شهروندان ابرکوهی با ارسال ویدیویی از وضعیت نامطلوب مسیر دسترسی، محوطه و پارکینگ تفرجگاه گنبد عالی این شهرستان گلایه کرده و خواستار پاسخگویی مسئولین و ساماندهی محیط اطراف بنای سنگی گنبد عالی شدند.
کد خبر: ۱۰۹۹۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹ 06 April 2023

بنای سنگی گنبد عالی شهرستان ابرکوه که به عنوان یکی از کم‌نظیرترین بناهای سنگی دنیا شناخته می‌شود، در سال ۱۳۱۲ به عنوان اولین اثر ثبتی استان یزد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

در برخی نوشته‌ها زمان ساخت این بنا که به‌عنوان یکی از کم‌نظیرترین نمونه‌های معماری ایران کهن شناخته شده است، به دوران سلجوقیان نسبت داده شده اما حقیقت این است که اصول ساخت معماری بنا و شباهت آن به الگوهای معماری برخاسته از ایرانیان پیش از اسلام، نشان از ساخت آن در دوره دیلمان دارد.

اما این روزها بنای ارزشمند گنبد عالی که سال‌های سال بر بلندترین نقطه شهرستان، گذر روزها را به نظاره نشسته و حضورش نشان از وجود فرهنگ و تمدنی باستانی و غنی در این گوشه از ایران است، حال‌وروز خوبی نداشته و بسیاری از شهروندان ابرکوهی از وضعیت نابسامان فضای سبز، راه دسترسی، پارکینگ و متوقف شدن عملیات ساماندهی محوطه‌ای که آن را «تفرجگاه گنید عالی» نامیده‌اند، که از لحاظ بصری سیمای چندان جالبی را به مخاطبان و گردشگران ارائه نمی‌کند، گلایه دارند.  

مسلم فرودی مسئول گردشگری اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه، اظهار کرد: میراث فرهنگی تنها متولی حفظ، حراست، نگهداری و رسیدگی به خود بنای سنگی گنبد عالی بوده و ساماندهی محوطه، پارکینگ و راه‌های دسترسی بر عهده شهرداری است.

شهردار ابرکوه نیز دراین‌باره اظهار کرد: با توجه به اینکه خاک اطراف گنبد عالی از جنس آهکی بوده و کاشت درخت احتمال ایجاد حفره‌ها را در زمین افزایش می‌دهد، بنابراین امکان ایجاد فضای سبز در این منطقه وجود ندارد.

خلیل اکرمی افزود: در رابطه به مسیر دسترسی، تأمین پارکینگ و ساماندهی محوطه، نظر به اینکه گنبد عالی یک بنای ثبت ملی شده است و هرگونه اقدامی در این زمینه نیازمند بررسی و ارائه نظرات کارشناسی شده است، لذا در اولین فرصت جلسه‌ای با مسئولین میراث فرهنگی تشکیل و راهکارهای بهسازی و ساماندهی این تفرجگاه را بررسی خواهیم کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار