رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اردکان از اجرای طرح نظارت و جمع‌آوری کالاهای دخانی و نوشیدنی های قاچاق از امروز در سطح این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۲۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ 27 April 2023

میثم فلاح، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اردکان با بیان این‌که در این طرح همکاران بازرس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اردکان در قالب گشت‌های مشترک با واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت از واحدهای صنفی، انبارها و سایر اماکن عمومی که احتمال نگهداری یا عرضه کالای های قاچاق وجود دارد، بازرسی به عمل می‌آورند، اظهار کرد: در پی این بازرسی‌ها در صورت مشاهده کالاهای قاچاق نسبت به جمع‌آوری و تشکیل پرونده تخلف اقدام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که این طرح دارای دو مرحله شامل مرحله اطلاع‌رسانی و اجرایی است، افزود: مرحله اطلاع‌رسانی در طول سال گذشته با انجام بازرسی‌های نوبه‌ای از واحدها و تذکرات شفاهی به متصدیان آنها انجام گرفته و از 6 اردیهشت سال‌جاری،  گشت‌های بازرسی از واحدهای عرضه‌کننده انواع سیگارت‌ها و سایر کالاهای دخانی و همچنین نوشیدنی و دیگر کالاهای خوراکی قاچاق بازرسی به عمل می‌آید.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اردکان با بیان اینکه این طرح با اولویت دخانیات و نوشیدنی قاچاق اجرا می‌شود، گفت: با وجود موجود بودن انواع برندهای قانونی و دارای سیب سلامت در بازار، متأسفانه تمایل صنوف برای توزیع برندهای فاقد شناسه سیب سلامت زیاد شده است و لذا در صورت مشاهده به طور قطع به عنوان کالای قاچاق کشف و ضبط می‌شوند.

فلاح تصریح کرد: براساس بخشنامه مرکز برنامه‎ریزی و نظارت بر دخانیات کشور تمامی سیگارت‌های تولید داخلی و وارداتی باید شامل تاریخ تولید و انقضاء، پیام بهداشتی و قیمت برای مصرف‌کننده باشند.

وی افزود: واحدهای صنفی به ویژه خواربار فروشی‌ها موظف هستند تنها نسبت به عرضه سیگار و سایر محصولات دخانی که دارای مجوز و برابر ضوابط ابلاغی اقدام کنند و در صورت عدم رعایت این امر ضمن جمع‌آوری این محصولات، پرونده تخلف نیز تشکیل و در مرحله بعدی از معرفی به عنوان عامل جلوگیری به عمل می‌آید.

رئیس اداره صمت اردکان با بیان اینکه مرحله اجرایی این طرح تا پایان اردیبهشت ماه جاری به طول می‌انجامد، یادآور شد: واحدهای صنفی برای عرضه کالاهای دخانی باید کارت عاملیت فروش محصولات دخانی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی اقدامات در نظر گرفته شده در قالب این طرح به صورت مستمر و هفتگی رصد و پایش خواهد شد و به صورت مرحله به مرحله و با متناسب‌سازی اقتضایی طرح پیش خواهیم رفت و در گام بعدی اجرای این طرح، مقابله با عرضه کالا‌های قاچاق و تقلبی در حوزه لوازم یدکی خودرو است که از ماه آینده در شهرستان عملیاتی می‌شود.

 فلاح در پایان بیان کرد: مردم باید بدانند که اکثر نوشیدنی‌های بدون شناسه و سیب سلامت علاوه بر قاچاق بودن فاقد سلامت و استانداردهای مربوطه هستند و اکثرا در کشورهای همسایه و یا حتی در کارگاه های زیر زمینی در خود ایران بصورت تقلبی و با مواد غیر قانونی تهیه می گردند که با فرمول اصلی کارخانه تولید کننده بسیار متفاوت بوده و حتی عامل سرطان هم می باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار