تابناک هرمزگان- رضا ملاحی کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر و دارنده درجه عالی مدرسه حکمرانی و قانون گذاری شهید مدرس به سوالات مهم در مورد مجلس شورای اسلامی پاسخ داد.
کد خبر: ۱۱۵۵۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷ 24 February 2024

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان//

 

سوال ۱- جناب آقای ملاحی، مهم ترین آسیب کارکردی مجلس شورای اسلامی از نگاه شما چیست؟
عدم راه اندازی دفتر مجازی و سامانه ای تعاملی مجازی در عصر فناوری اطلاعات، که طرح ها و لوایح مطرح در مجلس شورای اسلامی جهت در معرض قرار دادن قضاوت صاحب نظران و نخبگان حوزه انتخابیه.


سوال ۲-کاندیدای محترم، مجلس برای تقویت نقش نظارتی و تقنینی خود باید دست به چه اقدامی بزند؟
آمیخته شدن سیاست زدگی در هر یک از قوای سه گانه به منافع خصوصی باعث تعارض منافع و از ریل خارج شدن اهداف می شود. مجلس شورای اسلامی به یک پاک سازی اساسی از منافع خصوصی نیاز دارد. جلب اعتماد عمومی، ایجاد سامانه های ارتباط با مردم و کارشناسان، شفافیت، بهینه کردن الگوهای نظارتی، ارائه سیاست توسعه ای خود اتکا و … از مهم ترین اهدافی هستند که برای تقویت نقش نظارتی و تقنینی مجلس دوازدهم باید بکار گرفته شود.


سوال ۳-جناب آقای ملاحی، نمایندگان چرا نباید اسیر تجمل گرایی شوند و برای پرهیز از این آسیب چه اقداماتی ضرورت دارد؟
تجمل گرایی یکی از آسیب‌هایی است که می‌تواند به اعتماد مردم به نمایندگان و به نظام سیاسی آسیب بزند. تجمل گرایی می‌تواند منجر به اختلاس، رشوه، تبعیض، تضعیف اخلاقی و سوء استفاده از منابع عمومی شود.
برای پرهیز از این آسیب، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران باید چند اقدام انجام دهند:
۱- از تبلیغات و اظهارات تجمل‌گرا و بی‌مورد خودداری کنند و به جای آن به عملکرد و خدمات خود به مردم توجه کنند.
۲- از دریافت و پرداخت هرگونه مزایای غیرقانونی و غیراخلاقی اجتناب کنند و در صورت شناسایی چنین مواردی، آن‌ها را به مراجع ذی‌صلاح گزارش دهند.
۳-از انفاق بی‌رویه و بی‌ملاحظه از بودجه مجلس و اعتبارات خود بپرهیزند و به صرفه‌جویی و کارآمدی در مصارف خود اهمیت بدهند.
۴- از ایجاد و تقویت روابط سالم و متقارن با مردم و سایر قوای مقننه، مجریه و قضاییه بکوشند و از ایجاد و تحکیم گروه‌ها و جناح‌های تجمل‌گرا و منافع‌گرا خودداری کنند.
۵- از شفافیت و مسئولیت‌پذیری در فعالیت‌های خود برای مردم و خبرنگاران پرهیز نکنند و از هرگونه تخلف و سوء استفاده از قدرت و مقام خود دوری کنند.


سوال ۴-جناب آقای ملاحی، همکاری و همراهی میان مجلس و سایر قوا و دستگاه چه تاثیری میتواند بر پیشرفت کشور داشته باشد ؟ به نظر شما مهمترین تجلی گاه این همراهی و همکاری چیست؟
همکاری و همراهی میان مجلس و سایر قوا و دستگاه‌ها می‌تواند تاثیر مثبت و مؤثری بر پیشرفت کشور داشته باشد. چنین همکاری و همراهی‌ای می‌تواند منجر به:
۱-ایجاد هماهنگی و تفاهم در اتخاذ تصمیمات و اجرای برنامه‌های توسعه ملی.
۲-افزایش اعتماد عمومی به نظام جمهوری اسلامی و قوای سه‌گانه.
۳-حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی با رویکرد مشترک و هم‌افزا.
۴-مقابله با تحریم‌ها و تهدیدهای خارجی با اتحاد و همبستگی.
۵- توسعه روابط خارجی و دیپلماسی با کشورهای دوست و همسو.
سوال ۵_نماینده محترم، مسئولیت پذیری در قبال مردم موضوعی است که نمایندگان باید همواره به آن توجه داشته باشند. اگر نمایندگان از این مهم غافل شوند چه پیامد های منفی ایجاد شد؟
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران باید مسئولیت پذیری در قبال مردم را به عنوان یک اصل اساسی در نظر داشته باشند. اگر نمایندگان از این مهم غافل شوند، پیامدهای منفی زیادی می‌تواند ایجاد شود. برخی از این پیامدها عبارتند از:
۱-کاهش اعتماد مردم به نمایندگان و نظام جمهوری اسلامی.
۲-ضعف مجلس در انجام وظایف قانونی و نظارتی.
۳-افزایش تجمل گرایی، فساد و سوء استفاده از منابع عمومی.
۴-از دست رفتن فرصت‌های اصلاح، تحول و بهبود شرایط کشور
۵_بروز بحران‌ها و مشکلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و زیست محیطی
بنابراین، نمایندگان مجلس باید از این پیامدهای منفی پیشگیری کنند و با رعایت اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، خدمتگزار مردم باشند.

انتهای پیام//

 

برچسب ها: انتخابات ، رضا ملاحی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار