استان قزوین یکی از قدیمی‌ترین صاحب منصبان تعزیه‌خوانی در تاریخ ایران است و تاثیری که تعزیه خوانی قزوین در فرهنگ و هنر ایران داشته است بیشتر از آن چیزی است که می‌توان آن را تصور کرد.
کد خبر: ۱۱۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸ 26 October 2015

به گزارش تابناک از قزوین، یکی از بنیان‌گذاران تعزیه در ایران در 50 سال اخیر و حتی در دوره قاجار تعزیه قزوین بوده است و به طور مثال در دوره قاجار در بزرگترین تعزیه‌خوانی‌ها که در تکیه دولت برگزار می‌شد برخی از تعزیه‌خوانان قزوینی از جمله ملا عبدالکریم جناب قزوینی که معروف به معین البکاء بوده‌اند، سلطان آواز سنتی ایران اقبال قزوینی معروف به اقبال السلطان حضور داشتند که این مهم خود نشانگر قدمت تعزیه در قزوین و نیز تاثیر آن بر تعزیه ایرانی است.

در دوره‌های اخیر قزوین از نعمت تعزیه‌خوانان مطرحی چون زنده یاد میرزامهدی بهتوئی، میرزا ادحم، پدر شهید بابایی، استاد رضا مشایخی، استاد احمد گیوه کش و اساتید بزرگ دیگری بهره برده است.

سال گذشته یکی دیگر از شاهکارهای تعزیه خوانی قزوین در بسیاری از محافل دنیا نمایان پیدا کرده است و حضور تعزیه خوانان ایرانی در مسکو که بسیاری از اعضای گروه آن قزوینی بوده‌اند توانسته است توجه شبکه‌های فرهنگی رسانه‌های جهان را به خود متمرکز کند.

اگرچه اهمیت تعزیه خوانی در کشور بر همهگان آشکار است اما در سال های اخیر تا حد قابل توجهی بی اهمیتی نسبت به این مسئله صورت گرفته است که سبب شده تا مردم از تعزیه خوانی فاصله گیرند.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تاکستان با اشاره به اینکه آیین تعزیه‌خوانی در این شهرستان احیا می‌شود، خاطرنشان کرد:به مناسبت عاشورای حسینی به مدت 7شب در سالن اجتماعات این اداره با حضور بیش از 280 بیننده برگزار شد  که این امر در راستای حفظ و نگهداری هنرهای آیینی در سطح این شهرستان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نقش اطلاع رسانی در ترغیب مردم به برنامه های فرهنگی، عنوان کرد: اطلاع رسانی صدا و سیمای استان قزوین در رابطه با فعالیت‌هایی که در مراکز فرهنگی شهرستان‌ها انجام می‌شود، ضعیف است که  صدا و سیما باید توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشند.
حجت‌الاسلام حسین شاهمرادی عصر امروز در جمع هنرمندان استان قزوین، اظهار داشت: با رونق گرفتن هنرهایی همچون تعزیه، نمایش، موسیقی و غیره می‌توان اقتصاد کشور را نیز بهبود بخشید، یکی از مباحثی که باید برای عملی شدن اقتصاد مقاومتی به آن دقت شود، ایجاد ارتباط بین فرهنگ و اقتصاد فرهنگی است.
تعزیه خوانی در قزوین احیاء شود
دبیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه هنر نمایشی تعزیه جزو افتخارات کشور است، بیان کرد: هنر نمایشی تعزیه ریشه در عمیق‌ترین افکار دینی، موسیقی و شعری دارد که مایه افتخار ایرانی‌ها و هنرمندان اصیل این رشته نمایشی است.

وی افزود: باید هنر تعزیه خوانی دوباره بگیرد و روحی تازه در کالبد این هنر غنی ایرانی دمیده شود تا جایگاه جهانی خود را مجددا بازیابد و امیدواریم با پیگیری‌ها و فعالیت‌هایی که هنرمندان صاحب سبک تعزیه در استان قزوین انجام می‌دهند، شاهد شکوفایی دوباره این هنر زیبا در سطح استانی و ملی باشیم.

شاهمرادی با تأکید بر اینکه هنر نمایش، مادر سایر هنرها است، عنوان کرد: هنر نمایش، مادر هنرهای دیگر است و ریشه در خود ایران داشته و این رشته هنری نسبت به رشته‌های دیگر نیاز به اندیشه و تفکری خاص دارد و تعداد کمی از افراد هستند که می‌توانند این رشته جذاب هنری را درک کنند اما متأسفانه رشته هنر نمایش در بین عموم جامعه مورد استقبال قرار نگرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار