نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان گفت: مساجدی در برخی کلان‌شهرها وجود دارند که درهای آنها فقط هنگام نماز باز است و عصرها نیز به برگزاری مجالس ختم و ترحیم اختصاص می‌یابند.
کد خبر: ۱۱۲۰۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱ 17 August 2023

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده، ولی فقیه در استان سمنان صبح امروز در اختتامیه جشنواره «اسوه»، با تأکید بر لزوم توجه به اهمیت مساجد در اعتلای جامعه اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مساجد در کشور وجود داشتند؛ اما به هدف اصلی تأسیس مساجد که ایجاد مرکزی برای اجتماع مردم بود، توجه نمی‌شد.

وی اظهار کرد: در برخی کلان‌شهر‌ها مساجدی وجود دارند که در‌های آن‌ها فقط هنگام نماز باز است و پس از آن بسته می‌شود و عصر‌ها نیز به‌صورت نوبتی به برگزاری مجالس ختم و ترحیم اختصاص می‌یابند.

نماینده، ولی فقیه در استان سمنان افزود: در برخی مساجد نه کار سیاسی و اجتماعی صورت می‌گیرد و نه کار فرهنگی و اقتصادی، در حالی که هدف از تأسیس مسجد صرفاً امور عبادی و معنوی نیست.

مطیعی ادامه داد: مسجد تراز و شایسته تجلیل، مسجدی است که در کنار توجه به مسائل فردی، در امور اجتماعی نیز نقش‌آفرین باشد.

وی با بیان اینکه مساجد صدر اسلام نظیر مسجدالنبی و مسجد کوفه دارای بخش‌های مختلفی بوده‌اند، گفت: رتق و فتق امور مسلمانان، دیدار با نمایندگان قبایل عرب و نیز قضاوت و داوری برخی اقداماتی بود که در مساجد صدر اسلام به‌طور جدی دنبال می‌شد.

مطیعی با رد برخی اظهارات مبنی بر اینکه مسجد نباید سیاسی باشد، تصریح کرد: مسجد تراز مسجدی است که محل خودسازی، خانواده‌سازی، جامعه‌سازی، دولت‌سازی و تمدن‌سازی باشد.

نماینده، ولی فقیه در استان سمنان ارائه خدمات مشاوره‌ای در مساجد را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: مسجد یکی از مراکز اصلی ارتقای دینی خانواده‌هاست و اگر مسجد را به خواندن نماز خلاصه کنیم، به آن خیانت کرده‌ایم.

مطیعی با بیان اینکه مسجد خانه خدا روی زمین است، اظهار کرد: مساجد کشورمان در زمان کرونا به محلی برای رسیدگی به محرومان و نیازمندان تبدیل شد و کارکرد اجتماعی خود را نشان داد.

وی شناسایی ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و مشکلات محلات را یکی از مأموریت‌های دست‌اندرکاران مساجد عنوان کرد و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد نقش محوری خود را پیدا کردند و به مأموریت اصلی‌شان نزدیک شدند.

امام جمعه سمنان با یادآوری نقش مساجد در طول هشت سال دفاع مقدس گفت: مساجد در سال‌های جنگ به سنگر رزمندگان اسلام تبدیل شده بود.

مطیعی با تأکید بر اینکه سنگر بودن مساجد در همه جهات باید حفظ شود، اظهار کرد: مسجدی که ثمرات آن در جامعه دیده نشود و تعداد اندکی از افراد در آن حاضر شوند، مسجد تراز انقلاب اسلامی نیست.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان، تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی را توصیه مهم رهبر معظم انقلاب در خصوص مساجد خواند و افزود: متأسفانه گاهی شاهد آن هستیم که پایگاه‌های بسیج، هیأت‌ها و سایر تشکل‌های موجود در مسجد راه خود را از مسجد جدا می‌کنند و این امر محوریت مساجد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه هیأت مذهبی باید بستر ورود افراد به مسجد باشد، تأکید کرد: برگزاری برنامه‌های جانبی نباید به جدایی جوانان از مسجد منجر شود.

مطیعی ایجاد مساجد تراز را یکی از راه‌های صدور ارزش‌های انقلاب اسلامی دانست و گفت: مسجد باید تا زمان ظهور امام عصر (عج) محور تمام امور باقی بماند.

نماینده، ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه تولد، عبادت، حکومت و شهادت امام علی (ع) در مسجد رقم خورده است، افزود: امام زمان (عج) نیز هنگام ظهور مرکز حکومت خود را مسجد قرار خواهند داد.

وی بلوک‌بندی شهر بر اساس مساجد محلات را اقدامی مفید دانست و گفت: مساجد مؤلفه اصلی در تحقق تمدن اسلامی هستند.

مطیعی با بیان اینکه موفقیت مساجد در گرو هماهنگی ارکان آن است، اظهار کرد: تعامل پیشکسوتان با جوانان و احترام متقابل این دو گروه، زمینه‌ساز رشد و تعالی مساجد است.

نماینده، ولی فقیه در استان سمنان حفظ حرمت پیرغلامان و پیشکسوتان را ضروری دانست و گفت: پیشکسوتان مساجد، گنجینه‌ای از تجارب ارزشمند هستند که نمی‌توان تحت عنوان جوان‌گرایی نسبت به آن‌ها بی‌توجهی کرد.

مطیعی با بیان اینکه عدم تعامل پیشکسوتان با جوانان، پیامد‌های مخربی به دنبال دارد، اظهار کرد: مطابق آموزه‌های دینی باید بزرگان خود را تکریم کنیم و به این بزرگواران احترام بگذاریم.

امام جمعه سمنان با توصیه به پیشکسوتان مساجد برای سعه‌صدر بیشتر گفت: جوان سرشار از انگیزه، انرژی و فعالیت است و باید در مواجهه با این قشر سعه‌صدر بیشتری داشت.

مطیعی با اشاره به در پیش بودن ایام انتخابات گفت: مساجد باید بینش سیاسی و اجتماعی نمازگزاران و اهالی محله را ارتقا دهند و زمینه مشارکت افراد در انتخابات را فراهم کنند.

وی با تشبیه نقش ائمه جماعات به پدر خانواده در مدیریت مساجد خاطرنشان کرد: روحانیان و ائمه جماعات باید محور وحدت نمازگزاران و اهالی محله باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار