تا پایان سال ۱۴۰۱ جمعیت برخوردار از خدمات آب و فاضلاب در استان زنجان در مجموع بیش از یک میلیون، ۱۰۰ هزار نفر است که در بخش شهری ۱۰۰ درصد و در بخش روستایی به ۹۲.۵۵ درصد می‌رسد، که تقریبا می‌شود گفت همه جمیع استان به آب آشامیدنی دسترسی دارند.
کد خبر: ۱۱۲۳۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲ 29 August 2023

به گزارش تابناک زنجان و به نقل از خبرگزاری فارس، بررسی عملکرد حوزه آب و فاضلاب در استان زنجان نشان می‌دهد که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در سال ۱۳۵۷ تنها ۶ شهر استان زنجان با جمعیت ۷۴ هزار و ۲۶۹ نفر به شبکه آبرسانی دسترسی داشتند، اما با اقدامات انجام شده در این حوزه توسط متولیان صنعت آب ظرف ۴۳ سال اخیر هم اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت ۷۹۶ هزار و ۹۴۳ نفر در ۲۱ شهر استان زنجان زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب این استان قرار دارند.

تعداد ۹ واحد تصفیه‌خانه در استان وارد مدار بهره‌برداری شده است

تا پایان سال ۱۴۰۱ جمعیت برخوردار از خدمات آب و فاضلاب در استان زنجان در مجموع بیش از یک میلیون، ۱۰۰ هزار نفر است که در بخش شهری ۱۰۰ درصد و در بخش روستایی به ۹۲.۵۵ درصد می‌رسد که در مقایسه با اوایل انقلاب تفاوت فاحشی دارد.

همچنین تعداد تصفیه خانه‌های آب شرب و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری و روستای که تا پایان سال ۱۴۰۱ در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است به ترتیب ۲ و ۷ است که در مجموع در استان زنجان تعداد تصفیه خانه‌های که وارد مدار بهره‌برداری شده‌اند به ۹ واحد رسیده است، این در حالی است که در اوایل انقلاب در این رابطه اقدامی صورت نگرفته بود.

افزایش تعداد سد‌های مخزنی در سطح استان زنجان از دیگر دستاورد‌های انقلاب اسلامی است به طوری که در حال حاضر استان زنجان دارای چند سد مخزنی به نام‌های سد کینه‌ورس، تالوار، گلابر، تهم و سد میرزاخانلو ۱ و ۲ و سد بلوک است، این در حالی است که در اوایل انقلاب استان زنجان فاقد سد بود.

تکمیل اجرای سد‌های در حال ساخت از جمله سد «مشمپا»، «بلوبین»، «مراش» و «پاوه رود» تکمیل اجرایی کردن خطوط آبرسانی تأمین آب از سد‌های «مراش، بلوبین، تالوار و میزاخانلو۲» و همچنین مطالعه و شناسایی ظرفیت‌های جدید تامین آب از منابع آب سطحی جدید و پیگیری اجرای کردن آن‌ها از جمله اقدامات حال حاضر در حوزه سدسازی در استان زنجان به شمار می‌رود.

۹۹ حلقه چاه در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است

سال‌ها با تلاش و همت مضاعف برای تامین آب شرب شهری هم اکنون در این راستا ۹۹ حلقه چاه در مدار بهره برداری قرار گرفته است، اما در اوایل انقلاب این تعداد ۲۰ حلقه چاه بود.

در مجموع هم اکنون در استان زنجان بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در ۲۱ شهر و ۶۳۰ روستا زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند.

به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در این استان اقدامات ویژه شرکت آبفا مرتبط با اهداف توسعه‌ای در ۴ دهه انقلاب، آبرسانی روستایی و تحت پوشش قرار دادن روستا‌ها و جمعیت روستایی، واگذاری انشعاب، تامین آب، ایجاد تاسیسات آبرسانی، تاسیس تصفیه خانه فاضلاب، ایجاد آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت، احداث مجتمع‌های آبرسانی، افزایش کیفیت آب شرب توزیعی و؛ که طی این چهار دهه اقدامات بسیاری در این راستا انجام شده است به طوری که هم اکنون تمام شهر‌های این استان از آب آشامیدنی سالم برخوردار و شبکه‌های فاضلاب نیز با سرعت خوبی در دست اجراست.

تصفیه ۵۱ هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه‌روز در استان زنجان

علیرضا جزء‌قاسمی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در گفتگو با خبرنگار فارس در این رابطه اظهار داشت: در سال ۱۳۵۷، ۶ شهر استان با جمعیت ۷۴ هزار و ۲۶۹ نفر از آب شرب بهداشتی و سالم برخوردار بودند که این تعداد تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۱ شهر با جمعیت ۷۹۶ هزار و ۹۴۳ نفر رسیده و تمام شهر‌های استان زیر پوشش شبکه آب شرب بهداشتی و سالم هستند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان افزود: همچنین در ابتدای انقلاب تصفیه‌خانه فاضلاب در این استان وجود نداشت و پس از گذشت ۴۳ سال با تلاش و تدبیر به ۷ تصفیه خانه رسیده که در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی گفت: در حال حاضر در تصفیه‌خانه‌های ثثث استان، ۵۱ هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه‌روز تصفیه می‌شود.

جزء‌قاسمی گفت: ۱۸ هزار و ۲۱۵ آحاد مشترکین آب در سال ۵۷ به ۳۰۹ هزار و ۲۵۲ فقره در سال ۱۴۰۱ رسیده است و همچنین طول شبکه توزیع آب شهری از ۱۸۶ کیلومتر در سال ۵۷ به یک هزار و ۶۹۸ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

روستا‌های زیر پوشش استان دارای ۷۴۷ باب مخزن ذخیره آب دارند

گفتنی است روستا‌های زیر پوشش استان دارای ۷۴۷ باب مخزن ذخیره آب با گنجایش ۹۶ هزار و ۳۸۷ مترمکعب است و خط انتقال و شبکه توزیع آب در سطح روستا‌های زیر پوشش استان ۶ هزار و ۲۸ کیلومتر است.

در حال حاضر منابع آب تولید آب شرکت آبفا در راستای آبرسانی به روستا‌های زیر پوشش ۷۵۹ منبع است که شامل ۳۶۵ حلقه چاه، ۲۴۲ دهنه چشمه و ۱۵۶ رشته قنات است.

جمع‌آوری فاضلاب ۶۰ درصد زنجان

جزءقاسمی در ادامه گریزی به فعالیت‌های انجام شده در سال‌های اخیر اشاره کرد و بیان داشت: در زمان حاضر فاضلاب ۶۰ درصد شهر زنجان به صورت بهداشتی جمع آوری و تصفیه می‌شود که این میزان در سال‌های گذشته ۲۸ درصد بود.

وی تصریح کرد: اجرای شبکه فاضلاب در شهر زنجان به طول ۲۷ کیلومتر و عقد قرارداد برای واگذاری روزانه ۲۳ هزار متر مکعب پساب تصفیه خانه فاضلاب زنجان به صنایع، از دیگر اقدامات شاخص شرکت آبفا در یک سال گذشته است.

تکمیل ۱۵۳ طرح آبرسانی روستایی در استان زنجان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: همچنین ۱۵۳ طرح آبرسانی روستایی در این استان تکمیل و جمعیتی حدود ۴۰ هزار نفر از نعمت آب آشامیدنی بهداشتی و پایدار برخوردار شدند.

وی اضافه کرد: امسال برای عبور از تابستان، ۱۸ پروژه اضطراری آبرسانی با اعتباری بالغ بر ۲۸۹ میلیارد تومان در استان زنجان تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه تاکنون مشکل خاصی در تامین آب شهر‌ها نداشته‌ایم، گفت: در ۴ ماهه نخست سال جاری و در راستای تامین آب شرب مورد نیاز مشترکان استان زنجان، میزان ۳۷ میلیون متر مکعب آب استحصال شد.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار