کارگاه بین المللی تکامل فناوری قنات و سایر سازه های آبی وابسته با حضور کارشناسان 10کشور جهان و معاون وزیر نیرو در یزد روز یکشنبه آغاز بکار کرد.
کد خبر: ۱۲۵۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳ 08 November 2015

به گزارش تابناک یزد،سرپرست مرکزبین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی در آیین آغاز بکار این کارگاه گفت: به تازگی با همکاری وزارت نیرو و دفتر یونسکو تفاهم نامه ای بین ایران و یونسکو برای تمدید فعالیت 6 ساله این مرکز به امضا رسیده تا فعالیت مرکز بین المللی قنات تداوم داشته باشد.

حسین غفوری افزود: این کارگاه با همکاری انجمن بین المللی آب برگزار می شود و پژوهشگران و صاحب نظران کشور جهان در خصوص اینکه قنات چگونه و تحت چه شرایطی توانسته سازگاری انسان با طبیعت را مطلوب کند و همچنین چگونه قنات می تواند در حفظ سازگاری میان انسان و طبیعت نقش ایفا کند، آخرین یافته های خود را ارائه می دهند.
وی درباره جایگاه قنات خاطرنشان کرد : قنات را می توان به عنوان یک فناوری دانست که سازگاری انسان را نسبت به تغییرات محیطی به خوبی ارتقا داده و ادامه بقا در شرایط نامساعد فلات مرکزی ایران را امکان پذیر ساخته است.
سرپرست مرکزبین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی ادامه داد: قنات پاسخ گروهی جوامع انسانی به تغییرات اقلیم است و قنات نیز به نوبه خود نظام تولید و ساختار اقتصادی ویژه ای را پدید می آورد.
این مسئول یادآور شد: این ساختارهای اقتصادی بستر روساخت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شده و تا زمان حاضر در فلات مرکزی ایران دوام و بقا داشته است.
مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد با بیان اینکه افزایش بازدهی و کارآیی قنات می تواند ماندگاری این میراث کهن را تضمین کند گفت: در همین خصوص کتابی از سوی مرکز بین المللی قنات ایران با عنوان 'گردشگری قنات ' مننتشر شده که به نقش گردشگری در ماندگاری قنات ها می پردازد.
کارگاه بین المللی تکامل قنات و فناوری های آبی وابسته با حضور کارشناسان 10کشور جهان و نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و استادان و دانشجویان این حوزه از امروز در یزد آغاز شد و تا روز سه شنبه 19 آبان ادامه خواهد داشت.
ایران با دارا بودن 37 هزار رشته قنات فعال، بیشترین تعداد قنوات را در مقایسه با سایر کشورهای صاحب قنات در دل خود جای داده است که این قنوات سالانه هفت میلیارد متر مکعب آب زیر زمینی را بدون مصرف انرژی الکتریکی و یا سوخت فسیلی برای مصارف کشاورزی در اختیار بخش کشاورزی قرار می دهند.
سابقه حفر قنات و انتقال آب از دل و عمق خاک به روی زمین به حدود سه هزار سال قبل باز می گردد و در استان یزد نیز که به شهر قنات ، قنوت و قناعت شهرت دارد تاکنون پنج قنات در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این میان، قنات های زارچ و حسن آباد در شرف ثبت در فهرست جهانی یونسکو قرار دارند.
قنات زارچ با 83 کیلومتر به عنوان طولانی ترین قنات ایران و قنات 700 ساله حسن آباد مشیر در شرف ثبت جهانی قرار دارند.
مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی، یک مؤسسه تحقیقات آب وابسته به یونسکو است که فعالیت های خود را با نظارت این سازمان انجام می دهد.
موافقت نامه ایجاد این مرکز از سوی مدیر کل یونسکو و وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ششم فرودین ماه 1384 به امضا رسید و این مرکز گروه دو یونسکو، فعالیت های خود را در سال 1385 آغاز کرد.
پیرو این موافقت نامه، سازمان اصلی مرکز در مجتمع ادارات شهر یزد بنا شد. این ساختمان با مساحت دو هزار متر مربع در مرکز شهر یزد واقع شده و از یک سقف گنبد مانند و یک ساختمان هشت ضلعی با یک حوض سنتی در وسط آن برخوردار است که برای بازدیدکنندگان یادآور پایاب قنات هاست.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار