معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماران فشار خون و دیابت در استان کرمانشاه در قالب طرح «پویش ملی سلامت» شناسایی می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۳۸۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵ 18 November 2023

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، ابراهیم شکیبا در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح اجرای «پویش ملی سلامت» که در سالن جلسات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر عامل ٧٨ درصد مرگ و میرها هستند که ۴۵ درصد آن‌ها به بیماری های قلب و عروق مرتبط است و نشان از اهمیت این بیماری‌ها است.

وی افزود: ٢ فاکتور مهم و قابل اجتناب وجود دارد که «دیابت و فشار خون» است و فشار خون بی علامت بوده و با دارو قابل کنترل است اما سبب افزایش بیماری های قلبی، عروقی، مغزی و کلیوی می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: دیابت هم یک بیماری خطرآفرین است اما دیابت (تیپ ٢) به سادگی قابل اجتناب است لذا اگر فردی بیمار شد و علائم دیابت را داشت می‌توان با سبک زندگی سالم عوارض بیماری را به تعویق انداخت.

وی گفت: در دنیا شایع ترین علت مراحل پایانی نارسایی کلیه، نابینایی و قطع عضو دیابت است
و عمدتا در دیابت تیپ ٢ گاهی فرد به دلیل مشکلات بینایی به پزشک مراجعه می‌کند و از بیماری خود بی خبر بوده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تشخیص این بیماری‌ها ساده است و به سهولت می‌توان ابتلا یا عدم ابتلا به آن را تشخیص داد.

وی ابراز کرد: در غربالگری کنونی برای تمام افراد بالای ۴٠ سال غربالگری قند خون انجام می‌شود و یا افراد زیر ۴٠ سال که اضافه وزن دارند به علاوه مادران باردار و افرادی که در خانواده بیمار دیابتی دارند، بررسی می‌شوند.

شکیبا اضافه کرد: قند خون ناشتا مهمترین نوع تست است که آن را برای افراد انجام می‌دهیم، افراد پس از بررسی اگر مبتلا به دیابت شناخته شوند به پزشک ارجاع  و داروهایی تجویز می‌شود که عوارض ناشی از آن را به تعویق  می‌اندازد.

وی ادامه داد: در صورت تشخیص نرمال بودن قند خون توصیه هایی دریافت می‌کنند و در مجموع تمام مردم اگر در هفته پنج روز ٣٠ دقیقه پیاده روی کنند که در حین پیاده روی ٢٠ درصد ضربان قلب آن‌ها افزایش یابد، مانع ابتلا به این بیماری می‌شود.

شکیبا گفت: تمام افراد بالای ١٨ سال به لحاظ فشار خون بررسی می‌شوند و بر اساس نوع و میزان فشار خون توصیه‌های تغذیه‌ای و ورزشی دریافت می‌کنند.

وی عنوان کرد: حدود یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ٧٨٨ نفر در استان کرمانشاه جمعیت بالای ١٨ سال هستند که باید غربالگری شوند که ٨٠ درصد جمعیت در شهرستان کرمانشاه غربالگری می‌شوند.

این مقام مسئول بیان کرد: در شهرستان‌های استان کرمانشاه ١٠٠ درصد جمعیت را به لحاظ فشار خون و دیابت بررسی و معاینه می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در زمینه اجرای طرح پویش ملی سلامت فراخوان ارائه شده و از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی انجام می‌شود و مراکز جامع سلامت آمادگی را برای خدمات رسانی به مردم دارند.

 

۶٣١ خانه بهداشت پذیرای افراد برای غربالگری فشار خون و دیابت



شکیبا گفت: ۶٣١ خانه بهداشت و ٢٨٠ پایگاه و مراکز جامع سلامت وجود دارد و مراجعین از ٢٠ آبان ماه لغایت ١۵ دی ماه برای معاینه این طرح مراجعه مي‌کنند.

وی تشریح کرد: اطلاعات مربوط به بیمارانی که از طریق این طرح شناسایی می‌شوند در سامانه ثبت و وضعیت آن‌ها پیگیری می‌شود، انتظار داریم در این طرح ١٠ درصد جمعیت را در بحث هر ٢ بیماری شناسایی کنیم.

شکیبا افزود: درصد شیوع فشار خون بالا ٢٩ درصد در کرمانشاه است و در کشور حدود ٣٢ درصد است، در سطح آگاهی نسبت به بیماری فشار خون ۵٩ درصد جمعیت استان کرمانشاه آگاهی دارند.

وی اذعان کرد: در استان کرمانشاه میزان پوشش درمان فشار خون بالا ۵٢ درصد است و هفت درصد درمان مناسب نمی‌گیرند و پوشش درمان موثر بیماری فشار خون در استان کرمانشاه ٣٨ درصد است.

شکیبا تأکید کرد: درصد شیوع دیابت ١۴ درصد است و درصد شیوع پیش دیابت ٢٧ درصد و آگاهی بیماران از بیماری خود (دیابت) در استان کرمانشاه ٨۶ درصد است که ٧٢ درصد از آن‌ها درمان می‌شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار