نبود کشتارگاه صنعتی و کشتار غیرمجاز دام و عرضه گوشت خارج از شبکه نظارت دامپزشکی، از جدی‌ترین چالش‌های حوزه سلامت در شهرستان هرسین به شمار می‌رود که می‌تواند سلامت جامعه را به دست قصابان غیرمجاز به مخاطره بیاندازد.
کد خبر: ۱۱۳۶۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵ 07 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، کشتار غیرمجاز دام یکی از معضلات جدی در شهرستان هرسین است که باید به صورت ریشه‌ای به آن توجه شود.

اگرچه کشتار غیرمجاز دام در کرمانشاه و شهرستان های آن موضوع جدیدی نیست و سالهاست که این استان با این چالش دست به گریبان است، اما این روزها و با افزایش قیمت گوشت، شاهد رشد قارچ گونه این مراکز در نقاط مختلف استان هستیم و در محلات مختلف شهر هرسین نیز کشتار غیرمجاز دام برپا است.

ساکنین هرسین مدعی هستند، کشتار غیرمجاز دام از عوامل اصلی روند افزایشی بیماری تب مالت هم بوده؛ البته مساله افزایش گستره واکسیناسیون بر علیه این بیماری توسط دامپزشکی انجام شده است.

مسئولان شهرستان هرسین پیرو خواست عمومی مردم که ایجاد یک کشتارگاه صنعتی را از سالها پیش مطالبه کردند را طی چندین جلسه مورد بررسی و واکاوی قرار دادند.

حجت‌الاسلام«رضایی» امام جمعه هرسین در ابتدای این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: ایجاد کشتارگاه از مهمترین نیازهای شهرستان هرسین است و در ادامه جلسه خواستار استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این راستا شد.

سلامت مردم؛ خط قرمز مسئولان هرسین

فرماندار شهرستان هرسین هم در این جلسه احداث کشتارگاه را از مهمترین مطالبات امام جمعه و مردم دانست و افزود: کشتارگاه‌های سنتی که معمولا در منازل فعالیت می‌کنند با ذبح غیرقانونی و غیر بهداشتی دام باعث به خطر افتادن بهداشت عمومی و سلامت مردم می‌شوند.

«ابوطالب ایتوندی» افزود: با توجه به حوزه وسیع نظارتی مراجع بهداشتی نیاز است بصورت جدی در بحث برخورد قانونی و قضایی با ذبح غیر بهداشتی دام و طیور و همچنین عرضه آن برخورد جدی صورت گیرد.

او ادامه داد: سلامت مردم خط قرمز ماست و وجود بیماری‌های مهلک و مشترک بین انسان و دام دلیل محکمی مبنی بر برخورد قاطع و قانونی با متخلفان است.

ایتوندی تصریح کرد: در کشتارگاه‌های سنتی، ذبح دام در محیط هایی غیر بهداشتی و بدون حضور ناظران شرعی انجام می‌شود و به صلاح مردم است که فقط از قصابی های دارای مجوز خرید نمایند.

وی در ادامه از مهمترین مزیت های وجود کشتارگاههای صنعتی را نظارت بهداشتی در چرخه تولید گوشت عنوان کرد و افزود : از زمان تحویل دام به کشتارگاه تا زمان ارسال گوشت به مراکز عرضه، کارشناسان بهداشتی نظارت دارند و در صورت وجود علائم بیماری در دام و یا اشکال در گوشت تمهیدات لازم را انجام می‌دهند.

در این جلسه همچنین مسائل و موضوعات مختلف مربوط به صدور مجوز فعالیت کشتارگاه مورد بررسی قرار گرفت.

برخی‌ها برای خرید گوشت از مراکز غیرمجاز صف می‌کشند

رییس اداره دامپزشکی شهرستان هرسین، گفت: لازم است مردم حتما از خرید گوشت کشتار خارج از کشتارگاه و بین راهی خودداری کنند و از قصابی های تحت نظارت اداره دامپزشکی و دارای مهر کشتارگاه خرید نمایند.

«وحید دامود» از خانواده ها خواست از ذبح دام زنده در محوطه خانه اجتناب کنند و در صورت ضرورت گوشت مشکوک را ۲۴ ساعت در یخچال نگه داری کرده و بعدا مصرف نمایند.

وی همچنین خواست گوشت بافت های پرخون مانند جگر، قلب و کلیه برای سالم سازی به مدت ۴۸ ساعت در محیط یخچال نگهداری شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی با وجود مخاطراتی که مصرف گوشت های خارج از شبکه کشتارگاهی دارد، برای خرید گوشت از این مراکز غیرمجاز صف می کشند، گفت: وقتی خود مردم متقاضی خرید گوشت قرمز و مرغ از چنین مراکزی هستند، افراد سودجو هم اقدام به کشتار غیرمجاز دام و طیور در معابر می‌کنند.

استان کرمانشاه ۱۴ کشتارگاه شامل سه کشتارگاه صنعتی (۲ کشتارگاه در شهر کرمانشاه و یک کشتارگاه در شهرستان کنگاور) و ۱۱ کشتار گاه سنتی دارد که همه این کشتارگاه‌ها مجهز به پیش‌سرد هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار