
وي از توجه شهرداري به آسفالت كوچه‏‏ هاي خاكي در ازاي پرداخت عوارض از سوي ساكنان به‌صورت رايگان، خبر مي‌دهد و مي‌گويد: اين مصوبه به منظور جلب مشاركت مردم در مديريت شهر، از سوي شوراي شهر يزد تصويب شده است.

طهماسبي مي‌افزايد: در قالب اين طرح، اهالي هر كوچه كه نسبت به پرداخت فيش‏هاي عوارض نوسازي خود اقدام كنند، مي‌توانند با تحويل فيش‏هاي پرداخت شده عوارض خود به شهرداري، از مرمت رايگان آسفالت كوچه‏‏هاي خود برخوردار شوند.
معاون شهردار يزد عقيده دارد كه شهر يزد به دليل پراكندگي در سطح، داراي وسعتي به مراتب زيادتر از سرانه جمعيتي آن است و از اين رو توجه به نيازهاي همه شهروندان در نقاط مختلف شهر به ويژه در رابطه با آسفالت و مرمت آن در معابر اعتبارات زيادي را تحمیل مي‏كند.
محمد فقيه خراساني عضو شوراي شهر يزد نیز مي‌گويد: شهرداري، امسال اعتبار مناسبي را براي آسفالت معابر شهر در نظر گرفته و علاوه بر آن نيز ايجاد يك كارخانه جديد آسفالت از سوي شوراي شهر مصوب شده است تا ظرفيت توليد آسفالت در شهرداري يزد 5‌/‌2 برابر شود.
وی مي‌افزايد: تاكيد شوراي شهر توجه به زيرسازي اصولي و استاندارد معابر است و در كنار آن روكش و مرمت آسفالت ديگر معابر را نيز مد نظر دارد.
وي ادامه مي‎‎دهد:سازمان عمران شهرداري يزد نيز يك كارخانه آسفالت فرسوده را بازسازي كرده و وارد مدار كرده است كه بر اثر اين اقدام هزينه‌هاي شهرداري در بخش آسفالت كاهش قابل ملاحظه‌اي يافته است.
اين عضو شوراي شهر يزد از تخصيص اعتباري بيش از سال گذشته در بودجه پيش بيني امسال شهرداري خبر مي‌دهد و مي‌گويد: با توجه به اين‌كه بودجه مصوب نشده است نمي‌توان اين مبلغ را اعلام كرد اما رشد قابل ملاحظه‌اي نسبت به بودجه سال گذشته شهر دارد.
يكي ديگر از اعضاي شوراي شهر يزد هم عقيده دارد كه وضعيت آسفالت معابر شهر يزد در سال‎هاي گذشته در شأن مردم نبوده و به همين دليل اعتبارات مناسبي براي انجام مرمت در اين حوزه جلب شده است ولي دستگاه‎‎هاي خدمات‎‎رسان هم بايد در اين اقدام با شهرداري همكاري كنند.
وحيدرضا خباززاده تاكيد مي‌كند: براساس قانون، دستگاه‎‎هاي خدمات شهري بايد برنامه ساليانه خود براي مرمت شبكه‏ها در زمان تصويب بودجه، در اختيار شوراي شهر و شهرداري قرار دهند تا براساس برنامه مرمتي آنها، نسبت به مرمت آسفالت معابر اقدام شود و پس از آن مجدداً خسارتي به معابر وارد نشود.
اين عضو كميسيون خدمات شهري شوراي شهر يزد مي‌گويد: تا زماني كه وضعيت آسفالت شهر در خور شان مردم شود و اعضاي شورا بر سر كار باشند آسفالت كردن معابر و مرمت آن در اولويت كارهاي عمراني شهرداري يزد قرار خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار