رئیس سازمان تبلیغات اسلامی قزوین:
حجت الاسلام نعمت اللهی: نذر فرهنگی مفهومش این است که همانطور که مردم در نذورات مادی ورود می کنند و نذوراتی را مانند همین غذاهای نذری انجام می دهند در موضوعات فرهنگی هم نذر کنند.
کد خبر: ۱۱۰۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳ 12 October 2015
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از پایگاه خبری تحلیلی شهر مینو : حجت الاسلام نعمت اللهی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شهر مینو درباره نذر فرهنگی گفت: سنت نذر یکی از آداب و سنت های مهم حسنه ای است که در فرهنگ دینی و دیرینه ما جای خود را باز کرده و خوشبختانه مردم ما نسبت به این مقوله بسیار اهتمام دارند و همچنین به دلیل اینکه در بحث نذورات نتایج کار خود را دیده اند به آن باور دارند.

وی گفت: امروزه نذر به عنوان یک فرهنگ در جامعه و فرهنگ دینی ما نهادینه شده است، تا جایی که مسئله نذر امروز یکی از مباحث جدی فقهی ماست که یک کتاب را به خود اختصاص داده درباره شرایط نذر، نذر واجب، نذر مستحب و … . بنابراین اصل نذر به عنوان یکی از مهم ترین آداب دینی و محورهای مهم فقهی ماست که در دین ما مورد تاکید قرار گرفته است.

نعمت اللهی افزود: با توجه به تحول زمان و مکان و شرایطی که جامعه ما در آن زندگی می کند طبیعتا نذورات هم مشمول این تحولات می شود. سایر مفاهیم فقهی ما هم مشمول این تحولات شده است. از مفهوم وقف شاید در گذشته اکتفا می شد به وقف مسجد یا زمین یا امثال اینها اما امروز با توجه به شرایط زندگی بشر و تحولاتی که در حوزه های مختلف به وجود آمده  طبیعتا دایره موقوفات هم خیلی زیاد شده و می شود در آن حوزه ها هم ورود کرد مثلا در فضای IT ورود کرد یا راه اندازی شبکه ماهواره ای و در آن راستا حرکت کرد و چنین کارهایی انجام داد طبیعتا نذر هم از این قاعده مستثنا نیست و تحولاتی بر خود دیده است.

مسئول سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد: در گذشته نذورات ما کاملا روشن بود مثلا بیشتر صرف اطعمه و اشربه می شد و در این حوزه ها بود البته بعضا به عبادات هم تعلق می گرفت مثلا کسی نذر می کرد دو روز روزه بگیرد، یا نذر پیاده روی به مشهد یا کربلا و عمدتا ۸۰ درصد نذوراتی که انجام می گرفت به شکل خوراکی بود یا اشربه بود و به فراخور فرهنگ جوامعی که وجود داشت، استان ها و شهرها هر کدام به شکلی مثلا شهری نوعی غذا را نذر می کرد هر سال بدهد مثلا قرمه سبزی یا مثلا مردم قزوین به دادن قیمه نثار اهتمام دارند که در ایام محرم نذر کنند.

نعمت اللهی افزود: مواد خوراکی مانند گاو و گوسفند یا گوشت و برنجی که نذر می کنند بدهند به هیات های مذهبی این هم خوب است این هم در جایگاه خود  بسیار کار خوبی است اما من احساس می کنم  امروزه با توجه به اوضاع و احوالی که جامعه ما به خود گرفته، می طلبد که ما به نذورات جهت های بهتری بدهیم و آن جهت ها جهت های فرهنگی است. نذر فرهنگی باید در جامعه نهادینه شود و به صورت فرهنگ درآید و مردم را نسبت به آن تشویق و ترقیب کنیم.

وی گفت: نذر فرهنگی مفهومش این است که همانطور که مردم در نذورات مادی ورود می کنند و نذوراتی را مانند همین غذاهای نذری انجام می دهند در موضوعات فرهنگی هم نذر کنند. ما معتقدیم نذر فرهنگی، نذر نرم افزاری است نذری که بیاید فعالیت های فرهنگی را سامان دهد. ما معتقدیم که همه کارهایی که در حوزه نذر انجام می گیرد و نذورات سنتی که امروز در جامعه ما هست همه مقدمه این است که ما یک کار فرهنگی انجام دهیم مثلا ما اگر در فلان حسینیه غذا می پذیم یا فلان مسجد یا فلان هیات ، خود آن غذا که برای ما موضوعیت ندارد برای اینکه بیاییم هزار نفر آدم را جمع بکنیم زیر سقفی و در آنجا واعظی صحبت کند، مداحی عزاداری کند و در پایان پذیرایی کنیم از مردم و غذایی بدهیم. هدف، آن منبر است، کار فرهنگی است،  هدف اجتماع عزاداری اهل بیت است، اینها مورد توجه است و مد نظر است.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان قزوین گفت: بیاییم نذر فرهنگی را باب کنیم که بگوییم  همان مقداری که شما اهتمام به دادن غذا و گوشت و برنج و گوسفند دارید، غافل از این نشویم که اگر بخشی هم در نذر فرهنگی بگذاریم و کار فرهنگی بتوانیم انجام دهیم این هم برد زیادی دارد.

وی ادامه داد: امروز دشمن از فضای مجازی استفاده می کند و  افکار جوانان و باورهای آنان را مدیریت می کند حالا ما به فکر این باشیم که  غذابدهیم یا گوشت و برنج بدهیم و غافل بشویم از اینکه دارند اصل عزاداری را از ما می گیرند. یا مثلا در ماهواره کارهایی می کنند مثلا ما بیایم  این شبکه ها را تقویت کنیم بیاییم به فضای مجازی ورود کنیم سایت راه اندازی کنیم.  یا نذر  کنیم یک هفته نامه یا روزنامه یا مجله یا کتاب به مردم بدهیم. همه اینها در حوزه فرهنگی نوعی نذر است ما فقط گوشت و برنج را نذر ندانیم  یک سایت قوی راه اندازی کنیم که در این سایت به ترویج معارف دینی یا معارف عاشورا بپردازیم. نمونه ها فراوان است . نذر کنیم یک واعظ خوب یا یک سخنران خوب یا یک سی دی قرآن یا مذهبی بخریم و در بین مردم توزیع کنیم یا کتاب خوب بخریم توزیع کنیم فرهنگ سازی کنیم.

این کارشناس فرهنگی افزود: نذر فرهنگی یکی از خلاء هایی است که امروز در جامعه ما خیلی جدی گرفته نمی شود، جسته و گریخته وجود دارد اما اهتمام جدی نیست. مردم را توجیه کنیم مثلا کسی برای گوسفندو برنج به راحتی  ۵ میلیون به هیاتی می دهد و می گوید این را بپز و به مردم بده اما همین آدم برای کمک کردن یک ۱۰۰هزار تومانی به یک هیاتی برای فعالیتهای فرهنگی کمی دستش می لرزد. احساس می کند که شاید آن نیتی که دارد ادا نشود.

نعمت اللهی ادامه داد: برای اینکه مفهوم نذر فرهنگی را متوجه شویم با این ابعاد گسترده ای که بنده به صورت مصداقی گفتم، ما باید بیاییم فرهنگ سازی کنیم این فرهنگ سازی کار همه هیات های مذهبی،  وعاظ، منبری ها، خود مردم، رادیو، تلویزیون، اینها باید فرهنگ سازی کنند و یک بخشی هم بر می گردد به فتاوایی که توسط مراجع تقلید صادر میشود. باید  دفاتر مراجع تقلید فعال شوند و فتوا بدهند و بین مردم تکثیر کنند و اعلام شود و خود مراجع بیاییند و در تلویزیون و رادیو صحبت کنند تا ما هم به بحث نذر فرهنگی نگاهمان جدی تر شود.

مسئول سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین به یک نمونه دیگر از نذر فرهنگی اشاره کرد و گفت: مثلا نذر کنیم که دانش آموزان یک مدرسه را به اردوی زیارتی ببرند. این یک کار فرهنگی  است یا برای هیاتی فلان برنامه را نذر کنیم که انجام شود. نباید فکر کنیم که اینها کارهای جالبی نیست در حالی که مطمئنا اثربخشی اینها بیشتر از پذیرایی و غذا و غیره است.

وی در پایان گفت: دستگاه ها همه می توانند نقش داشته باشند از سازمان تبلیغات گرفته تا صدا و سیما و اوقاف و شورای سیاست گذاری،  همه اینها می توانند در ترویج فرهنگ نذر فرهنگی نقش آفرینی بکنند و تاثیر گذار باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار