مهر گزارش می‌دهد؛
تنها سالن ورزشی سرپوشیده قزوین به دلیل نبود فضاهای فرهنگی در شهر به محل برگزاری کنسرت، تئاتر، تعزیه و جشنواره تبدیل‌شده و از کاربری اصلی خود دور مانده است.
کد خبر: ۱۱۸۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰ 27 October 2015
خبرگزاری مهر-: استان قزوین به‌ویژه شهر قزوین به دلیل موقعیت خاص خود محل برگزاری برنامه‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی زیادی است اما به دلیل نداشتن فضای مناسب برای برگزاری برخی برنامه‌های فرهنگی مدتهاست تنها سالن بزرگ سرپوشیده ورزشی شهر به نام شهید بابایی با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر در کاربری‌های غیرورزشی هم استفاده می‌شود.

هرچند سالن ورزشی شهید بابایی کاربری صرفاً ورزشی دارد اما از این سالن در اکثر برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مانند کنسرت، تئاتر و تعزیه هم استفاده می‌شود.



سالن شهید بابایی مناسب همه مراسم نیست

بیشتر ارگانها و ادارات برای برگزاری برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی خود به این سالن مراجعه می‌کنند و انواع مراسم و کنسرت‌ها با یک هماهنگی ساده با شورای تأمین و اداره کل ورزش و جوانان استان و هیئت‌های ورزشی که مستأجر اداره ورزش محسوب می‌شوند در این سالن برگزار می‌شود.

اصغر چراغی مدیر سالن شهید بابایی ضمن تأکید بر کاربری ورزشی این سالن به خبرنگار مهر گفت: این سالن شاید تنها مکان رسمی استان برای برگزاری انواع مراسم است.

وی افزود: اگر می‌بینید این سالن کاربری‌های مختلفی پیداکرده به خاطر همکاری ارگان های مختلف از جمله شهرداری، آموزش‌وپرورش، اداره فرهنگ و ارشاد با اداره ورزش در استفاده از این سالن است.

چراغی بیان کرد: امیدواریم در شرایطی قرار گیریم که هر ارگانی برای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی خود یک سالن اختصاصی داشته باشد زیرا این سالن برای امور ورزشی بناشده و نداشتن فضای آکوستیک و سیستم صوتی و تصویری مناسب و نیز ظرفیت کم آن نمی تواند مانند یک سالن کنسرت جوابگوی نیازها باشد .



تأمین اعتبارت استانی برای ساخت سالن تئاتر

حجت رسولی، رئیس اداره ورزش استان قزوین ضمن تأکید بر اینکه مساحت مکان‌های ورزشی استان کمتر از سایر استان‌هاست، گفت: هم‌ اکنون از نظر محیط‌ های ورزشی در سطح پایینی قرار داریم و بهتر است سالن‌هایی مانند شهید بابایی کاربرد ورزشی داشته باشند.

وی افزود: هیئت ورزشی برگزارکننده با قراردادی که با اداره ورزش دارد مسئول سالن شهید بابایی است و تمامی برنامه‌های غیرورزشی هم با صلاحدید این هیئت برگزار می‌شود.

رسولی تصریح کرد: در حال حاضر در استان ناگزیریم در برپایی کنسرت‌ها و سایر برنامه‌های فرهنگی و آموزشی به سالن شهید بابایی اکتفا کنیم.

وی گفت: جذب اعتبارات توسط ادارات ذی‌ربط و سایر ارگان‌ها می‌تواند به ساخت سالن‌های بیشتر منجر شود تا دیگر شاهد برگزاری برنامه‌های فرهنگی هنری در مکان‌های ورزشی نباشیم.



تکمیل تالار شهر قزوین نیازمند اعتبار است

برگزاری مراسم فرهنگی از جمله کنسرت و تئاتر در مکانی مناسب می‌تواند بار سنگینی از دوش مسئولان سالن شهید بابایی بردارد؛ ازاین‌رو تکمیل پروژه تالار شهر می‌تواند به عنوان مکانی مناسب برای برگزاری مراسم این نیازها را تامین کند.

ناصر ایزد فر رئیس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه شهر قزوین از نبود مکان‌های مناسب برای اجتماعات فرهنگی، اجتماعی و هنری دررنج است گفت: در سطح کلان و اجرایی زیرساخت‌های لازم برای داشتن مکان‌های مناسب وجود ندارد در این مورد قزوین بیش از سایر شهرهای استان آسیب‌دیده است.

وی یادآور شد: تکمیل پروژه تالار شهر می‌تواند راه‌حلی برای این مشکل باشد هرچند این پروژه باید زودتر به بهره‌برداری می‌رسید اما تأمین نشدن بودجه‌های موردنیاز این پروژه را عقب انداخته است.

ایزد فر افزود: این تالار دارای سالن‌های مجزایی برای کنسرت، تئاتر و تعزیه است همچنین فضاهایی برای کلاس‌های آموزشی و نمایشگاه‌های هنری در همین مکان پیش‌بینی‌شده است.

وی در مورد زمان بهره‌برداری از تالار شهر گفت: این تالار که در خیابان امیرکبیر و منطقه پونک پشت صداوسیما قرار دارد بااعتباری بالغ‌بر ۱۲ تا ۱۸ میلیارد تومان احداث می شود و در حال حاضر ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.



سخن آخر

نبود سالن اختصاصی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی مانند تئاتر، کنسرت، همایش‌های هنری با تجهیزات آکوستیک و سیستم صوتی مناسب از مشکلاتی است که موجب شده تنها سالن ورزشی سرپوشیده شهر در برنامه‌های غیرورزشی هم استفاده شود که تداوم آن ضمن آسیب رساندن به فعالیت‌های ورزشی کاربری این سالن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برگزاری رویدادهای غیرورزشی در این سالن هم به سالن آسیب می‌زند و هم هزینه‌های انجام‌شده در این سالن را افزایش می‌دهد و به نظر می‌رسد تا زمان تکمیل تالار شهر باید فعالیت‌های غیرورزشی در این سالن به حداقل خود برسد و در مکان‌های دیگر مانند نمایشگاه بین‌المللی برگزار شود.

کاربری سالن شهید بابایی ورزشی است و کاربردهای متنوع و غیرورزشی به این سالن ورزشی لطمه وارد می‌کند و کیفیت برنامه‌های فرهنگی اعم از کنسرت و تئاتر را نیز پایین می‌آورد زیرا این سالن سیستم صوتی و فضای آکوستیکی ویژه سالن کنسرت را ندارد و شهروندان را نیز راضی نخواهد کرد.

امید می رود با تسریع در تأمین اعتبار برای ساخت تالار شهر قزوین، فضایی مناسب و استاندارد برای فرهنگ دوستان و هنرمندان در اجرای برنامه‌های فرهنگی شهر تأمین شود.

خبرنگار: سیاوش سهرابی    
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار