مدیر اجرای پروژه‌های شرکت فولاد هرمزگان خبر داد
تابناک هرمزگان- مدیر اجرای پروژه‌های شرکت فولاد هرمزگان گفت: در راستای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای شرکت، پروژه تعویض و ارتقای ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی طی ۲۳ روز کار مداوم ۲۴ ساعته جمعا به میزان ۲۷ هزار نفر ساعت با موفقیت اجرا شد.
کد خبر: ۱۱۲۲۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵ 24 August 2023

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان// در پی اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه، غلامرضا عبداللهی، مدیر اجرای پروژه‌های شرکت فولاد هرمزگان، به سؤالات خبرنگار روابط عمومی چنین پاسخ داد:

 اجرای پروژه‌های توسعه در فولاد هرمزگان چه اهمیتی دارد؟

با توجه به اسناد بالادستی کشور و هلدینگ فولاد مبارکه، استان هرمزگان و شرکت فولاد هرمزگان یکی از مراکز توسعه صنعت فولاد کشور خواهد بود. ازاین‌رو پروژه‌های توسعه‌ای متعددی در این شرکت تعریف شده و با سرعت در حال اجراست که یکی از آن‌ها پروژه تعویض ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی است و در راستای افزایش ظرفیت تولید فولاد انجام می‌شود.

ترانسفورماتورها در کارخانه‌های فولادسازی که به روش کوره‌های قوس الکتریکی فولاد مذاب را استحصال می‌کنند، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. ترانسفورماتور اساساً یک تجهیز الکترومغناطیسی است که میزان جریان و ولتاژ دریافت‌شده از پست KV 230/33 را به ولتاژ پایین و آمپر بالا متناسب با میزان موردنیاز جهت ایجاد قوس الکتریکی تغییر می‌دهد. این تجهیز یکی از اجزای مهم در مهندسی برق به شمار می‌رود که در صنعت فولاد به‌منظور ذوب آهن اسفنجی در کوره قوس، نقش مهمی در انتقال انرژی الکتریکی از شبکه به کوره دارند.

 با اجرای این پروژه چه اهدافی را دنبال می‌کردید؟

پروژه تعویض و ارتقای ترانس با سه هدف عمده انجام شد: اول مشکل ترانس MVA 120 موجود در کوره شماره 2 و احتمال خرابی آن بود که می‌توانست به توقف تولید این کوره و از دست رفتن تعداد 23 ذوب در هر روز شود که با اجرای این پروژه از بروز چنین مشکلی پیشگیری شد. دومین هدف مربوط به طراحی و اجرای نامناسب اتاق ترانس کوره‌ها در زمان ساخت کارخانه بود که به مرور، از زمان بهره‌برداری تا کنون، بر سازه اتاق ترانس تأثیر مخرب گذاشته بود و خوشبختانه پیش از بروز هرگونه حادثه و وارد آمدن خسارت، با اجرای طرح تقویت و بهسازی اتاق ترانس، این مشکل نیز رفع شد. علاوه بر موراد یادشده، با تعویض ترانس و افزایش توان خروجی آن، میزان تولید روزانه کوره افزایش یافت و گام بلندی در مسیر افزایش تولید شرکت برداشته شد.

 این پروژه در چند بخش تقسیم و اجرا شد؟

برای اجرای پروژه ابتدا باید اقدامات دیگری به‌صورت پیش‌نیاز انجام می‌شد که عبارت‌اند از:

الف) پروژه‌های پیش‌نیاز:

در این راستا دو پروژه دیگر در قالب قرارداد به پیمانکار واگذار و اجرا شد:

1-ساخت و نصب استراکچر فلزی تعویض ترانسفورماتور کوره‌های LF و EAF: این پروژه در فروردین‌ماه سال 1398 به شرکت «صنایع تسلیحاتی شهدای فجر شیراز» ابلاغ و در مهرماه همان سال با موفقیت تکمیل و به کارفرما (فولاد هرمزگان) تحویل شد.

2- طراحی، ساخت، بازرسی، حمل‌ونقل، تحویل و تست شاهین مخصوص جابه‌جایی ترانسفورماتور کوره‌های ذوب شرکت فولاد هرمزگان جنوب: این پروژه در دی‌ماه سال 1398 به شرکت «تامکار» ابلاغ و در فروردین‌ماه سال 1401 با موفقیت تکمیل و به کارفرما (فولاد هرمزگان) تحویل شد.

همان‌طور که اشاره شد، دو پروژه فوق پیش‌نیاز انجام پروژه تعویض ترانس بود که از سال‌های قبل برنامه‌ریزی و اجرا گردید.

ب) مقاوم‌سازی اتاق ترانس کوره 2: با گذشت زمان و اثرات ناشی از تولید در کوره فولادسازی و همچنین اثرات زمین‌لرزه‌ طی 11 سال گذشته بر روی سازه اتاق ترانس کوره 2، هم‌زمان با پروژه تعویض ترانس، بهسازی و مقاوم‌سازی اتاق ترانس کوره 2 فولاد هرمزگان در دستور کار قرار گرفت.

ج) تعویض ترانس:

برنامه‌ریزی و تدارکات لازم جهت تعویض ترانس MVA 120 و اجرا و نصب ترانس MVA 140 در کمترین زمان ممکن به نحوی انجام شد که توقف تولید در حداقل زمان ممکن صورت گرفت.

د) تست، راه‌اندازی و تحویل ترانس MVA 140:

در این راستا با تلاش جمعی عوامل درگیر، به نحوی اقدام شد که تولید فولاد مذاب در کوره بدون هیچ‌گونه مشکل، طبق برنامه زمان‌بندی تداوم یافت.

 با توجه به اینکه زمان در میزان تولید نقش اساسی دارد، در خصوص زمان اجرای پروژه چه برنامه‌ای تدارک دیده شد؟

با توجه به محدودیت‌های مصرف انرژی در فصل تابستان که مصارف خانگی تحت پوشش برق منطقه‌ای بندرعباس در اولویت قرار گرفته است، انجام پروژه به‌صورت جدی و فوری در دستور کار قرار گرفت. ازاین‌رو پس از برگزاری مناقصه و ارزیابی پیمانکاران، اجرای پروژه به شرکت صفافولاد سپاهان محول شد. با توجه به اینکه محدودیت اصلی این پروژه، انجام کار تنها در زمان توقف تولید کوره شماره 2 بود، به نحوی برنامه‌ریزی شد که در شات‌دان سالانه در مدت 35 روز تمامی مراحل اجرا، نصب، راه‌اندازی و تحویل پروژه انجام شود.

 اجرای این پروژه مهم چگونه مدیریت شد؟

ازجمله موارد مهم و تأثیرگذار بر روند اجرای این پروژه گرمای شدید در استان هرمزگان، محدودیت زمان و لزوم هماهنگی دقیق جهت خدمات ایمن‌سازی قوی و مهندسی پروژه بود که خوشبختانه پس از برگزاری چندین جلسه با حضور مشاور، واحد اجرای پروژه‌ها، پیمانکار و واحد بهره‌برداری فولاد هرمزگان، موارد یادشده به‌خوبی مدیریت و طبق برنامه اجرا شد.

سند راهبردی اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه به‌عنوان یک دستاورد مهم در مرکز اسناد فولاد هرمزگان به‌منظور اجرای پروژه‌های آتی در کشور حفظ و در مواقع مورد لزوم به کار برده خواهد شد.

 مهم‌ترین دستاوردهای این پروژه مهم چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، به‌طور قطع یکی از دستاوردهای این پروژه برای شرکت فولاد هرمزگان افزایش توان تولید است؛ اما معیوب بودن ترانس قبلی، تعویض ترانس را جهت جلوگیری از اختلال در بهره‌برداری، در اولویت تصمیم‌گیری قرار داد؛ بااین‌حال از مهم‌ترین دستاوردهای این پروژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از دانش بومی و افزایش خودباوری کارکنان فولاد هرمزگان در بدترین شرایط آب‌وهوایی سال در منطقه‌ که این مهم درس‌آموخته‌ای برای فعالیت‌های مشابه است.

انجام تمامی مراحل طراحی، ساخت و اجرا توسط کارشناسان داخلی که این امر باعث شد از خروج ارز از کشور جلوگیری شود و بار دیگر شعار «ما می‌توانیم» در فولاد هرمزگان بروز و ظهور یابد.

مستندات به‌دست‌آمده از انجام این پروژه مهم و استراتژیک توسط متخصصان ایرانی می‌تواند در پروژه‌های آتی در فولاد هرمزگان و حتی در سایر شرکت‌های فولادسازی در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

ترانس MVA 140 که سال‌ها بدون استفاده در انبار فولاد هرمزگان نگهداری می‌شد، به چرخه تولید صنعت در فولاد هرمزگان اضافه شد.

زمان‌بندی اولیه اجرای کار 35 روز بود که با تلاش گروهی و همدلی کلیه واحدهای ذی‌ربط، این پروژه با انجام حدود 50 نفر روز کار 24ساعته طی 23 روز به اتمام رسید و کوره شماره 2 در نهایت 12 روز زودتر از برنامه وارد مدار تولید شد.

 سخن پایانی؟

این دستاورد با حمایت مدیرعامل، معاونان، مدیران شرکت و همچنین در سایه انجام کار گروهی و با تلاش و همت شبانه‌روزی مدیران، کارشناسان، کارکنان تولید و تعمیرات، واحد اجرای پروژه‌های فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و شرکت‌های پیمانکار حاضر در پروژه که مجاهدانه تلاش کردند به ثمر نشست و صمیمانه از این عزیزان تشکر و قدردانی می‌کنیم.

برچسب ها: فولاد هرمزگان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار