مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت‌: ٢ میلیون راس دام سبک در استان کرمانشاه علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
کد خبر: ۱۱۳۵۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸ 01 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرآنلاین حسین حیدری، اظهار کرد: واکسن تب برفکی سالانه در ٢ نوبت تزریق می‌شود، فاز نخست این واکسن از مرداد ماه تا پایان مهر ماه و فاز دوم نیز در سه ماه زمستان انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: در فاز نخست حدود ١٠٠ هزار راس دام سنگین و ٢ میلیون راس دام سبک واکسینه شدند که در فاز نخست برابر دستورالعمل سازمان دامپزشکی ٧٠ درصد دام سبک از مجموع سه میلیون راس دام واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: در فاز دوم که زمستان انجام می‌شود دام سبک و سنگین بالای ٩٠ درصد واکسینه می‌شوند.

وی گفت: فاز دوم این واکسیناسیون در نیمه‌های دی ماه دام‌های روستایی و عشایری داخل و خارج استان کرمانشاه (مناطق گرمسیری استان های ایلام، لرستان و خوزستان) را پوشش می‌دهد.

وی افزود: تب برفکی جزء مهم‌ترین بیماری‌های دامی است که معمولا همه گیر می‌شود و خسارات اقتصادی زیادی به صنعت دامپروری وارد می‌کند.

این مقام مسئول عنوان کرد: توصیه ما این است علاوه بر واکسیناسیون دامداران اصول امنیت زیستی و ورود و خروج و اقدامات بهداشتی را رعایت کنند.

حیدری خاطرنشان کرد: اقدامات بهداشتی شامل ضدعفونی و قرنطینه دام‌ها است لذا یکی از عوامل انتشار بیماری انتقال دام از مناطق آلوده به دامداری است که باید دام ها را با نظارت دامپزشکی انتقال داده و به مدت سه هفته در قرنطینه نگهداری کنند.

وی تأکید کرد: سامانه تلفنی ١۵١٢ آماده پاسخگویی به افرادی است که با نمونه‌های این بیماری مواجه شدند و اقدامات لازم در این زمینه انجام می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار