مدیر گروه بیماریهای واگیر و غیر واگیر هرمزگان خبرداد
تابناک هرمزگان- مدیر گروه بیماری‌های واگیر و غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: دو شهرستان بستک و حاجی آباد در استان هرمزگان کانون‌های مهم بیماری سالک است.
کد خبر: ۱۱۱۲۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹ 26 June 2023

به گزارش تابناک هرمزگان// با اشاره به اینکه سالک، یک نوع بیماری بومی در ایران است، افزود: بیماری به وسیله پشه خاکی به انسان منتقل شده و ایجاد زخم پوستی می‌کند زخم آن بعد از بهبودی تا پایان عمر باقی می‌ماند و موجب اذیت و آزار فرد می‌شود.

وی با بیان اینکه در محل گزش پشه، برجستگی کوچک سرخ رنگی ظاهر می شود که پس از گذشت دو تا سه ماه ضایعه کم کم بزرگ و بصورت زخم عفونی در می‌آید، تصریح کرد: دو نوع سالک شهری و روستایی در ایران وجود دارد که بسیاری از استان‌ها به خصوص در مناطق روستایی سالک نوع روستایی و در شهرهای بزرگ و متوسط سالک نوع شهری شایع است.

فخار با اشاره به اینکه سالک نوع شهری که به سالک خشک معروف است، زخم ها کوچک و بدون ترشح ، و دوره بیماری حدود هشت ماه طول می‌کشد، اضافه کرد: سالک نوع روستایی که به سالک مرطوب معروف است، زخم‌های بزرگتر همراه با ترشح هستند ولی دوره بیماری کوتاه‌تر و حدود چهار ماه طول می‌کشد.
 
وی با بیان اینکه هرمزگان نیز یکی از کانون‌های بیماری است که بیشترین موارد بیماری در مناطق روستایی حاجی آباد و بستک است، عنوان کرد: با توجه به آب و هوای استان بیماری سالک در زمستان شایع است.
 
فخار به راه‌های پیشگیری از گزش پشه اشاره کرد و افزود: آمپول گلو کانتیم داروی مناسب برای درمان سالک است و برای جلوگیری از گزش پشه استفاده از لباس‌های کاملاً پوشیده با آستین‌های بلند و شلوار بلند به خصوص هنگام غروب و در طول شب و همچنین استفاده از پمادهای دورکننده حشرات به خصوص در هنگام غروب و در طول شب است.

انتهای پیام//

منبع: ایسنا
برچسب ها: سالک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار