معاون استاندار کرمانشاه:
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه گفت: انقلاب اسلامی بر خلاف تفکر غربی آورنده «هنر متعهد» در ایران است.
کد خبر: ۱۱۵۳۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵ 11 February 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، اختتامیه یازدهمین جشنواره فیلم فجر شامگاه امروز یکشنبه (۲۲ بهمن ماه) در سینما آزادی کرمانشاه برگزار شد.

علی شعبانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در این آیین، اظهار کرد: قرن‌ها بود که بشر هر آنچه که می‌دید واقعیت بود، رویا را در خواب می‌دید و دیدن آن چیزی که رویا بود در واقعیت برای او امکان‌پذیر نبود.

وی افزود: در اوایل قرن بیستم انسان به تکنیکی دست یافت که با آن می‌توانست بخشی از رویای خود را به واقعیت تبدیل کند و آن سینما بود، فیلم‌ساز با استفاده از امکانات لازم تلاش می‌کرد که معنایی را عینیت ببخشد و در اختیار بیننده خود قرار دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه تصریح کرد: بیننده به اختیار خود مقابل محصول فیلمساز قرار گرفته بود و آن را تماشا می‌کرد، دیری نپایید که سینماگران عنوان هنرمند را از آن خود کردند.

وی ادامه داد: دلیل دریافت عنوان هنرمند این بود که مند کسی است که می‌تواند خیال تفکر و آنچه که به آن می‌اندیشد را در قالب واقعی در بیاورد و آن را در معرض دید عموم قرار دهد، امروز سینما در کشور ما دارای یک پارادوکس است زیرا یک تکنیک غربی بوده و می‌خواهد هنر را به ما عرضه کند.

شعبانی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در جایی فرمود که به نظر بنده کلید حل بسیاری از مشکلات کشور در دست سینماگران است، هنگامی که عنوان هنر متعهد بیان شد بسیاری نقد کردند که مگر می‌شود هنر را نیز متعهد کرد؟ زیرا هنر به معنی جبلان آزادی خیال است که به واسطه هنرمند به تصویر کشیده می‌شود و عینیت می‌یابد.

وی اذعان کرد: تعهد به معنای زنجیر کردن و محدود کردن است، بنابراین آزادی خیال با محدود کردن امکان‌پذیر نیست، اما انقلاب اسلامی هنر متعهد را به عینیت رساند و ثابت کرد که هنر هم می‌تواند متعهد به فرم و هم متعهد به محتوا باشد، این هنر انقلاب اسلامی بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه یادآور شد: امروز در جامعه خود شاهد آسیب‌هایی هستیم که به یادگار مانده از سینمای فارسی گذشته است، بسیاری از خرده فرهنگ‌های غلطی که در جامعه ما شکل گرفته نشان دهنده وجوه سینمای فارسی گذشته است.

وی اضافه کرد: فیلم «آسمان غرب» که امروز آن را تماشا می‌کنیم روایت یک اسطوره است؛ جوامع غربی برای ساختن چنین فیلم‌هایی نیاز به اسطوره سازی دارند، اما ما چنین نیازی نداریم.

وی ابراز کرد: در حوزه فیلم‌های دفاع مقدس محصولاتی تولید شد که بسیار خوب بوده و می‌تواند فرهنگ جامعه ما را ارتقا دهد، ما امروز به سینمایی مفتخر هستیم که در آن هنر پاک بوده و می‌توانیم به آن افتخار کنیم.

شعبانی تاکید کرد: تغییر و پیشرفت در حوزه سینمای ایران چشمگیر بوده و می‌توان آثار تفکر اسلامی را در این موضوع دید، ما برای هنر پسوند متعهد، دینی، انقلابی و متاثر از اصول انسانی قائل هستیم، هنر انقلابی با تکیه بر اصول اسلامی، دینی و انقلابی کار را پیش می‌برد و ما به آن افتخار می‌کنیم.

حضور در عرصه انتخابات نمونه‌ای از شکرگزاری مردم نسبت به انقلاب اسلامی خواهد بود

پوریا جلالی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در این آیین، اظهار کرد: دهه فجر بازه‌ای از تاریخ است که ما به آن مدیون هستیم، اگر خون شهدا و رهبری امام راحل نبود، امروز هیچ هویتی از اسلام باقی نمانده بود.

وی افزود: مطمئن باشید در صورت عدم ایجاد انقلاب اسلامی ما حتی ناچار می‌شدیم به صورت مخفیانه در پستوهای خانه‌مان نماز را اقامه کنیم، به همین دلیل این امر از جمله اتفاقاتی است که باید بابت آن خدا را شاکر باشیم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: یکی از مصادیق شکرگزاری مردم نسبت به انقلاب اسلامی مشارکت حداکثری در انتخابات است، با حضور مردم جلوه‌ای از قدردانی آنها نسبت به نظام نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: مفتخریم که میزبان اتفاقات بسیار خوبی در کرمانشاه مانند جشنواره موسیقی، فیلم و تئاتر فجر بودیم، امیدواریم که با دستور استاندار و امام جمعه کرمانشاه این امر همچنان در استان تداوم یابد.

جلالی تشریح کرد: در این ایام در کرمانشاه شاهد رویدادهای مطلوب بسیاری بودیم که به وسیله آنها هر کرمانشاهی با خروج از منزل خود می‌توانست نمونه‌ای از رویدادها را مشاهده کند.

در این آیین از «نادر نوروزی» شهردار کرمانشاه، «حمید خسروی» مدیرکل اجتماعی استانداری کرمانشاه، «پژمان پژوهنده» شهردار منطقه چهار، «ایمان درخشی» رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه، «مسعود حمیدی» معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه و «میثم ایمانی» کارشناس فرهنگی

تجلیل شد.

«مجتبی مرادی» بازیگر تئاتر، «شنو قادری» بازیگر توانجوی تئاتر، «پگاه پورکاشفی» بازیگر تئاتر، «اسرا جلیلیان» برای درخشش در برنامه عصر جدید، «آنیسا درخشی» خردسال ترین شاهنامه خوان جهان و «صبا عباسی» مربی شاهنامه خوانی تجلیل شدند.

بازیگران و عوامل کرمانشاهی در فیلم سینمایی آسمان غرب توران یاقوتی، ارشیا نوری، کوهیار شهبازی، محمد دهنوی، متین کریمی و بهزاد اسکندری به عنوان مدیر هنرو‌ران فیلم آسمان غرب تجلیل شدند.


از «پریا لطفی» هنرمند کرمانشاهی مقیم روسیه، به دلیل ارسال اثر به جشنواره هنرهای تجسمی فجر امسال، تجلیل شد.

به گزارش تابناک، در این آیین فیلم سینمایی «آسمان غرب» اکران شد که در استان کرمانشاه ساخته شده است،.

بازدهمین جشنواره فیلم فجر استانی کرمانشاه از ۱۶ الی ۲۲ بهمن‌ماه برگزار و طی آن ۱۷ فیلم در ۴۲ نوبت اکران شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار