کد خبر: ۱۴۸۹۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳ 21 December 2015

به گزارش تابناک یزد،نایب رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره یزد با بیان این که زیورآلات سنتی استان یزد، تنها زیورآلاتی است که به ثبت ملي رسيده و دارای کد مخصوص است، از وضعیت بحرانی این صنعت گلايه كرد و بهبود این وضعیت را تنها در گروی تصویب طرحی در مجلس در رابطه با ماليات بر ارزش ‌افزوده خواند.

 بسياري يزد را به عنوان دومین شهر تاریخی جهان مي‌شناسند، برخي نيز اين شهر را با عناويني مانند شهر بادگیرها، شهر دوچرخه‌ها، شهر شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت، شهر آتش و آفتاب و برخي نيز با نام دارالعباده مي‌شناسند ولي يكي ديگر از شهرت‌هاي يزد، صنعت ساخت طلا و جواهرات آن است.

اما اين روزها از طلاسازي‌هاي اين ديار نواي خوبي به گوش نمي‌رسد به نحوي كه اخيراً نيز "محمدمهدی باغستانی" ريیس اتاق اصناف یزد از تعطیلی ۴۵ کارگاه طلاسازی اين شهر خبر داده و حتي اعلام كرده است كه رکود اقتصادی به تعطیلی کارگاه‌های زرگری دامن زده و در صورت تداوم آن حدود ۵۰ کارگاه دیگر نيز به دلیل وضعیت مالیات و ارزش‌افزوده و عوارض‌های گوناگونی که شهرداری می‌گیرد، در شرف تعطیلی هستند و به همین سرنوشت دچار خواهند شد.

به گفته‌ي وي، سیاست‌های اجرا شده برای خروج از رکود نيز تاکنون تأثیری روی وضعیت اصناف یزد نگذاشته و مشکلی را از آنان حل نکرده‌ به نحوي كه متاسفانه کار به جایی رسیده که کسبه و بازاری‌ها از جیب خود و از پس‌اندازهای خود هزینه می‌کنند ولي بازهم رکود و فشار مأموران مالیاتی موجب شده که درآمد چندانی نداشته‌ باشند.

بازاري‌ها به خصوص فعالان صنف طلا و جواهر يزد اين مشكل را ناشي از ماليات بر ارزش افزوده مي‌دانند؛ البته از زمان اجرای اين طرح، مشكلات و نواقصی در اجرای آن مشاهده شده که از مهمترین آنها عدم شفافیت سیستم اقتصادی و واگذاری این مسئولیت به طلافروشان است كه از مشتری مالیات بر ارزش افزوده را اخذ كند و به دولت بپردازد.

به نظر مي‌رسد ادامه‌ي اين روند عواقب ناخوشايندي را براي اين صنعت به دنبال خواهد شد كه از آن جمله مي‌توان به ورود طلاي قاچاق و فروش بدون نظارت آنها در خارج از واحدهاي صنفی، بیکاری افراد شاغل در این صنف، بی‌رغبتی مردم به خرید طلا و جواهر به دلیل نرخ بالای ارزش‌ افزوده و غيره اشاره كرد.

"حسین منتظری" نائب رئيس اتحاديه طلا، جواهر و نقره يزد در گفت‌وگو  با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، با اشاره به وجود قريب دو هزار کارگاه طلاسازی در استان، عنوان كرد: بسياري از اين كارگاه‌ها هم‌اكنون تعطیل هستند و حتي در حوزه فروش نيز شايد حدود نيمي از واحدهاي راسته‌ي بازار زرگري يزد تعطیل باشند.

به گفته‌ي وي، بازار جواهرات به طور بي‌سابقه‌اي دچار ركود شده و موضوع پرداخت ماليات ارزش افزوده و فشارهاي اداره امور مالياتي باعث شده تا واحدهاي صنفي طلا و جواهر به دليل ناتواني مالي، يك به يك در حال تعطيل شدن باشند.

منتظري اظهار كرد: اين در حالي است كه به ازای هر واحد فروش طلا و جواهراتي كه در بازار استان تعطيل مي‌شود، 20 کارگاه توليدي طلا و جواهرات که محصولات خود را در اين واحدها عرضه مي‌كنند نيز دچار مشكل مي‌شوند.

وی با بيان اين كه طلا پشتوانه‌ي پول ملی و خانواده‌هاي ایراني است، خاطرنشان كرد: اعتقادمان این است که ارزش افزوده بايد از اجرت اخذ شود تا بار مالی بر خریدار هم وارد نشود نه اين كه الان اگر كسي بخواهد جواهرات خود را بفروشد، یک‌سوم قیمت آن نيز دستشان را نمي‌گيرد.

اين فعال صنف طلا و جواهر يزد يادآور شد: برخي از شاغلان این صنف به دليل هراسي كه از اداره كل اقتصاد و دارایی دارند، حتي اقدام به باطل كردن جواز كسب و كار خود نيز كرده‌اند.

وي با تاكيد بر اهميت حمايت دولتمردان از صنايع دستي كشورشان، يادآور شد: متاسفانه اين وضعيت در استان در حالي اتفاق افتاده است كه زیورآلات سنتی یزد، تنها زیورآلاتی است که به ثبت میراث ‌فرهنگی كشور رسیده و دارای کد مخصوص است.

منتظری تنها حمایت دولت از اين صنف را در رابطه با بیمه سازندگان ذكر كرد كه آنهم از يك سال پيش در صورت بكارگيري نيروي جديد يا تغيير نيروي كار از سوي تامين اجتماعي صورت نمي‌گيرد و این موضوع لاجرم باعث افزايش هزینه‌های کارگاه‌هاي طلا و جواهرات و به تدريج تعطیلي آنها مي‌شود.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر یزد در پايان با اشاره به پيگيري‌هاي صورت گرفته در اين خصوص و لايحه‌اي كه در رابطه با موضوع ارزش افزوده به مجلس ارائه شده است، ابراز اميدواري كرد كه با تصويب آن از سوي نمايندگان، تنها ارزش‌افزوده واقعی فروش كالا از موديان اخذ شود و مجدداً شاهد رونق کسب و کار باشيم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار