به گزارش خبرگزاری تابناک از لرستان ،سخنان مقام معظم رهبری در روزهای اخیر در زمینه مسائل فرهنگی جامعه و دانشگاه نیازمند واکاوی و موشکافی جدی افرادی است که در این حوزه‌ها مشغول فعالیت هستند تا سیاستگذاری و برنامه ریزی در این عرصه به نحو مطلوب انجام شود.  مقام معظم رهبری در سطوح مختلف، انتظارات متفاوتی از تلاشگران عرصه فرهنگی کشور بیان داشته اند ازجمله مدیریت امور فرهنگی، نقش حاکمیت در عرصه فرهنگ، بسترهایی که نیازمند کار و مدیریت فرهنگی است، الزامات و شرایط فرهنگی، رفع مظلومیت از چهره فرهنگ و از همه مهم‌تر متولیان امور فرهنگ.
یکی از مهم‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین مباحث هر جامعه مساله «فرهنگ» است. زیرا اثرگذاری آن در تمامی ابعاد زندگی انسان به خوبی قابل مشاهده است.
به همین دلیل مباحث فرهنگی در میان متفکران جوامع مورد توجه ویژه قرار گرفته و بخش قابل توجهی از مطالعات حوزه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده است.
انسان و ابعاد آن به عنوان رکن اصلی تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند کارکردی تعیین‌کننده در این زمینه داشته باشد.
از آنجا که توسعه و تقویت فعالیت‌های فرهنگی منوط به تقویت کارکردهای انسانی است، نقش سیاستگذاران و برنامه ریزان فرهنگی موضوع قابل توجهی در این زمینه به حساب می‌آید. از این رو نقش متخصصان و کارگزاران آگاه به مسائل فرهنگی به‌عنوان تصمیم سازان این حوزه کاملا واضح و مبرهن است.
درواقع اگر در هر امری، کار به متخصصان آن عرصه واگذار شود، می‌توان شاهد بسامان شدن آن امر بود و اگر غیر از این باشد، نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت.
انسان تصمیم ساز حوزه فرهنگ اگر دارای تخصص، تعهد و کارایی لازم در حوزه فعالیت خود باشد، می‌توان انتظار داشت که تدوین و اجرای برنامه‌های فرهنگی محقق شود و اگر غیر از این باشد، نتایج مطلوبی در این زمینه حاصل نخواهد شد و نمی‌توان انتظار داشت که معضلات فرهنگی جامعه رفته رفته کمرنگ یا محو شوند.
 اکنون شاهد هستیم که به طور نسبی عرصه فرهنگ صحنه بروز و حضور نظرات و برنامه‌های کارشناسانه نیست. همان طور که برای درمان یک فرد، وجود یک متخصص پزشکی الزامی است، همان طور که برای تعمیر خودرو باید نزد مکانیک برویم، همان‌طور که توسعه کشاورزی در تخصص کارشناس کشاورزی است، نه مثلا یک مهندس ساختمان، برای پرداختن به امور فرهنگی که سرنوشت میلیون‌ها انسان به آن بستگی دارد نیز نیازمند حضور کارشناس متخصص امور فرهنگی هستیم.
متاسفانه در لرستان خیلی زیاد شاهد هستیم که عرصه فرهنگ، صحنه ارائه نظر و دخالت‌های افرادی است که با هر مقدار سطح آگاهی، سواد، تجربه و تخصص در این حوزه پیچیده وارد می‌شوند. عرصه حداقلی فرهنگ در لرستان، صحنه دخالت‌های حداکثری طیف وسیعی شده که نیاز است این عرصه به متخصصان آن یعنی علما، استادان، پژوهشگران دینی، کارشناسان امور فرهنگی و علوم اجتماعی واگذار شود.
البته فرهیختگان، علما و متخصصان دانشگاهی باید قدری از این تقصیر (واگذاری میدان سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی به غیرمتخصصان) را به عهده بگیرند و بپذیرند که کوتاهی آنان سبب شده که عرصه فرهنگ در اختیار غیرمتخصصان قرار داده شود؛ غیرمتخصصانی که متاسفانه به مدعیان اصلی این عرصه تبدیل شده اند.
به نظر می‌رسد برای برون رفت از این مساله، دیدگاه‌های مقام معظم رهبری باید مورد توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان فرهنگی قرار گیرد و تجدید نظری جدی درباره تصمیم‌سازان این حوزه صورت گیرد.
امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد پررنگ شدن نقش متولیان فرهنگی متخصص در این عرصه باشیم تا منویات رهبر فرزانه انقلاب در حوزه فرهنگ عملیاتی شود. البته نقش «شورای عالی انقلاب فرهنگی» به عنوان رکن اصلی و بنیادی فعالیت‌های فرهنگی کشور بسیار حیاتی است و می‌طلبد برای نهادینه کردن و بسترسازی حضور متخصصان این بخش، راهکارهای اجرایی لازم از سوی این شورا اندیشیده و اجرا شود. 

مهدی امیدتابناک لرستان لرستان