كانون‌هاي روستايي جوانان هلال احمر با هدف جلب مشارکت جوانان روستایی و بهره‌مندی از استعداد بکر و خلاقیت‌ها آنها و ترویج هر چه بیشتر فرهنگ بشردوستی و نوع دوستی شكل گرفته ولي کمتر کسی از ظرفیت‌های بالای اين کانون‌ها مطلع است.
کد خبر: ۱۲۳۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۷ 05 November 2015

به گزارش تابناک یزد، برای تامین ایمنی و سلامت روستاییان شاید هیچ کسي به اندازه خود اهالی نقش‌آفرین نباشد چرا كه مردم یک روستا بیشتر از هر فرد دیگر به نیازها و نقاط قوت و ضعف محل زندگی‌شان آگاه هستنند و می‌دانند که چگونه می‌شود بدون آسیب رساندن به فرهنگ و آداب و رسوم بومی، امکانات مورد روستا را فراهم کرد.

در همين راستا نيز كانون‌هاي روستايي هلال احمر با هدف جلب مشارکت جوانان روستایی و بهره‌مندی از استعداد بکر و خلاقیت‌ها آنها و ترویج هر چه بیشتر فرهنگ بشردوستی و نوع دوستی در اقصی نقاط کشور شكل گرفته است.

با اين وجود شايد کمتر کسی از ظرفیت‌های بالای کانون‌های روستایی جوانان هلال‌احمر که تعداد آنها از مرز يكهزار کانون در کشور عبور کرده و در استان یزد نيز بیش از 30 کانون مي‌باشد و اقدامات مختلف آنها كه همچون رنگین کمانی از کارهای خوب و بشردوستانه است، مطلع باشد.

برداشت اول؛

هر جوان مهرآبادی، یکی امدادگر

مهرآباد از روستاهای شهر مهردشت در شهرستان ابرکوه و یکی از میزبانان کانون روستایی جوانان هلال احمر است.  

"جواد عشقی" دبیر کانون روستایی این روستا در خصوص فعالیت‌های این کانون می‌گوید: کانون هلال احمر در روستای مهرآباد با اقبال زیاد جوانان این روستا و روستاهای هم جوار روبروست و ما تمام تلاشمان را کردیم و می‌کنیم که با طراحی برنامه های مختلف آنها را با هلال احمر آشنا کنیم.

وي در مورد انواع فعالیت‌های كانون نيز اظعهار مي‌كند: بیشتر فعالیت‌هایی که انجام دادیم، رویکرد امدادی داشته است؛ به عنوان مثال در فواصل زمانی مختلف دوره های تزریقات، وصل سرم، خون‌گیری، پانسمان، آموزش‌های پایه امداد، عمومی نجات و آموزش تکنسین داروخانه را برگزار کردیم كه با استقبال زیادی نيز مواجه شد.

عشقي یکی دیگر از فعالیت‌های مورد نظر اين کانون را شناسایی مشکلات روستای مهرآباد و شهر مهردشت ذكر كرده و تصريح مي‌كند: حتی در این جهت انجمن پشتیبان مهردشت نيز با حضور اعضای جوان هلال احمر و با حضور شهردار مهردشت تشکیل شده و هدف آن تبدیل شدن اعضای هلال احمر به بازوان نیکوکار شهر مهردشت و روستای مهرآباد است.

دبير كانون روستايي جوانان هلال احمر مهرآباد به مشکلات زیادی که اين كانون با آنها مواجه است نيز اشاره مي‌كند و مي‌گويد: در حالي كه كانون از امکانات خیلی کمی برخوردار است ولي عهده‌دار آموزش امدادی غنچه‌های هلال احمر و کودکان تا بزرگسالان است و علاوه بر اين نيز برنامه‌های مختلف فرهنگی در مناسبت‌های مختلفي برگزار می‌کند.

برداشت دوم؛

نجات جان‌ها، تغییر نگرش‌ها

یکی از راهبردهای اصلی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر که بزرگترین و جهان‌شمول‌ترین شبکه‌های داوطلبی بین‌المللی است، " نجات جا‌ن‌ها، تغییر نگرش‌ها"ست.

مطمئنا برای تحقق این راهبرد بایستی فعالیت‌های مختلفی به صورت مویرگی در جمعیت‌ها صورت گیرد که کانون‌های روستایی یکی از مهمترین مراکز تحقق این راهبرد بین‌المللی است.

" در جهان امروز داشتن سواد امری پایه‌ای ولی حیاتی برای زندگی بهتر است و برای این که مردم را بتوانیم به رعایت بهداشت، مقابله با آسیب‌های پیش رو و غيره توصیه کنیم ابتدا بحث سواد پیش می‌آّید"؛ اینها را "سمانه علیزاده" دبیر کانون روستایی بنستان شهرستان بهاباد می‌گوید.

وی در ادامه در زمینه قدم‌هایی که برای تغییر نگرش‌ها برداشته است، می‌گوید: من و دیگر اعضای جوان هلال احمر در روستای بنستان و دیگر روستاهای اطراف، اهالي کم‌سواد و باسواد را شناسایی کردیم و سپس آموزش آنان را به صورت فردی برعهده گرفتیم.

به گفته‌ي عيلزاده، هر چند راضی کردن افراد مسن روستا آسان نبود ولی این کار را با کمک خانواده و نزدیکانشان انجام دادیم و اعتقاد داریم هر فردی را بتوانیم باسواد کنیم، جان تازه‌ای به دنیای وي بخشیده‌ایم.

دکتر "حمید پارساییان" مدیر كل جمعيت هلال احمر استان نیز در این رابطه اظهار مي‌كند: جمعيت هلال احمر در  تفاهم‌نامه‌ای با نهضت سوادآموزی منعقد كرده كه براساس مفاد آن مقرر شد تا هلال احمر استان با کمک شبکه وسیع کانون‌های جوانان روستایی در رابطه با سوادآموزي روستاييان همكاري داشته باشد.

وي خاطرنشان مي‌كند: هرچند استان یزد، جزو پیشروترین استان‌ها در ميزان نرخ باسوادی است، ولی تلاش خواهيم كرد تا هيچ فرد بي‌سوادي را حتي در روستاهاي استان نداشته‌ باشيم.

برداشت سوم؛

زمین، میراث آیندگان

کهدوئیه، نام روستایی از توابع بخش نیر در شهرستان تفت كه از سرسبزترین مناطق استان یزد به شمار مي‌آيد، است ولي خشک‌سالی‌هاي چند سال اخیر اين منطقه را با بحران کم آبی روبرو كرده است.

"فاطمه بیکی" دبیر کانون روستایی کهدوئیه يكي از دغدغه‌های اين روستا را بحث استفاده درست از آب کشاورزی ذكر مي‌كند و ادامه مي‌دهد: به همين منظور به دنبال راه‌اندازي کمپین "یک قطره آب" در هلال احمر، كانون هلال احمر جوانان روستا نيز سعی کرد تا کشاورزان را با همكاري جهادکشاورزی و دیگر دستگاه‌هاي مرتبط از طريق  کلاس‌های آموزشي مختلفي كه در مسجد روستا برپا ‌شد، آگاه‌تر سازد و خوشبختانه در ايت راستا شناخت خوبي در اين رابطه بين روستاييان ايجاد شده است.

وي يكي ديگر از مشکلات اين روستا را بحث جمع‌آوری زباله‌ها بيان و عنوان مي‌كند: بسیاری از مردم روستا با این مشکل مواجه بودند لذا در اين رابطه نقش تسهیل‌گر و رابط را ایفا کردیم و با مطرح کردن حرف مردم به مسئولین بخش، توانستیم براي رفع این مشکل اقدام كنيم.

بیکی با اشاره به فاصله زياد روستا تا مركز شهرستان و مشكلاتي كه جوانان روستا به لحاظ امكانات ورزشی دارند، خاطرنشان مي‌كند: متاسفانه علي رغم علاقه‌ي فراوان به فعاليت‌هاي ورزشي در اين روستا، از داشتن فضا و امكانات ورزشي در اين روستا محروم است و متاسفانه حداقل بودجه‌ای براي ایاب و ذهاب جوانان روستا براي استفاده از امكانات ورزشي شهر تفت وجود ندارد.

برداشت چهارم؛

دختران آفتاب

یکی از فعالیت‌های حوزه جوانان هلال احمر، برگزاری کاروان‌های نیکوکاری در مناطق کمتر بهره مند کشور است.

 یکی از اين کاروان‌های نیکوکاری خوب که در استان یزد و به عنوان یک فعالیت مشترک بین کانون‌ها برگزار شد، کاروان "دختران آفتاب" است که به صورت مشترک بین کانون دانشجویی دانشگاه علم و هنر و کانون روستایی در شهرستان خاتم برگزار مي‌شود.

"پریسا قربانی" نایب دبیر سابق کانون دانشجویی دانشگاه علم و هنر در این خصوص می‌گوید:با همکاری کانون‌های روستایی شهرستان خاتم توانستیم برنامه های مختلفی را در روستای بختیاری برگزار کنیم.

وي از جمله اين اقدامات به راه‌اندازی کتابخانه روستا، برگزاری جشن‌های مختلف، مسابقه نقاشی و غيره اشاره مي‌كند و مي‌گويد: خوشبختانه اين برنامه‌ها مورد استقبال خوب کودکان و نوجوانان روستاي بختياري قرار گرفت و توانست لبخندی را بر لبان آنها نقش ببندد كه هیچ وقت از ياد همكارانم فراموش نخواهد شد.

"حجت حیدری" از دبیران کانون روستایی شهرستان خاتم هم درباره کاروان نیکوکاری عنوان مي‌كند: بعد از برگزاری کاروان نیکوکاری، شاهدیم که کودکان روستا، حتی نقاشی‌هایشان هم در مورد هلال احمر و برنامه‌های آن مي‌كشند.

به گفته‌ي وي، جوانان هم بسیار علاقمند شده و در دوره‌های امداد و کمک‌های اولیه شرکت مي‌کنند. همچنین برنامه‌های مختلف دیگری مانند سینما روستا، جشن و مسابقات، آموزش کمک‌های اولیه، کلاس‌های هنری و مشاغل خانگی، هدایت تحصیلی، دوره‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، عصر ورزش، ویزیت رایگان اهالی روستا توسط پزشک و دندان پزشک هم با کمک کانون دانشجویی برگزار شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار