رویا تیموریان
یک بازیگر سینمای ایران از نیما یوشیج پدر شعر نوی ایران به‌عنوان یک پروژه ملی یادکرد و خواهان توجه ملی شد.
کد خبر: ۱۵۵۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲ 02 January 2016
به گزارش تابناک مازندران، رؤیا تیموریان در ششمین همایش نشان ملی نیما در نوشهر بابیان اینکه نیما یک پروژه ملی است خواهان نگاه ملی به این مفاخر ادبی و هنری مازندران شد.

وی اظهار داشت: تا زمانی که به نیما ملی نگاه نشود باید به برگزاری شبهای کوچک نشان نیما بسنده شود.

در این همایش نشان نیما به شهرام ناظری استاد آواز و موسیقی سنتی ایران، خسرو معصومی کارگردان بین‌المللی سینمای ایران، رؤیا تیموریان و مسعود رایگان زوج هنری سینمای ایران تقدیم شد.

علی اسفندیاری، روستازاده‌ای که بعدها به شاعر پرآوازه معاصر و به نیما یوشیج معروف شد، خالق، شاهکارهایی چون افسانه، غراب و ققنوس است و همچنان ترا چشم راه است، شباهنگام که می‌گیرند در شاخ تلاجن.

از نیمای شعر ایران که با سروده‌هایش تحولی در شعر کلاسیک و سنتی پدید آورد، به‌عنوان ققنوس خوش‌خوان با آوازه جهانی یاد می‌شود، هم او که با «قصه‌های رنگ‌پریده‌اش» به دنیای شعر پا گذاشت و «تعریف و تبصره و یادداشت‌های دیگر» را درنوردید تا «حرف‌های همسایه» را بشنود و «حکایات خانواده سرباز» را بیان کند و «شعر من»، «مانلی» و «خانه سریویلی»،«فریادهای دیگر» و «عنکبوت رنگ» و ... را از خود به یادگار گذارد.

نیما با مجموعه تأثیرگذار افسانه که مانیفست شعر نو فارسی بود، در فضای راکد شعر ایران انقلابی به پا کرد، این شاعر بزرگ، درحالی‌که به علت سرمای شدید یوش، به ذات‌الریه مبتلا شده بود، برای معالجه به تهران آمد، معالجات تأثیری نداشت و در تاریخ ۱۳ دی‌ماه ۱۳۳۸، نیما یوشیج، آغازکننده راهی نو در شعر فارسی، برای همیشه خاموش شد، او را در تهران دفن کردند؛ تا اینکه در سال ۱۳۷۲ طبق وصیتش، پیکرش را به یوش برده و در حیاط خانه محل تولدش به خاک سپردند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار