کد خبر: ۱۴۴۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱ 15 December 2015

به گزارش تابناک یزد،معاون صنایع‌دستی اداره كل میراث فرهنگی استان یزد با بيان اين كه يزد مي‌تواند به عنوان شهر خلاق نساجی در جهان مطرح شود،‌ اظهار كرد: در حال انجام مقدمات ثبت اين عنوان در شورای جهانی صنایع‌دستی هستيم.


"محمدرضا دهقان ‌مهرجردی" در اين رابطه افزود: براساس اعلام سازمان میراث فرهنگي، استان يزد برخي عناوين كه مهمترين آنها نساجی سنتي است، مي‌تواند به عنوان قطب كشور مطرح شود.

وي ادامه داد: استان يزد از قدیم با تكنيك‌هاي مختلفي در امر توليد قریب 50 نوع پارچه به ويژه پارچه‌های فاخري مانند ترمه، زری و اخیراً نيز دارایی و احرامی و غيره فعاليت داشته است و به همین دلیل نيز از آن به عنوان قطب نساجی سنتی ياد مي‌شود.

به گفته‎‎ي وي، يزد براي معرفي خود به عنوان شهر خلاق نساجي تا ارديبهشت‌ماه سال آينده فرصت دارد تا برنامه‎‎ها و پيشنهاداتش را براي حضور و قضاوت داوران شوراي جهاني صنايع دستي فراهم كند كه در اين خصوص برنامه‌هاي مانند نصب المان‌های نساجی در میادین و ايجاد کارگاه‌های ويژه‌اي كه مبادرت به توليد نسوج سنتي يزد مي‌كنند، در دستور كار است.

دهقان‌مهرجردی از شهرهاي رقيب يزد در كسب اين عنوان به شهر كاشان اشاره كرد و گفت: اين شهر نيز کارهای ویژه‌ای در زمینه نساجی انجام داده ‌است ولي در عين حال از گذشته تاكنون هرگاه گردشگری به ایران می‌آمده، یزد را با پارچه‌های ظریفش می‌شناخته است و اين براي يزدی‏‏ها به عنوان یک برند محسوب مي‌شود كه سعي داريم تداوم آن را دنبال كنيم و برخي از دست‌بافته‌های گذشته اين سرزمين را دوباره احيا كنيم.

وی در اين باره افزود: برخي دست‌بافته‌هایی استان قريب 120سال است كه دیگر بافت نمي‌شده، ولي در حال حاضر کارگاه‌هايي براي لحياي آنها ايجاد و تجهيز شده است كه در اين خصوص مي‌توان به انواع زری‌بافی، مخمل‌بافي و غيره اشاره كرد.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان با بیان این که زمانی استان يزد به عنوان معدن بافته‌هاي سنتي مطرح بوده ‌است، به بافت پارچه‌های فاخری مانند دارایی اشاره و تصريح كرد: دارايي، نوعي پارچه‌ي بسيار چشم‌نواز و زیباست كه در گذشته توسط شخصیت‌های در راس جامعه مانند خانواده‌های شاه و درباريان و امثالهم استفاده می‌شده است يا ديگر کشورها برای دست‌یابی به این بافته‎‎ها، هدایای ویژه‌ای را به دربار ایران می‌فرستادند تا در مقابل این نوع پارچه‌ها را به عنوان هدیه دريافت كنند.

وی معتقد است كه بايد نگرشي ویژه نسبت به دست‌بافته‌های سنتی در یزد ایجاد شود و در اين رابطه با توجه به اين كه اشتغالزايي يكي از دغدغه‌هاي مهم دولت‌ها بوده است، توجه به اين موضوع بسيار مي‌تواند راهگشا باشد.

دهقان مهرجردي در اين رابطه به وجود كارگاه‌هاي نساجي در بسیاری از خانه‌هاي يزد در گذشته اشاره كرد و گفت: در گذشته زنان خانواده علاوه بر تربيت فرزندان و خانه‌داری، با داير كردن دار قالی یا دستگاه‌هاي نساجی سنتی در داخل خانه، كمك و يار اقتصاد خانوار بوده اند.

وي در اين مورد اعلام كرد: البته اخیراً در شهرستان‌های اردکان، میبد، اشکذر و یزد، کارگاه‌های نساجی به صورت پایلوت مجدداً راه‌اندازي شده كه در برخي از اين شهرستان‌ها از جمله میبد بسيار موفق بوده است به طوري كه در اين شهرستان 200 نفر در اين زمينه آموزش دیده و 100 کارگاه خانگی نيز ایجاد شده است که در هر يك از انها دو يا سه نفر مشغول به کار هستند.

وي با بيان اين كه حتی در بعضی از اين خانه‌ها تا سه دستگاه بافت ايجاد شده و چندين نفر در كنار يكديگر به فعاليت در اين زمينه مشغول هستند، گفت: اين اقدام علاوه بر درآمدزایی براي خانوارها و کمک‌ به امر توليد داخلي، منجر به نوعی شادابی خاص در بين خانواده‌هاي مشغول به اين قبيل فعاليت‌ها شده است.

اين مسئول ابراز اميدواري كرد كه با بسظ و گسترش اين قبيل كارگاه‌ها و احياي ديگر دست‌بافته‌های سنتي استان، بتوان يزد را در اين رابطه جهاني كرد.

وی با اشاره به تغيير كاربري‌هاي نوآورانه‌ي برخي از اين دست بافته‏هاي فاخر از سوي هنرمندان این حوزه و بازار مساعد و مطلوب فروش اين صنايع دستي در بازار، گفت: اين اقدام در برخي شهرستان‌هاي يزد با ايجاد پشتوانه‌هاي خوب منجر به توليد انبوه اين قبيل دست‌بافته‌ها شده است.

دهقان‌مهرجردی از استقبال برخي كشورها براي كسب آموزش‎‎هايي در اين حوزه خبر داد و در ادامه از شناسايي گروه‎‎هايي از جامعه براي فعاليت در اين زمينه از جمله فعالان سابق در اين حوزه، مددجويان تحت پوشش كميته امداد و غيره براي اشتغالزايي و رونق بيشتر به بازار اين توليدات سخن گفت.

به گفته‌ي وي، استان در حوزه نساجی عمومی بسيار موفق شروع کرده ولي در مورد پارچه‌های فاخري مانند دارایی، ترمه و اطلسی به دليل وجود يك سری بازارهاي خاص به دنبال ايجاد مركز رشد نساجي با کمک مرکز پژوهش‌های تهران هستيم.

وي يكي از محل‌هاي پيشنهادي براي اين مركز رشد را موزه زنده نساجی يزد عنوان كرد و گفت: سعي داريم كه چرخه توليد اين بافته‌ها را از اموزش و تا توليد لباس‌هاي فاخر در استان تکمیل کنيم چرا كه اكنون لباس‌هايي كه با ترمه ماشيني يزد و با هزينه‌هايي در حدود 500 هزار تومان توليد مي‎‎شود در نمايشگاه‌هاي مد در اروپا گاهاً با قيمت‌هاي حدود 15میلیون تومان عرضه مي‌شود و به عبارتي ارزش افزوده بسيار بالایی را مي‌توان از اين طريق نصيب استان كرد.

دهقان‌مهرجردی با اشاره به پرداخت تسهيلاتي تا سقف 30 میلیون تومان در اين رابطه در داخل استان، گفت: البته براي دريافت سقف بالاتري از تسهيلات بايد طرح‌ در كارگروه كشوري مطرح و تصویب شود.

معاون ميراث فرهنگي استان در پايان يكي ديگر اقدامات در جهت رونق و احياي نساجي سنتي در استان را شناسايي کارگاه‌های قدیمی متروكه و رها شده، ذكر كرد و گفت: اين كارگاه‌ها پس از ظهور دستگاه‌های ماشینی به دليل ناتواني در رقابت و نداشتن صرفه اقتصادی رها شده‌اند كه در حال شناسايي آنها به ويژه كارگاه‌هايي كه در مسير بازديد گردشگران هستند، براي حمايت و همكاري جهت راه‌اندازي مجدد آنها هستيم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار