کد خبر: ۱۴۸۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰ 20 December 2015

به گزارش تابناک یزدمسؤول پژوهشکده نانو ‌ساختار دانشگاه پیام نور یزد خواستار حمایت و اهتمام بیشتر مسئولان استان به این مرکز های‎‎تک شد.

 "علی کاظم‌پور" در جمع خبرنگاران با بیان این که پژوهشکده پوشش‌های نانوساختار پیام نور یزد اولین مرکز های‎‎تک (فناوری پیشرفته) استان و در بین دانشگاه‌های پیام نور کشور است، گفت: این مرکز در سال 1387 راه‌اندازی و در سال 1392 موفق به کسب موافقت اصولی شده است.

وی با اشاره به پیگیری‌های در حال انجام مرکز برای کسب مجوز قطعی، ابراز امیدواری کرد با اخذ این مجوز تا اوائل سال آینده، امکان جذب دانشجو در این پژوهشکده فراهم شود.

کاظم پور در ادامه نانو را یکی از فناوری‌های راهبردی در مقوله حوزه اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و گفت: این که اعضای هیات علمی این مرکز علاوه بر تولید محصول در امر تجاری‌سازی آن نیز ورود کنند، خارج از توان اعضای مرکز است و مسئولان استان باید این مرکز های تک را حمایت کنند.

وی همچنین با اشاره به این که یزد یکی از چهار منطقه‌ی علم و فناوری مصوب کشور است، به نقش موثر پژوهشکده‌ها در تحقق این مناطق اشاره و این امر را نیازمند سرمایه‏‏ گذاری بیشتر استان دانست.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش در مورد عملکرد این مرکز عنوان کرد: در یک سال گذشته در این مرکز نزدیک به 40 پایان‌نامه کارشناسی ارشد، پنج پایان‌نامه دکتری و 25 کارگاه تخصصی و مهارتی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: این پژوهشکده یک مرکز تقاضا محور است و خوشبختانه تمام فعالیت‌های صورت گرفته در این مرکز براساس نیازهای جامعه و صنعت انجام شده است.

کاظم‌پور در همین رابطه یکی اقدامات این مرکز را طرح‌های تحقیقاتی پیرامون خوردگی در صنایع فولاد و کاشی و غیره که از مباحث مورد توجه صنایع استان است، ذکر کرد.

وی همچنین از تولید نانو ذرات ذخیره‌کننده انرژی نور و برخی نانوداروها در این مرکز خبر داد و افزود: در راستای فعالیت‌های این مرکز با بهره‌گیری از دانش بومی، تجهیزاتی نظیر کوره‌های دمای بالا و آسیاب‌های ویژه نیز توسط این مرکز ساخته شده است.

این دکتری فیزیک با اشاره به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده‌ این مرکز با دانشگاه آزاد اسلامی یزد و دانشگاه‌های خارج از استان از جمله دانشگاه‌های تهران، اصفهان، شیراز و ... از انجام طرح‌هایی بزرگی مانند طرح گوگرد‏‎‎زدایی، تصفیه آب برای شهرداری، امضای سه بعدی برای بانک مرکزی و غیره خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت حمایت و توجه بیشتر مسئولان استان، گفت: متاسفانه در حالی که افتخار 20 سال رتبه اول قبولی در کنکور سراسری را در اختیار داریم ولی در استان دانشگاه تراز اول در سطح کشور نداریم و نخبگان استان به سایر دانشگاه‌ها مهاجرت می‌کنند و بعضاً نیز دیگر به استان باز نمی‌گردند.

وی همچنین از ارتباط کمرنگ بین دانشگاهی در استان گلایه کرد و گفت: انتظار داریم به لحاظ تکنولوژی و علمی بیشتر مورد توجه قرار گیریم تا بتوانیم از امکانات موجود در استان و کشور بهره لازم برای رفع نیازهای جامعه به ویژه بخش صنعت را داشته باشیم.

کاظم‌پور با بیان این که متاسفانه در استان آزمایشگاه مورد نیاز برای فعالیت در این حوزه وجود ندارد، این کمبود را باعث کندی فعالیت محققان این حوزه در استان دانست و از مسئولان و خیرین استان خواست تا در این زمینه مساعدت لازم را داشته باشند.

"امین نظارت" عضو گروه شبیه‌سازی این پژوهشکده هم با بیان این که دانشگاه‌ها عمدتا در لبه و مرزهای علمی حرکت می‌کنند، گفت: این پژوهشکده نه تنها در لبه علم بلکه در لبه صنعت پیش می‌رود.

وی با اشاره به این که استان یزد، استانی صنعتی به شمار می‌رود، اظهار کرد: عمده صنایع استان درگیر مسائل روزمره خود هستند و مسائل اقتصادی روز مانع توجه آنان به حوزه‌های تحقیقاتی و ارتقای تجهیزات و ماشین‌آلات می‌شود و این در حالی است که دولت براساس قانون در این رابطه حمایت‌هایی را دارد که متاسفانه در استان پیگیری‌های لازم برای جلب این حمایت‌ها انجام نمی‌شود.

نظارت هم در پایان به استقبال خوب محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از این مرکز اشاره کرد و خواستار حمایت و کمک مسئولان برای ارائه خدمات بیشتر این مرکز شد.

گفتنی است؛ بازدید خبرنگاران از بخش‌های مختلف این مرکز از دیگر برنامه‌های این نشست بود که به همت بسیج رسانه‌ی استان تدارک دیده شده بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار