تابناک_در نشست خبري به مناسبت هفته قوه قضائيه رئیس کل دادگستری هرمزگان، عملکرد و برنامه‌های حوزه قضایی استان را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۱۱۱۶۱۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹ 21 June 2023

به گزارش خبرنگار تابناك رئیس کل دادگستری هرمزگان در نشست خبری هفته قوه قضائیه عنوان كرد : تعیین تکلیف اموال تملیکی، ارائه الکترونیکی خدمات قضایی، کوتاه شدن فرایند‌های قضایی، افزایش شفافیت انبارداری، کاهش تشکیل پرونده‌های قضایی، افزایش درآمد‌های مالیاتی استان و جایگزینی احکام حبس از مهمترین دستاورد‌های خدمات قضائی هرمزگان در یک سال گذشته است.
مجتبی قهرمانی افزود: تلاش قوه قضائیه اجرای سند تحول برای خدمت رسانی مطلوب و سامانه مندی قضایی در کنار رعایت اصل بی طرفی، قانون مداری و عدالت طلبی است.
تسریع صدور گواهی نداشتن سوء پیشینه
وی گفت: در عرصه خدمات عمومی برای شهروندان در دو موضوع دریافت گواهی نداشتن سوء پیشینه و پرداخت خسارت‌های تصادف‌های رانندگی جرحی بدون مراجعه به دادگستری، هرمزگان پیشرو و رتبه اول کشور است.
قهرمانی افزود: اکنون گواهی نداشتن سوء پیشینه در کمتر از یک ساعت در سامانه الکترونیکی بدون مراجعه حضوری به نهاد‌های قضائی و نظامی صادر می‌شود که در گذشته صدور این گواهی از چند روز تا چند هفته طول می‌کشید و این موجب رضایت مندی مردم شده است.
وی گفت: سال گذشته به طور میانگین در ماه پنج هزار و ۴۰۰ گواهی نداشتن سوء پیشینه صادر شد که با سه ساعت زمان پاسخ دهی استان هرمزگان سریعترین زمان پاسخ دهی در کشور را داشته است و امسال یان زمان به کمتر از یک ساعت رسیده است.
پرداخت خسارت بیمه بدون پرونده قضائی
رئیس کل دادگستری هرمزگان افزود: در زمینه پرداخت خسارت بیمه تصادف‌های رانندگی نیز هرمزگان پیشرو است به طوری که اکنون شش شرکت بیمه در استان بدون تشکیل پرنده قضایی و با مراجعه طرفین تصادف و تایید خسارت، دیه را پرداخت می‌کنند که هم موجب کاهش تشکیل پرونده در محاکم شده است و هم سرعت پرداخت دیه‌ها افزایش یافته است.
وی گفت: در سه ماه گذشته بیش از ۱۷۰ پرونده تصادف به بیمه‌ها ارجاع داده شد و حدود هفتاد پرونده خسارت پرداخت شد.
نماینده عالی قوه قضائیه در هرمزگان افزود: سالانه در سراسر کشور سالانه بیش از ۳۰۰ هزار پرونده مربوط به تصادف‌ها و بیمه تشکیل می‌شود که با این روند می‌توان از تشکیل پرونده‌ها جلوگیری کرد.
ثبت الکترونیکی شکوائیه و دادخواست در طول شبانه روز
قهرمانی افزود: ثبت الکترونیکی و غیرحضوری دادخواست و شکوائیه نیز از دیگر خدمات دستگاه قضائی است که اکنون، در ۲۴ ساعت شبانه روز امکان ثبت دادخواست و شکوائیه برای همه شهروندان وجود دارد.
وی تاكيد كرد: دادخواست‌ها نیز در کمتر از ۱۰ ساعت حتما دیده و به بخش مربوطه ارجاع داده می‌شود و هیچ محدودیت عددی در بررسی دادخواست‌ها نیست.
قهرمانی خاطر نشان كرد: دردادگستری استان کمیته نظارت، ارزیابی و بازرسی الکترونیک تشکیل شده که ۷۰ شاخص به صورت مسمتر و بدون مراجعه حضوری به شعبه‌ها پایش می‌شود و هر روز روند ارجاع و پاسخ به دادخواست‌ها و درخواست‌ها بررسی می‌شود.
رئیس کل دادگستری هرمزگان درباره دو طرح ابتکاری دیگر دادگستری استان نیز گفت: طرح انحصار وراثت الکترونیکی با درخواست یکی از وراث و ایجاد سامانه اعسار برای تشخیص ناتوانی مالی فرد در پرداخت هزینه‌های دادرسی و احکام، نیز در دستور کار دادگستری استان است.
قهرمانی افزود: اجرایی شدن این طرح‌ها نیز به کاهش زمان انحصار وراثت و بررسی شرایط اعسار منجر می‌شود و از تشکیل و طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها جلوگیری می‌کند.
تعیین تکلیف کالا‌های مانده در بنادر و گمرک‌ها
نماینده عالی قوه قضائیه در هرمزگان با اشاره به تعیین تکلیف انبار‌ها و اموال مانده در بنادر و گمرک‌های استان نیز گفت: در دوسال گذشته ۵۱ بازدید از بنادر، گمرک‌ها و انبار‌های اموال تملیکی در استان با حضور رئیس کل دادگستری استان یا دادستان بندرعباس ثبت شده است.
مجتبی قهرمانی بيان داشت: در این بازدید‌ها در مرحله اول ۱۲۲ هزار کانتینر بررسی و پس از شناسایی ۱۳ هزار کانتینر بدون مالک و متولی، اعلام فراخوان در نهایت هزار کانتینر بدون مالک و متولی مانند که شماری از آن‌ها مربوط به بیش از سی سال قبل بود و به اموال تملیکی تحویل داده شد.
وی گفت: در این زمینه ۱۴۰ مورد بررسی قضائی و ۶۰ پرونده هم علیه بخش خصوصی و دولتی اعلام جرم شد.
رئیس کل دادگستری هرمزگان اظهار داشت: نتیجه این بازدید‌های میدانی بیش از چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش اموال تملیکی و کالای قاچاق بوده است.
قهرمانی گفت: در این زمینه ۹ هزار پرونده قاچاق نیز مختومه شد که ارزش آن ۹۶۲ میلیارد تومان بوده است.
وی افزود: ۳۵۰ کانتینر کالای مضر سلامت نیز تعیین تکلیف شده که بازگشت هرکانتینر خالی به چرخه اقتصاد سالانه ۱۵۰ میلیون تومان سود دارد.
رئیس کل دادگستری هرمزگان درباره محموله ۴۲۶ کانتینری لوازم خانگی بلاتکلیف در گمرک استان نیز گفت: تعیین قیمت این کالا‌ها برای برگزاری مزایده در حال پیگیری است.
تحقق یک مطالبه مالیاتی دیرینه هرمزگانی‌ها
قهرمانی درباره انتقال پرونده مالیاتی شرکت‌های فعال در استان گفت: در این زمینه ۹۲ شرکت شناسایی شد که با پیگیری‌های قضایی تاکنون پرونده ماللیاتی ۴۹ شرکت به استان منتقل شده است و عواید آن به استان می‌رسد و مابقی نیز در حال پیگیری است.
وی افزود: این موضوع موجب افزایش درآمد استان و کاهش فرار مالیاتی شده است به طوری که در سراسر کشور نیز سه هزار و پانصد شرکت شناسایی و بیش از شش هزار و پانصد میلیارد تومان درآمد مالیاتی جدید برای کشور ایجاد شد.
ساماندهی پارکینگ‌ها
رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: در زمینه رسیدگی به وضعیت پارکینگ‌های وسایل نقلیه موتوری نیز در استان در یک سال گذشته، ۱۵ هزار موتورسیکلت رها شده در پارکینگ‌ها و ۵۱۹ خودروی مربوط به قاچاق مواد مخدرتعیین تکلیف و با مزایده فروخته شد.
رفع تصرف زمین های ملی
قهرمانی درباره رفع تصرف زمین های ملی نیز گفت: در یک سال گذشته هزار و ۵۰۰ هکتار، حریم شصت متری دریا ۴۷۹ کیلومتر و حریم رودخانه ۳۹ هکتار رفع تصرف شده است.
عفو زندانیان
رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: در دستور عفو اخیر رهبر انقلاب با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه، هزار و ۸۲۹ نفر مشمول عفو شدند که دویست تا ۳۰۰ نفر از این شما مربوط به اغتشاشات سال گذشته بود.
صدور اسناد زمین‌های جزیره قشم برای منطقه آزاد نیز از دیگر مطالبات محقق شده بود که در این زمینه ۲۹ فقره سند برای هفتاد هزار هکتار معادل دو سوم جزیره قشم سند تک برگ صادر شد.
وی گفت: شفافیت در اولویت دستگاه قضایی است به طوری که اکنون دستور‌های رئیس قوه قضائیه به طور عمومی اعلام می‌شود.
در بحث تخصصی حل اختلاف صلاحیت الکترونیک بین دادگستری چند استان که اکنون باید پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده و پس از چند ماه تصمیم گیری شود و همچنین موضوع اهاله، طرح‌هایی برای ایجاد سامانه حل اختلاف الکترونیکی آماده شده است که این فرایند‌ها کوتاه می‌شود.
اول تا هفتم تیرماه هفته قوه قضائيه و مصادف با سالروز شهادت دكتر بهشتی ميباشد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار