مدیر پیشگیری از بیماری های دانشکده علوم پزشکی عنوان کرد:
با توجه به اعلام برخی خانواده‌ها مبنی بر دیدن شپش در سر فرزندانشان و ادعای اینکه در برخی مدارس شپش وجود دارد، به‌سراغ مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مشهد رفته‌ایم تا دراین‌خصوص گپ‌وگفتی با وی داشته باشیم.
کد خبر: ۱۲۹۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳ 16 November 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی دکتر محمدجعفر صادقی در گفتگو با شهرآرا درخصوص آمار مبتلایان شپش در مدارس گفت: حدود نیمی از آلودگی‌های دانش‌آموزان مدارس به شپش سر در سطح استان خراسان رضوی مربوط به رده سنی ١٠ -۶ ساله است و آلودگی جنس مونث حدود٩٠ % آمار سالانه را شامل می‌شود که از همین رو نیاز است والدین دقت بیشتری در سلامت فرزندان خود داشته باشند.

وی درباره اقدامات دانشکده علوم پزشکی در راستای رفع این مشکل گفت: از طریق توزیع ٣٠هزار پمفلت و ٢٠هزار خط‌کش حاوی نکات مهم برای پیشگیری از ابتلا به شپش، سعی شده به جامعه اطلاع‌رسانی شود تا در صورت مشاهده آلودگی به شپش به واحدهای بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و تا بهبود کامل، درمان را ادامه دهند.وی به همکاری با آموزش و پرورش در رابطه با آموزش معلمان، مربیان بهداشت و رابطان بهداشتی که نقش مهمی در بیماریابی و شناسایی مخازن آلودگی دارند، اشاره و خاطرنشان کرد: آموزش راه‌های شناسایی آلودگی به شپش، نقش مهمی در کاهش موارد ابتلا دارد از همین‌رو از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته است.

توزیع شامپو ی رایگان به مبتلایان

دکتر صادقی افزود: تهیه و توزیع داروهای موردنیاز افراد مبتلا شامل شامپوی پریمترین، شامپو لیندان، لوسیون دایمتیکون که به‌طور رایگان در اختیار افراد آلوده قرار می‌گیرد نیز از دیگر برنامه‌های دانشکده علوم پزشکی در راستای مبارزه با این معضل است.

این مقام مسئول برای جلوگیری از وجود شپش بر رعایت چند موضوع از سوی خانواده‌ها و دانش‌آموزان تاکید کرد و افزود: رعایت بهداشت فردی، حمام‌کردن و شانه‌کردن روزانه موی سر و تمیزکردن همه روزه وسایل شخصی مثل برس و شانه، معاینه مکرر موها توسط خانواده و درصورت موارد مشکوک مراجعه به مرکز بهداشتی‌درمانی، استفاده‌نکردن از وسایل شخصی دیگران مثل برس و شانه، تعویض، شستشو و اتوکردن مرتب لباس‌ها از مهم‌ترین مواردی است که باید از سوی افراد رعایت شود.

دکتر صادقی در این خصوص که مدارس چگونه می‌توانند از بروز این مشکل جلوگیری کنند، اظهار کرد: آموزگاران بلافاصله پس از مشخص‌شدن اولین مورد شپش سر، باید تمام دانش‌آموزان همان کلاس را بررسی کنند، اعضای خانواده دانش‌آموزان آلوده نیز باید بلافاصله بررسی و فورا درمان را شروع کنند، به محض تشخیص آلودگی دانش‌آموزان بیش از سه کلاس در یک مدرسه، مربیان باید دانش‌آموزان تمام کلاس‌های مدرسه را بررسی و غربالگری کنند تا از رشد ابتلا به شپش در مدرسه جلوگیری شود.

شپش در مدارس ریشه‌کن نخواهد شد

وی در پاسخ به این سوال که برای ریشه‌کن‌کردن شپش در مدارس چه راهکارهایی وجود دارد نیز بیان کرد: شپش در مدارس ریشه‌کن نخواهد شد ولی باید با رعایت نکات بهداشتی در مراکز تجمعی، مثل مدارس کنترل شود.

صادقی درخصوص آمار مبتلایان شپش در مدارس همچنین گفت: حدود نیمی از آلودگی‌های دانش‌آموزان مدارس به شپش سر در سطح استان خراسان رضوی مربوط به رده سنی ١٠ -۶ ساله ماست و آلودگی جنس مونث حدود ٩٠ % آمار سالانه را شامل می‌شود که از همین رو نیاز است والدین دقت بیشتری در سلامت فرزندان خود داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار