مدیرکل اداره راه و شهرسازی کرمانشاه خبر داد؛
مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در مجموعه‌ای با عنوان پروژه جوانی جمعیت در استان کرمانشاه احداث می‌شود
کد خبر: ۱۱۵۲۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶ 01 February 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، نخستین اردوی یک روزه راویان پیشرفت استان کرمانشاه با محوریت بازدید از برخی پروژه‌های نهضت ملی مسکن شهر کرمانشاه صبح امروز پنج‌شنبه (۱۲ بهمن‌ماه) آغاز شد.

رامین الماسی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در حاشیه بازدید از «پروژه جوانی جمعیت»، اظهار کرد: نخستین مسیر یکی از نقاط مناسب کرمانشاه است، کرمانشاه شهری با بیش یک میلیون نفر جمعیت است، مجلس شورای اسلامی قانونی به تصویب رساند و تکلیفی برای دولت تعیین کرد که «قانون مترقی جوانی جمعیت» است.

وی افزود: امروز بررسی می‌کنیم که ببینیم وضعیت چگونه است و چند درصد از مردم توانستند زمین خود را دریافت کنند، در جوانی جمعیت باید از محیط پیرامون استفاده کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه تصریح کرد: بهترین نقطه برای اینکه هم ارزش افزوده داشته باشد و هم محیط جغرافیایی و طبیعی خوبی داشته باشد بیستون است، از آنجایی که قمرهای کرمانشاه ماهیدشت و بیستون است، انتخاب مجموعه به بیستون رسید.

وی تشریح کرد: ۳۰۰ هکتار زمین در این خصوص در اختیار داریم که ۱۰۳ هکتار به فاز نخست در حوزه جوانی جمعیت اختصاص یافته است، یکی از معضلات شهر ما این است که تمام خدمات شهری ما متمرکز در مرکز شهر بوده و این امر موجب عدم تسریع امور مردمی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه اضافه کرد: مراکز مورد نیاز مردم در جاهایی جانمایی شده که مردم از مراجعه به دلیل شلوغی صرف‌نظر می کنند، در نتیجه ما مرکزی تفریحی، توریستی و رفاهی را در خارج از این منطقه در نظر گرفته‌ایم.

وی یادآور شد: از طرفی دغدغه‌های میراث فرهنگی رعایت شده و از اسم و رسم بیستون نیز بهره می‌بریم، در کنار این مجموعه جوانی جمعیت را داریم که دغدغه مقام معظم رهبری در کرمانشاه به نحو احسن پاسخ داده شود.

الماسی بیان کرد: کرمانشاه رتبه دوم در واگذاری زمین در جوانی جمعیت است و این رتبه خوبی است، در کرمانشاه اکنون دیگر متقاضی نداریم که فرزند سوم به دنیا آورده باشد و به او پاسخ نداده باشیم.

وی عنوان کرد: یازده میلیارد و هفتاد میلیارد ریال از اعتبار زمین ها رایگان است، آنهایی که امکان پرداخت ما به التفاوت را ندارند به هر ۲ نفر یک زمین مجانی داده‌ایم.

وی تصریح کرد: هر قطعه زمین ۲۰۰ متر است، عملیات خاکبرداری و تثبیت تمام شده، اسناد مالکیت دریافت شده و هر فرد می‌تواند ساخت زمین خود را آغاز کند، مرحله بعدی ایجاد زیرساخت‌ها است که آن را دولت تهیه می‌کند، سپس عملیات روبنایی، جدول گذاری و آسفالت انجام می شود و پس از آن یک محل خوب برای رفاه مردم خواهیم داشت.

الماسی خاطرنشان کرد: ورودی اصلی در شرق پروژه است، یک هزار قطعه هنوز واگذار نشده، ۳۰۰ هکتار مساحت کل زمین است که ۱۰۳ هکتار آن آماده سازی شده، ۲۰ هکتار نیز به مجتمع تفریحی، توریستی و رفاهی اختصاص یافته است.

وی عنوان کرد: تعداد قطعات مسکونی یک هزار و ۳۰۰ قطعه و ۲ هزار و ۶۰۰ واحد است، ۷۰۰ قطعه معادل یک هزار و ۴۰۰ واحد آن واگذار شده و سامانه برا ثبت نام کنندگان باز است.

الماسی اضافه کرد: کارفرمای این پروژه اداره‌کل راه و شهرسازی و پیمانکار آن سازمان همیاری شهرداری کرمانشاه است، برای نخستین بار تعامل خوبی با حداقل قیمت‌ها صورت گرفته است و زمین‌ها با قیمت مناسب به متقاضیان می‌رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه تصریح کرد: ۲۲۵ هزار بستر فراهم شده، از این تعداد ۱۰۷ هزار خاکبرداری و ۴۳ هزار خاکریزی انجام شده است، بنابراین روزی یک هکتار کار انجام داده‌ایم، شرایط برای شروع فعالیت آماده و زمین آماده واگذاری است.

وی ادامه داد: کارشناسان زمین شناسی در خصوص آسیب‌ها گمانزنی‌های لازم را انجام دادند و با علم به عدم وجود هر گونه آسیب عملیات اجرایی آغاز شده است.

الماسی اضافه کرد: این مکان یکی از بهترین مناطق کرمانشاه است، مقداری از شهر فاصله گرفتن به زیست مردم کمک می‌کند، ما چند برنامه در این راستا در نظر داریم و به دنبال دهکده شهری هستیم.

وی تشریح کرد: برای افرادی که بخواهند به روستا مهاجرت معکوس داشته باشند زمین‌های ۳۵۰ تا ۵۰۰ متری اعطا می‌شود، اما در خصوص این پروژه حجم عملیات زیاد بوده و شیفت شب فعال داشتیم و بنابراین توانستیم پروژه را از فاز خاکبرداری و خاکریزی خارج کنیم؛ همچنین ساخت و ساز توسط مردم انجام می‌شود.

الماسی خاطرنشان کرد: حداکثر ارتفاع طبقات این پروژه ۲ طبقه است و این امر برای عدم برهم خوردن بافت طبیعی و شهری انجام شده، پروانه ساخت از بیستون بوده و از طرف این امر نقطه قوتی برای این منطقه است؛ علاوه بر این موارد زمین رایگان با تسهیلات ۵۰۰ متری اعطا می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه بیان کرد: زمین مناسب برای ساخت و ساز بوده و بهترین عملکرد را در برابر زلزله خواهد داشت، سایر مناطق اطراف حفاظت شده محیط زیست است، زیرساخت‌ها شامل آب، برق و فاضلاب از اعتبارات به سهم یک سوم اداره راه و شهرسازی، یک سوم استانداری کرمانشاه و یک سوم دیگر نیز دستگاه‌های خدمات‌رسان ارائه می‌کنند.

وی اضافه کرد: سایت جوانی جمعیت اکنون برای ثبت‌نام عموم مردم که دارای فرزند سوم به بعد هستند باز است، همچنین این فضا دارای بخش اعظمی برای کاربری ورزشی، صخره‌نوردی و تفریحی بوده و امکاناتی مانند پارک و فضای عمومی نیز در آن وجود دارد.

الماسی افزود: این ناحیه تفریحی، توریستی و مسجد محور است؛ در مجموع یک منطقه ویژه بوده و دارای بازار منطقه‌ای، مجموعه آموزشی و هنری، نیروی انتظامی، تجهیزات شهری و موارد این چنینی است؛ برای مجتمع‌های تفریحی و توریستی در حال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

الماسی بیان کرد: بیست و یکم دی ماه تحویل زمین و پس از آن خاکبرداری و همزمان با آن عملیات فونداسیون انجام شده، برای نخستین بار از توان بومی استان استفاده شده است، تمامی مصالح و نیروهای مجموعه بومی هستند؛ هدف ما این است که تا پایان یک سال اتمام سفت کاری و نما را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: آورده اعضا تاکنون ۹۰۰ میلیون ریال به علاوه ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال وام بانک مسکن است، در صورت درخواست متقاضیان آسانسور تعبیه می‌شود، زیربنای این ساختمان ۷۵ متر و با مشاعات ۸۰ متر است.

مسکن اهالی رسانه تا پایان شهریور ماه به بهره‌برداری می‌رسد

الماسی در بازدید از موقعیت شهید آوینی بیان کرد: دسترسی آسان به معابر از ویژگی‌های این مجموعه است، ۶ هکتار زمین در نظر گرفته شده، معابر را شهرداری کار کرده و سایت پایین دست نیز ۵۴۰۰ واحد در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: یک معبر ۷۵ متری متصل به میدان رسالت نیز برای این مجموعه وجود دارد، یعنی دسترسی به شهرک امام و میدان رسالت برای ساکنان این مجموعه فراهم است.

وی اضافه کرد: بخشی از زمین‌های بالا دست متعلق به مردم بوده و بخشی نیز به نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است، شروع کار ساخت این مجموعه از پایان ماه جاری است، تعداد واحدها زیر ۳۰۰ واحد و همگی در سه طبقه ساخته می‌شوند.

الماسی ادامه داد: پیشنهاد ما برای ساخت واحدهای مجتمع، ساخت به مساحت ۸۰ تا ۸۵ متر است، ما متصل به شبکه شهری هستیم و این مکان برای خبرنگاران و اهالی رسانه تخصیص داده شده است و امید داریم که تا شهریور ماه سال آینده ساخته شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه عنوان کرد: ۲۵۰ نفر سال گذشته ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۱۸۹ نفر ثبت نام نهایی را انجام دادند، پس از استعلام‌ها فعلاً ۹۱ نفر موفق به واریز وجه شدند و ۵۰ نفر باقی ماندند؛ حدوداً تا ۱۸۰ نفر تا پایان سال به ثبت نام نهایی می‌رسند، تعدادی از افراد از ثبت نام جا مانده‌اند که بعد از اخذ مجوز از وزارت مسکن می‌توانند ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: ما در گذشته در انتهای جدول عملکرد استان‌ها بودیم، اما ماه گذشته به رتبه پنجم کشوری رسیدیم و باید این روند را ادامه دهیم، زیرا کرمانشاه توان خوبی در حوزه بافت فرسوده دارد و احداث معابر در مناطق محروم برای مناطق نیازمند ترمیم بسیار موثر است.

الماسی تشریح کرد: برای توجه به ساخت بافت‌های ناکارآمد و بازآفرینی شهری و دریافت کمک از مردم سرعت کار را افزایش می‌دهیم و امید داریم که در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ این مسئله حل شود، لازم به ذکر است که ثبت نام در نهضت ملی مسکن اکنون مسدود است اما افرادی که ثبت نام کرده و واجد شرایط هستند خدمت رسانی شده و در صورت انصراف جایگزین می‌شوند‌.

وی در پایان گفت: میانگین پیشرفت تمامی پروژه‌ها به صورت میانگین ۱۵ درصد است، امید داریم که تا پایان سال به ۲۴ هزار واگذاری زمین برسیم و تا پایان سال آینده برنامه داریم که سفت کاری و نمای نیمی از زمین‌ها انجام شود.

بازدید از مجموعه چهار هزار واحدی پروژه نیروهای مسلح کارکنان سپاه

الماسی در بازدید از این پروژه بیان کرد: زمین متعلق به خود مجموعه است و در اختیار کارکنان قرار گرفته است، تسهیلات ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی توسط نهضت ملی مسکن توسط دریافت و بخشی نیز از تسهیلات مجموعه تامین می‌شود.

وی تشریح کرد: ۴۴۸ واحد در فاز نخست با سرعت و کیفیت خوب ساخته می‌شود که ۳۰ درصد پیشرفت داشته است، هر بلوک دارای ۵۰ واحد بوده و مدت ساخت آن ۲ الی سه سال است که در سال ۱۴۰۵ آماده شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

الماسی گفت: تامین مالی چنین پروژه‌هایی اهمیت دارد، زمانی که تعداد واحدها بیشتر شود برای پارکینگ باید تمهیدات جدیدی اندیشیده شود، در این مکان ۲ طبقه ساختمان فقط برای خودروها در نظر گرفته شده است و مشاعات برای مصرف کننده دارای هزینه خواهد بود؛ در نتیجه در این مجتمع ۲ طبقه پارکینگ و هفت طبقه مسکونی خواهیم داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: معمولاً مردم باید در طول ساخت ۳۳۰ الی ۴۰۰ میلیون ریال پرداخت کنند، این امر برای مردم عادی مشکل زا است، لذا دولت در استان تمهیداتی اندیشیده و برای مجموعه‌های بعدی کاهش تعداد طبقات را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: مقدار زیاد زمین و تدریجی کردن ساخت به این دلیل است که مردم عادی در خرید طبقات حذف نشوند، این تصمیم توسط مجلس شورای اسلامی اخذ شده است، زیرا در گذشته برای هر هکتار میانگین ۱۰۰ واحد می‌ساختیم و اکنون ۲۵ الی ۳۰ واحد می‌سازیم.

سه هزار و ۲۱۵ متقاضی متصل به «پروژه سراج» هستند

الماسی اذعان کرد: فاز یک، ۲ و سه پروژه سراج به همت بنیاد مسکن و اداره راه و شهرسازی استان کلید خورده است، فاز یک در ۱۵ بلوک و ۳۶۰ واحد با ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی، فاز ۲ با ۱۶ بلوک به صورت تونلی با ۱۱۲۰ واحد و ۱۲ درصد پیشرفت و فاز ۳ به تازگی در ضلع شمال با ۲۷ بلوک و ۱۷۳۵ واحد بوده و پی‌کنی و اجرای پی آن آغاز شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه یادآور شد: مساحت واحدها در فاز یک به صورت میانگین ۸۵ متر و در فاز ۲ و سه ۷۸ متر است، پیش بینی می‌شود که تحویل فاز یک در بهمن ماه ۱۴۰۳ و تحویل فاز ۲ به صورت ۲۴ ماهه برای ۱۴۰۴ باشد.

وی عنوان کرد: متقاضی واحدها تمامی مردم عادی ثبت نام شده در نهضت ملی مسکن هستند، سهم آورده آنها بنا بر پروژه تامین می‌شود، پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بوده و باقی آن سهم آورده متقاضیان است؛ فاز یک در آبان ماه ۱۴۰۳ و فاز ۲ در تیر ماه ۱۴۰۲ آماده بهره‌برداری است؛ همچنین فاز یک، ۶ طبقه چهار واحدی و پیلوت و فاز ۲، هفت طبقه چهار واحدی و پیلوت است.

الماسی عنوان کرد: مساحت واحدها از ۶۰ الی ۹۰ متر بوده، پروژه در طبقات مشابه طرح جامع شهری است، به صورت کامل ساخته می‌شود، همه استانداردهای فنی رعایت شده و بحث‌های ترافیکی نیز مطرح شده است.

وی تصریح کرد: کلیت سایت سراج ۱۴۵ هکتار مساحت دارد که مساحت فازها ۵۹ هکتار است، کاربری‌ها در نظر گرفته شده و مصوبه‌های قانونی آن طی شده است، طراحی آن محله محور بوده و مسجد، مدرسه، بازارچه محلی و مواردی مانند این‌ها در نظر گرفته شده است.

الماسی تشریح کرد: این پروژه اقتصادی‌تر از پروژه قبلی است، اما طبقاتی از جامعه ممکن است در این پروژه حذف شوند؛ مقاومت در برابر زلزله در این پروژه لحاظ شده و سرعت خوبی دارد، هزینه اجرا برای پیمانکار قدری بالا است، همه واحدهای ساخته شده دارای متقاضی بوده و سه هزار و ۲۱۵ متقاضی متصل به پروژه سراج هستند، در ضلع غربی مجموعه یک فاز سه طبقه حیاط‌دار داریم که ساخت آن هنوز آغاز نشده، این پروژه در نزدیکی بیمارستان امام رضا واقع شده است.

اراضی ۱۷ هکتاری شهرک دولت‌آباد با ۶۸۰ واحد ساخته می‌شود

الماسی در خصوص اراضی ۱۷ هکتاری دولت‌آباد بیان کرد: این واحدها در سه طبقه حیاط‌دار به صورت تدریجی ساخته می‌شود و مزیت آن این است که بیشتر منابع مالی آن از بانک دریافت می‌شود، مجموعه انبوه سازان کرمانشاه که سبقه خوبی در پروژه سازی دارند این پروژه‌ها را جلو می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: هر قطعه زمین مساحتی بالغ بر ۴۰۰ متر داشته، در ۶ واحد به صورت حیاط‌دار با درب ورودی جداگانه ساخته می‌شود، حیاط‌ها پشت به پشت است و در این صورت فاصله بین ۲ واحد بیشتر می‌شود و جلوه بهتری دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه تشریح کرد: سایت به مساحت ۱۷ هکتار است و ۶۸۰ واحد در نظر گرفته شده، ایده این نوع ساخت و ساز از استان ما بوده است، مزیت این مجموعه سرعت، قیمت و کیفیت خوب است؛ قرارداد از زمان تحویل یک ساله بوده و در این پروژه تا جایی که متقاضیان آورده داشته باشند پروژه پیشرفت می‌کند و پس از آن برای اتمام در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار