انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری در حوزه‌های مختلف داشته که شاید گذر زمان رنگ فراموشی بر خیلی از آنها پاشیده باشد و یا اینکه نسل جوان ما بواسطه اینکه درک درستی از سالهای قبل از انقلاب ندارند، این پیشرفت‌ها برایشان چندان ملموس نباشد. ایام دهه مبارک فجر فرصت مناسبی است تا این دستاوردها را بیان کنیم تا یادمان نرود از کجا به کجا رسیده‌ایم.
کد خبر: ۱۱۵۳۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴ 06 February 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، یکی از حوزه هایی که پیشرفت هایمان در آن چشمگیر بوده، حوزه بهداشت و درمان است که بواسطه نبوغ و استعداد فرزندان برومند ایران اسلامی و فراهم کردن فرصت برای بروز این استعدادها، طی سالهای پس از انقلاب، رقم خورده است.

در شرایطی که تا قبل از انقلاب، کشورمان مملو از پزشکان خارجی بود و آنها کار طبابت مردمان این سرزمین را انجام می‌دادند و خیلی‌ها هم که دستشان به دهانشان می‌رسید مجبور بودند برای درمان به کشورهای دیگر بروند، اما امروز پزشکان ایرانی در اکثر رشته‌های تخصصی سرآمدند و نه تنها از حضور پزشکان خارجی بی نیاز شده‌ایم، بلکه بیماران بسیاری هم از دیگر کشورها برای گرفتن خدمات درمانی به کشور ما می‌آیند.

سیر تحولات حوزه درمانی در سالهای پس از انقلاب در کرمانشاه نیز روند پرشتابی داشته و در شرایطی که کرمانشاه قبل از انقلاب از محروم‌ترین استانها در حوزه درمان بود و پزشکان هندی و بنگلادشی در این شهر به وفور دیده می‌شدند که بیماران با ایما و اشاره باید درد خود را به آنان می فهماندند و آنها هم براساس استنباط شان دارویی تجویز می کردند، اما امروز اکثر خدمات درمانی تخصصی در این دیار به بیماران ارائه می شود.

برای درک بهتر شرایط استان در حوزه بهداشت و درمان در سالهای قبل از انقلاب بد نیست بدانیم که سال ۱۳۵۷ کمتر از ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی فعال در استان داشتیم. تعداد کل پزشکان استان کمتر از ۲۵۰ نفر بود که تنها ۴۰ نفر آنها متخصص بودند و هیچ پزشک فوق تخصصی هم در استان نداشتیم. خبری هم از خانه های بهداشت و پایگاه‌های سلامت در استان نبود.

دکتر قباد محمدی رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درخصوص پیشرفت های صورت گرفته در حوزه درمان در طول سالهای پس از انقلاب می گوید: کرمانشاه قبل از انقلاب در حوزه درمان از محرومترین استانهای کشور بود و اکنون با یک جهش جزو استانهای سرآمد در این حوزه و بهترین استانها هستیم.

محمدی افزود: قبل از انقلاب در شهرستانها پزشک متخصص نداشتیم، اما اکنون در تمام شرستانها پزشکان متخصص و جراحان زبردست حضور دارند.

وی افزود: امروزه پیشرفته ترین اعمال جراحی قلب و عروق و مغز و اعصاب در کرمانشاه انجام می شود، همچنین پیوند مغز استخوان هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان در کرمانشاه صورت می گیرد. پیوند کلیه، کاشت حلزون و... هم در مراکز درمانی کرمانشاه انجام می شود و علاوه بر مردم استان و استانهای همجوار، سالانه بیماران خارجی زیادی هم برای دریافت این خدمات درمانی به کرمانشاه سفر می کنند.

وی به پیشرفت های رخ داده در حوزه سلول درمانی هم اشاره کرد و گفت: کرمانشاه جزو معدود استانهایی است که در حوزه سلول درمانی با سلول های بنیادی ورود کرده و امسال با دستور وزیر بهداشت مرکز سلول های بنیادی در استان افتتاح شد که هم کار تحقیقاتی و هم درمانی در این مرکز انجام می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: امروزه پیشرفته ترین امکانات درمانی در استان مستقر است. برای نمونه روز گذشته(۱۶ بهمن) مرکز پت اسکن را افتتاح کردیم که از پیشرفته ترین دستگاه های تشخیصی سرطان است که فقط چند نمونه از آن در کشور وجود دارد و حتی بسیاری از کشورها هم چنین دستگاهی ندارند.

محمدی با بیان اینکه در حوزه بهداشت هم در طول سالهای انقلاب خدمات خوبی ارائه شده، گفت: امروز همه جمعیت استان چه شهری، چه روستایی و چه عشایری تحت پوشش مراقبت های بهداشتی نظیر مراقبت های واکسیناسیون، مراقبت های دوران بارداری، مراقبت های نوزادی و... هستند.

وی افزود: امروز در استان حدود هزار مرکز بهداشتی شامل خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت به مردم بطور رایگان خدمات بهداشتی ارائه می دهند و نتیجه این خدمات این شده که امید به زندگی از حدود ۵۶ سال در سالهای اول انقلاب به ۷۸ سال رسیده است.

محمدی گفت: در طول سالهای پس از انقلاب با پوشش خوب واکسیناسیون خیلی از بیماریها هممچون فلج اطفال ریشه کن شده و با غربالگری بیماریها و نیز پویش هایی نظیر پویش سلامت اخیر که منجر به شناسایی بیماران و افراد در معرض بیماری فشارخون و دیابت شد، اقدامات پیشگیرانه خوبی صورت گرفته که منجر به کاهش بار حوزه درمان هم خواهد شد.

محمدی عنوان کرد: در مجموع امروز در حوزه بهداشت و درمان به جایی رسیده‌ایم که شاید چهل سال پیش فکرش را هم نمی کردیم و همه این دستاوردها به برکت انقلاب حاصل شده و باید قدردان این نعمات باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار