سرپرست مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی کشور و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: کارگاه بین المللی تکامل قنات و فناوری های آبی وابسته با حضور کارشناسان 15کشور جهان در یزد برگزار می شود.
کد خبر: ۱۲۲۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ 03 November 2015

به گزارش تابناک یزد،حسین غفوری  افزود: این کارگاه با هدف گردآوری پژوهش هایی که تاکنون در مورد منشاء تاریخی و تکامل فنی و اجتماعی قنات انجام شده در روزهای 17 تا 19 آبان در مرکزبین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی در یزد برگزار می شود.

وی اظهار کرد : این کارگاه با همکاری انجمن بین المللی آب برگزار می شود و پژوهشگران و صاحب نظران 15 کشور جهان در خصوص اینکه قنات چگونه و تحت چه شرایطی توانسته سازگاری انسان با طبیعت را مطلوب کند و همچنین چگونه قنات می تواند در حفظ سازگاری میان انسان و طبیعت نقش ایفا کند، آخرین یافته های خود را ارائه می دهند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد درباره جایگاه قنات خاطرنشان کرد : قنات را می توان به عنوان یک فناوری دانست که سازگاری انسان را نسبت به تغییرات محیطی به خوبی ارتقا داده و ادامه بقا در شرایط نامساعد فلات مرکزی ایران را امکان پذیر ساخته است.
غفوری ادامه داد: قنات پاسخ گروهی جوامع انسانی به تغییرات اقلیم است و قنات نیز به نوبه خود نظام تولید و ساختار اقتصادی ویژه ای را پدید می آورد.
سرپرست مرکزبین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی ادامه داد: این ساختارهای اقتصادی بستر روساخت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شده و تا زمان حاضر در فلات مرکزی ایران دوام و بقا داشته است.
قدمت حفر قنات و انتقال آب از دل و عمق خاک به روی زمین به حدود سه هزار سال قبل بازمی گردد و در استان یزد نیز که به شهر قنات ، قنوت و قناعت شهرت دارد تاکنون پنج قنات در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این میان، قنات های زارچ و حسن آباد در شرف ثبت در فهرست جهانی یونسکو قرار دارند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار