مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر از شناسایی 200 هکتار از زمین‌های شیب‌دار برای احداث باغ در قائم‌شهر خبر داد.
کد خبر: ۱۴۲۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷ 11 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، فرزین فرهادی گفت: جهاد کشاورزی علاوه بر وظیفه‌ای که در صیانت از زمین‌های کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار به‌عهده دارد، جلوگیری از حوادث بعدی ناشی از تخریب سطحی زمین‌های شیب‌دار برای جلوگیری از فرسایش خاک و تبدیل زمین‌های شیب‌دار کم‌بازده به باغ و اجرای طرح‌هایی برای توسعه باغات را هم بر‌عهده دارد.

وی افزود: به‌همین دلیل در زمین‌های شیب‌دار که با افق دارای زاویه هستند برای جلوگیری از فرسایش و ایجاد خسارت باید اقدامات اصلاحی و عملیات آبخیزداری انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر اضافه کرد: با توجه به اینکه رشد و توسعه کشاورزی از مهم‌ترین اهداف برنامه‌های اقتصادی کشور بوده و تأمین امنیت غذایی برای جامعه حائز اهمیت است به‌همین دلیل می‌توان در مناطق کم‌بازده و شیب‌دار با تغییر الگوی کشت و با هدف توسعه باغات، مانند سیاه‌ریشه و مطابق با شرایط آب هوایی اقدام کرد.

فرهادی درباره بهره‌وری آب در کشت زمین‌های شیب‌دار، تصریح کرد: در زمین‌های شیب‌دار با تأمین تجمیعی انتقال آب و اجرای سیستم‌های آبیاری نوین تحت فشار و بهره‌گیری از روش‌های کم آبیاری با افزایش ماده آلی خاک و مواد جاذب‌الرطوبه شود تا در راستای افزایش بهره‌وری در مصرف آب اقدام عملی صورت گیرد.

وی درباره احداث باغ در زمین‌های شیب‌دار، بیان کرد: رویکردی که در جهاد کشاورزی نسبت به احداث باغ با رقم‌های سازگار سیاه‌ریشه صورت گرفته است، اجرای این طرح در اراضی بالادست سبب جلوگیری از فرسایش خاک‌شده و آب بیشتری به داخل زمین نفوذ می‌کند و سبب می‌شود که منابع آبی بالادست حوزه‌ها تقویت شود.

 مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر ادامه داد: زمین‌های کم‌بازده در حال حاضر با هر شرایطی زیر کشت زراعی می‌رود و تخریب خاک و عرصه را به‌دنبال دارد.

فرهادی با اشاره به فواید ایجاد باغات مثمر در زمین‌های شیب‌دار، یادآور شد: گونه‌های باغی با ریشه دواندن سبب تثبیت خاک و فراهم شدن شرایط افزایش نفوذ آب در خاک می‌شود.

وی از شناسایی 200 هکتار از زمین‌های شیب‌دار در این شهرستان برای ایجاد باغات با اعتبارات ابلاغی خبر داد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار