فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران:
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: طی عملیات مروارید در شمال خلیج فارس شاهرگ اقتصادی دشمن قطع و شاهرگ اقتصادی کشور ایران باز ماند.
کد خبر: ۱۱۵۲۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴ 31 January 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، امیر دریادار شهرام ایرانی عصر امروز (چهارشنبه یازدهم بهمن ماه) در «همایش اقتدار ۳۶۰ در چهل و پنجمین فجر انقلاب» که در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه رازی برگزار شد، اظهار کرد: «آن روز انصافا نیروی دریایی خوب عمل و کار کرد» این کلام مقام معظم رهبری به عملیات مروارید در شمال خلیج فارس، ۶۷ روز بعد از شروع جنگ تحمیلی در آذرماه برمی‌گردد که بازوی نظامی رژیم بعثی قطع شد.

وی افزود: طی این عملیات شاهرگ اقتصادی دشمن قطع و شاهرگ اقتصادی کشور ایران باز ماند و از زمان جنگ تا به امروز همچنان اسکورت کشتی‌ها را در راستای تأمین امنیت اقتصاد کشور در دوردست عهده‌دار هستیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در زمان جنگ با برقرار امنیتی و اسکورت در بنادر بوشهر، جزیره خارک و بندر امام توانسیم صادرات به خصوص صادرات نفت را حفظ کنیم و ۹۲ درصد صادرات و اقتصاد جهان از طریق دریا انجام می‌شود.

وی گفت: در ماموریت ۲۳۲ روزه ۳۶۰ درجه (ناوگروه ۸۶) برای اولین‌بار بیشترین عرض بزرگ‌ترین اقیانوس جهان را طی کردیم و به کشور بازگشتیم و در طول مسیر طی شده در این ماموریت که ۶۵ هزار کیلومتر بود برای این سفر یازده ماه کار علمی انجام دادیم.

ایرانی خاطرنشان کرد: نرم‌افزار دیگری در راستای اندازه‌گیری توزین وزن در کشتی در راستای چگونگی تقسیم بار در موج یک قله و دو قله برای جلوگیری از شکستگی کشتی طراحی شد.

وی تشریح کرد: ناوشکن ایرانی دنا هم وجود داشت و هیچکس فکر نمی‌کرد که ناوی کاملا ایرانی با این تناژ موفق شود و سفر خود را از شرق با انتخاب دریانوردی ساحلی تا جاکارتا انتخاب کردیم.

ایرانی ادامه داد: نخستین طوفان ابتدای ورود به اقیانوس آرام بود که در این محدوده ناوشکن تایلندی در همان روز اول غرق شد، اما به حمدالله ناوشکن دنا ایرانی از آن عبور کرد و  ناوشکن ما با توجه به تحریم‌ها و شیطنت‌های دشمن در جلوگیری از پهلوگیری در برخی بنادر به هر آنچه فکر می‌کنید در بحث بهداشت و درمان، تغذیه، کمک‌های امدادی مجهز شده بود.

ایرانی گفت: در این پهلوگیری یکی از پرسنل سکته کرد که توسط تیم پزشکی‌ کشتی دنا احیا شد و تصریح کرد: امکانات و تجهیزات پزشکی کشتی برای هندی‌ها در احیا این بیمار تحسین‌برانگیز بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: در برزیل در هر پهلوگیری ابتدا روی عرشه نماز جماعت برگزار می‌شد و تربیت و رفتار بچه‌‌ها برای برزیلی‌ها خیلی جالب بود.

وی با اشاره به عبور از عرض اقیانوس اطلس و خشنی آن، گفت: از لابلای طوفان و ارتفاع ۹ تا ۲۰ متری موج (کوه آب) بدون اینکه کشتی صدمه‌ای ببیند؛ گذرکردیم و در طول مسیر در آفریقای جنوبی در بحث وحدت شیعه و سنی با توجه به مصادف بودن با ماه رمضان در مسجد شیعیان، نماز و محفل انس با قرآن با حضور اهل تسنن و همچنین مراسم افطاری برگزار شد.

ایرانی ادامه داد: مقامات دیگر کشورها در خصوص این سفر ناو ایرانی واکنش نشان دادند و فرمانده نیروی دریایی روسیه اعلام کرده بود کشوری که چنین ماموریتی انجام دهد یک ابرقدرت است.

ایرانی بیان کرد: طی این مدت اجازه ندادیم خانواده‌ها کمبودی داشته باشند و در بین ما افرادی بودند که در طول این هشت ماه؛ پدر، مادر، برادر و خواهر خود را از دست دادند و یا پدر شدند، اما حاضر نشدند ناو را ترک کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار